Alles voor mentoren
Welkom op onze onderwijsblog


Samenwerken met leerlingen: minder klagen, meer vragen
Samenwerken. Het klinkt gemakkelijk, maar waarom doen we het dan toch nog te weinig? En waar ligt dat aan? Mentor Angelica merkt dat onderschat wordt hoe belangrijk het voor een


Geef burgerschap een vliegende start met SEV
Burgerschapsonderwijs is tegenwoordig niet meer optioneel, maar verplicht. En als teamleider of mentor weet je: dat moet goed geregeld zijn. Maar hoe zorg je voor sterk, betekenisvol onderwijs dat leerlingen


Geef je (mentor)lessen een boost met kunst en cultuur!
Kunst en cultuur zijn niet alleen leuk; ze vormen een krachtig middel om leerlingen te helpen groeien. Het is zonde om creatieve uitingen alleen over te laten aan kunst- en


Help je leerlingen meer zelfvertrouwen en motivatie te ontwikkelen!
Het kan eenvoudiger dan je denkt! De zoektocht naar een werkbare aanpakAls mentoraat adviseur bij Tumult spreek ik regelmatig met middelbare scholen die zoeken naar een effectieve manier om hun


Zelfvertrouwen laten groeien en spanning verminderen: Angelica’s mentortips!
Zelfvertrouwen, in hoeverre sta je daar wel eens bij stil? Denk eens terug aan je eigen middelbare schooltijd. Welke docent gaf jou een berg zelfvertrouwen? En welke docent of mentor
Elke maand de beste blogs in je mailbox?
Met tips en tricks om je lessen nóg beter te maken, handige informatie over ons lesmateriaal en andere interessante onderwijsblogs.

Veelvoorkomende lerarenissues: de eerste schoolweken
Zit je al een tijdje in het vak of kom je net kijken als leraar? Ongeacht je ervaring zijn de eerste schoolweken van invloed op de rest van het schooljaar. Voor jou, en zeker voor

6 tips voor waardevolle online oudergesprekken
Het schooljaar is van start! De eerste weken zitten erop en je leerlingen vinden langzaamaan (weer) hun plekje in de klas. Tijd voor jou als mentor om de ouders te informeren en te betrekken bij

Plein 11: groepsafspraken maken in het basisonderwijs
De vakantie zit erop! Ben jij al gestart met je groep? Of kun je niet wachten om je leerlingen te ontmoeten? Ongetwijfeld wil je zorgen voor een fijne start van het schooljaar. Daar kan de

Groepsvorming in de klas: het effect van investeren
De eerste weken van het schooljaar zijn een belangrijk moment voor jou en je leerlingen. Hier bepaal je de dynamiek van de groep: wie zijn de leiders? Wat zijn de normen en waarden? En wat

Zo kun je een sterke relatie met je leerlingen opbouwen
Aan welke docent/mentor denk jij graag terug? Er komt vast direct een naam bij je naar boven. In zijn of haar klas werkte je hard, leerde je veel en had je plezier. Het leek gewoon

Vier tips voor het ultieme vakantiegevoel – thuis of op vakantie
Nog even en dan begint de zomervakantie. Toch wel een gek idee om straks een paar weken vrij te hebben. Na alle veranderingen en hectiek van de afgelopen maanden. Al hoor ik ook veel mensen

Sociaal-emotionele vaardigheden op de basisschool met Plein 11!
Yes, bijna zomervakantie! Maar voor het zover is, moeten er nog een aantal dingen gebeuren. Rapporten invullen, overdracht van je groep, schoonmaken en ook nog iets bedenken voor het afscheid. Met de lesbrief Maak een

De populairste blogs van schooljaar 19/20!
Zoals ieder schooljaar, sluiten we ook dit jaar af met de populairste blogs van het jaar. Deze zijn het meest gelezen of er werd het meest op gereageerd of geliket op Facebook, LinkedIn of Twitter.

