In de bovenbouw draait het vaak nog maar om één ding: de voorbereiding op het eindexamen. Voor veel leerlingen is dat een spannende en stressvolle tijd. Daarom wil  je je leerlingen zo goed mogelijk naar het eindexamen begeleiden. Maar hoe doe je dat? Door te werken aan hun studievaardigheden. Met onze nieuwe methode studievaardigheden vmbo voor klas 3 en 4 leren leerlingen bijvoorbeeld om een stevige planning te maken en de regie te nemen over hun eigen leerproces. 

Zorg voor een goede basis

In de onderbouw hebben je leerlingen als het goed is geoefend met deelvaardigheden, zoals een agenda gebruiken, woordjes leren, takenlijsten maken, enzovoort. De volgende stap is om de gehele vaardigheid, bijvoorbeeld plannen, leerstrategieën of mondeling presenteren, te oefenen. Met onze nieuwe methode studievaardigheden vmbo in de bovenbouw werken leerlingen per vaardigheid samen aan een basis. Met een goede basis kunnen ze zelfstandiger hun vaardigheden ontwikkelen. Daarnaast reflecteren ze met een actieve opdracht op hun eigen vaardigheden: wat gaat goed, wat minder goed en wat past bij mij? Zo ontdekken ze aan welke vaardigheden ze nog kunnen werken.

Geef leerlingen de regie

Zo richting het examen wil je de zelfstandigheid van je leerlingen bevorderen. Daarom is het belangrijk dat je ze t stimuleert om meer regie te nemen over hun eigen leerproces. Uiteindelijk werkt dat ook nog eens goed voor de motivatie van leerlingen. Laat de leerling dus zelf keuzes maken. Met de nieuwe methode hebben leerlingen verschillende mogelijkheden. Zo kiest de ene leerling het stappenplan om te oefenen met plannen en oefent de andere leerling met behulp van een extra keuzeopdracht.

Stem af op iedere leerling!

Iedere leerling heeft iets anders nodig. Daar wil je als mentor op inspelen. Hoe kun je het ontwikkelen van studievaardigheden op maat maken en tegemoetkomen aan alle behoeften in je klas? Dat doe je door te differentiëren. In onze methode kan dat eenvoudig met keuzeopdrachten. Heeft een leerling na de basisles nog moeite met een deelvaardigheid of zoekt hij/zij juist extra uitdaging? Gebruik dan de keuzeopdrachten, waarbij leerlingen in groepjes aan de slag gaan met één van de deelvaardigheden.

Samen ervaren: praktisch en concreet.

Vertellen dat een planning maken voor je eindexamen belangrijk is, zet leerlingen vaak niet aan tot actie.  Hoe doe je dat dan wel? Het meest effectief is om dit te doen op het moment dat leerlingen het ook echt nodig hebben. Zoek daarom in je lessen altijd aansluiting met de ervaringen en interesses van leerlingen. Concrete en actieve opdrachten uit onze methode waarmee leerlingen samen de vaardigheid echt oefenen en leren van elkaar kunnen je daarbij helpen.

Wil je op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen van onze nieuwe methode? Meld je aan voor de nieuwsbrief!

Heb je een vraag of feedback over de preview? Laat het ons weten via een berichtje onder deze blog of mail naar sannevanesveld@tumultgroep.nl.

Print Friendly, PDF & Email