Een tijdje geleden had ik de reünie van mijn eigen middelbare school. Ik vond het fantastisch weer door die gangen te lopen en docenten te spreken. Met een vriendin ben ik stiekem een lokaal in geslopen (tja, ook dat opstandige kwam terug) om een foto te maken op onze oude plek in de klas. En toen ik daar zat, kwamen de herinneringen. Eigenlijk alleen maar mooie, maar ook een paar mindere: hoe vaak heb ik niet op die stoel gezeten terwijl ik mijn best moest doen niet in slaap te vallen. Tja, dat ‘achtste uur’ gevoel kan ik nog goed oproepen. Hoewel, bij sommige docenten was het niet zo erg: met een aantal energizers in de klas konden ze ons ook in dat laatste uur oppeppen en enthousiasmeren! In deze blog een aantal energizers om met jouw klas te doen, als ode aan mijn middelbare school docenten. Dank voor zo veel jaar super onderwijs!

Onderstaande werkvormen zijn echt bedoeld als energizers: even de energie in de les terugpakken. Je kunt ze op elk moment tijdens je les doen, ze kosten niet veel tijd. Je leerlingen zijn hierdoor in no-time weer bij de les!

Menselijke knoop

De leerlingen staan in een kring. Laat ze allemaal hun rechterhand uitsteken en een hand pakken van een klasgenoot. Laat ze ditzelfde doen met hun linkerhand. Enige voorwaarde is dat ze twee handen vasthebben van verschillende klasgenoten. Lukt het ze om weer uit de knoop te komen, zonder elkaar los te laten?

Bal overgooien

Stel een vraag, bijvoorbeeld: op welke plek heb jij je huiswerk gemaakt? of welke onderwerpen kwamen er deze les aan bod?. Ga in een kring staan en gooi een bal over. Als je de bal vangt, geeft je in maximaal één zin antwoord op de vraag en gooi je de bal over naar de volgende.

Zo’n energizer kun je natuurlijk altijd in je les doen; of dat nou aan het einde, aan het begin of midden op de dag of van je les is. Zo beginnen onze lessen voor studievaardigheden vrijwel altijd met een energizer. Nieuwsgierig hoe? Download een proefexemplaar en ontdek het zelf! 

Rondje emoties

De eerste leerling start met het uitbeelden van een emotie. Dit doet hij/zij heel bescheiden, de emotie is nét zichtbaar. De tweede leerling doet hem/haar na, maar dan wordt deze emotie iets uitvergroot. De emotie groeit en aan het eind van de klas/kring moet de emotie gigantisch zijn. Spreek van tevoren af in welke volgorde jullie gaan werken. Eventueel gaan jullie de kring langs, of gewoon van links naar rechts door het lokaal.

Verhaal

De docent of een leerling start met één zin, bijvoorbeeld: het was een mooie lentedag. De volgende leerling voegt hier een zin aan toe, bijvoorbeeld: de zon was net op en Dirk liep naar school. Elke volgende leerling voegt een zin toe en zo ontstaat vanzelf een verhaal. Wil je deze werkvorm iets moeilijker maken? Geef de leerlingen dan de opdracht één woord te gebruiken in plaats van een zin en zo samen een verhaal te maken.

Ga staan bij…

Tafels en stoelen aan de kant en leerlingen kriskras door elkaar. Noem als docent de zin “Ga staan bij…” en vul deze zin aan met bijvoorbeeld: iemand die vanmorgen twee boterhammen heeft gegeten. De leerlingen moeten naar iemand toe lopen waarvan ze dit denken. Laat eventueel een paar leerlingen toelichten waarom ze bij deze persoon zijn gaan staan. Doe dit in redelijk hoog tempo, een aantal keer achter elkaar.

Bingo!

Start de les met het maken van een bingokaart: de leerlingen mogen zelf 6 woorden op een kaartje schrijven waarvan ze verwachten dat deze woorden deze les gezegd worden. Start dan de les. Horen de leerlingen een woord van hun kaart? Dan mogen ze deze afstrepen. Wie heeft als eerste alle woorden afgestreept? De focus zal bij leerlingen misschien vooral liggen op de bingokaart en minder op de lesstof, maar voor een les vlak voor de vakantie kan dat best een keertje.

Gebruik jij weleens energizers in de klas? Er zijn er nog zo veel meer te bedenken! Weet jij nog een leuke? Zet ‘m in een reactie hieronder!

Print Friendly, PDF & Email