Het jaar (online) goed afsluiten: zo doe je dat!
Wat een schooljaar! Jij en je leerlingen hebben de afgelopen maanden alles gegeven. Toe aan vakantie? Voor het zover is, wil je het jaar goed afsluiten. Kun je wel wat inspiratie gebruiken? In deze blog

Ons nieuwe boek Studievaardigheden voor 3-4 havo/vwo: eindelijk een inkijkje!
Wat zijn we ontzettend trots op ons nieuwe boek voor studievaardigheden in de bovenbouw, waar we het afgelopen jaar zo hard aan hebben gewerkt! Dit boek helpt mentor en leerling bij het werken aan studievaardigheden.

Tumult in schooljaar 20/21 #4: het mentoraat doe je samen!
Leerlingen die alle ruimte en mogelijkheden krijgen om zich optimaal te ontplooien en te ontwikkelen; daar gaan we bij Tumult voor! Dat is onze missie. Om dat te bereiken moeten leerlingen goed en zorgvuldig begeleid


Drie voordelen van het onderwijs tijdens Corona voor leerlingen
Het is voor iedereen aanpoten (geweest). Iedere verandering van maatregelen kost energie. Er moet weer veel aangepast worden en er moeten nieuwe ideeën worden bedacht. Maar door de vele creatieve oplossingen kunnen de leerlingen toch

Tumult in schooljaar 20/21 #3: de mentor als spil
Het kwam al naar voren in de vorige blogs in deze serie: als mentor moet je heel wat ballen hooghouden! Als mentor ben je de spil in de begeleiding van de leerlingen. Een uitdagende taak!

Betere studieresultaten in de bovenbouw: studievaardigheden!
Ben jij mentor van klas 3 of 4? Dan is de kans groot dat er veel verschillen zijn in hoe jouw leerlingen plannen, hoe ze leren, hoe ze omgaan met informatie, hoe ze schrijven of

Tumult in schooljaar 20/21 #2: de behoeften van mentoren in het vo
De mentor is de spil in leerlingbegeleiding. Hoe vul je die rol op de beste manier in? Wat heb je daarbij nodig? Zoals we in de eerste blog van deze serie schreven, deden we in

De digitale studievaardighedenscan: inzicht in studievaardigheden!
De ene leerling loopt steeds vast bij belangrijke toetsweken. Een andere leerling heeft moeite met werkstukken schrijven. En weer een ander weet niet goed hoe hij het leren voor een toets moet aanpakken. Iedere leerling

Terug naar school: ondersteuning bij lesbrief Hoe gaat het met je?
Nog een paar weken en dan gaan de leerlingen weer terug naar school. Je hebt waarschijnlijk nog honderd to do’s op je lijstje staan om het jaar zo goed mogelijk af te ronden. En dan

Tumult in schooljaar 20/21 #1: Alles voor mentoren!
Wat heb je nodig om een goede mentor te zijn? ‘Geduld, luisterende oren, liefdevolle ogen en een warm hart!’ Dat antwoordde een mentor uit het voortgezet onderwijs. Een andere: ‘Tijd en ruimte voor aandacht voor

10 strategieën om je leerlingen te motiveren
Heb jij ze wel eens in de klas gehad, ongemotiveerde leerlingen? Grote kans van wel! Wetenschappelijk onderzoek heeft namelijk aangetoond dat de motivatie van leerlingen vanaf een jaar of 8 begint af te nemen om

Bijzondere tijden: vier veel gelezen blogs
Sinds 2012 bloggen we bij Tumult. Al meer dan 1000 blogs hebben we gepubliceerd. Over een groot aantal verschillende onderwerpen, maar meestal onderwijs gerelateerd. Omdat het onderwijs sinds een maand anders vormgegeven wordt, merkten we

Mentoren aan het woord: hoe houd je contact met je mentorklas?
Een schouderklopje, een bemoedigend knikje of even wat extra aandacht. Als mentor weet je hoe belangrijk persoonlijk contact met de leerlingen uit je mentorklas is. En ook hoe hard sommigen het nodig hebben. In deze

De populairste digitale tools op een rijtje
De afgelopen tijd zijn onze blogs over digitale tools populair. Begrijpelijk, want hoewel je in deze periode wellicht een overdaad aan informatie ontvangt, kunnen sommige tools het online lesgeven nou eenmaal makkelijker én leuker maken.

Studievaardigheden in de bovenbouw #7: de doorlopende leerlijn voor het vmbo
Voor de huidige examenleerlingen is het een spannende tijd. De centrale eindexamens gaan door de coronacrisis niet door. En scholieren moeten zich thuis voorbereiden op de schoolexamens, die dit schooljaar bepalen of ze hun diploma

Studievaardigheden in de bovenbouw #6: doorlopende leerlijn havo/vwo onder de loep
In deze tumultueuze wereld zijn vakoverstijgende vaardigheden harder nodig dan ooit. Met aandacht voor vaardigheden geef je leerlingen een brede basis om zelfstandig te leren en te werken. Al enkele weken schrijven we over studievaardigheden

Lesmateriaal ontwikkelen: hoe schrijf je voor het vmbo?
“Ze lezen de instructies niet.” “Ze begrijpen vragen verkeerd.” “Ze haken af als ze een woord niet snappen.” Dit soort uitspraken hoor ik regelmatig van vmbo-docenten. Maak je zelf weleens lesmateriaal voor je leerlingen? Dan

Oppeppers en ontspanners #2: energizers in de klas
Een tijdje geleden had ik de reünie van mijn eigen middelbare school. Ik vond het fantastisch weer door die gangen te lopen en docenten te spreken. Met een vriendin ben ik stiekem een lokaal in

Het leerproces actief evalueren met je vmbo-klas
Evalueer jij iedere les met je klas? Veel docenten evalueren of de leerdoelen behaald zijn. Dat geeft jou én je leerlingen nuttige inzichten. In deze blog ga ik niet in op het evalueren van het


Twee activerende werkvormen om je vmbo-leerlingen te helpen leren leren
Onze gastblogger Florianne Sollie, eigenaar van Flow huiswerkbegeleiding, heeft veel ervaring met vmbo-leerlingen en hun verschillende leerbehoeften. Daarom vroegen we haar tips voor activerende werkvormen speciaal voor vmbo-leerlingen. En die had ze! Namelijk ‘speeddaten’ en

Tumult voor het vmbo!
“Vmbo’ers zijn dom!” “Vmbo’ers hebben veel meer vrije tijd.” En “ze houden niet van leren.” Herkenbare uitspraken? Het zijn typische vooroordelen die de vele talenten van vmbo’ers tenietdoen. Wij vinden het vmbo geweldig en daarom

Wat is LOB? Alles is LOB!
Wie wil jij zijn in de wereld van morgen? Mooie vraag om centraal te stellen bij de loopbaanbegeleiding van vmbo’ers. In deze blog lees je tips om jouw vmbo-leerlingen te begeleiden op het pad naar

Studievaardigheden in de bovenbouw #5: methode vmbo
In de bovenbouw draait het vaak nog maar om één ding: de voorbereiding op het eindexamen. Voor veel leerlingen is dat een spannende en stressvolle tijd. Daarom wil je je leerlingen zo goed mogelijk naar


De leerling met een label #3: autisme
Onder het label ‘autisme’ gaat een heel spectrum van ernstige en minder ernstige aandoeningen schuil; van moeite met sociale contacten tot helemaal niet kunnen praten, en van verandering lastig vinden tot compleet in paniek raken

Loopbaangesprekken voeren: hoe doe je dat?
Vmbo-leerlingen die trots zijn op wat ze kunnen. Die weten welke richting ze op willen. En die vol vertrouwen keuzes maken voor hun toekomst. Als decaan, mentor of vakdocent kun jij hier een belangrijke bijdrage