Geef je (mentor)lessen een boost met kunst en cultuur!  

Gepubliceerd op: 3 februari 2025
Door: AnneMirthe Wittekoek

Kunst en cultuur zijn niet alleen leuk; ze vormen een krachtig middel om leerlingen te helpen groeien. Het is zonde om creatieve uitingen alleen over te laten aan kunst- en CKV-docenten! Of het nu gaat om films, theater, muziek of andere kunstvormen, ze bieden waardevolle kansen om leerlingen te helpen bij het trainen van sociaal-emotionele en studievaardigheden. Lees verder en laat je inspireren.  

 

  • Empathie en zelfexpressie

Door kunst en theater kunnen leerlingen zich in anderen verplaatsen en hun eigen gevoelens beter begrijpen en uiten. Een film kijken en bespreken kan hen helpen zich bewust te worden van verschillende perspectieven. 

“Een keer gaven we leerlingen de opdracht om een songtekst te herschrijven vanuit een ander perspectief. Dit leverde niet alleen creatieve, maar ook diepgaande gesprekken op over de gevoelens van leerlingen. Gesprekken die anders misschien nooit waren ontstaan.” 

“Ik liet mijn leerlingen het schilderij ‘De Schreeuw’ zien en vroeg ze na te denken over de emoties van het personage. Hoe zouden zij het personage helpen om zijn angst te overwinnen? Leerlingen bedachten verschillende oplossingen, zoals het zoeken van steun bij anderen of proberen de situatie rustig te bekijken. Mooi om te zien!” 

  • Samenwerking en communicatie

Theater en muziek versterken sociale vaardigheden. Samen een scène spelen of een lied analyseren vraagt om samenwerking, luisteren en feedback geven. 

“Leerlingen kregen de taak om in duo’s een foto te maken die een emotie of situatie uitbeeldde, zoals ‘vertrouwen’ of ‘conflict’. Tijdens de nabespreking legden ze uit hoe ze tot hun beeld kwamen. Dit zorgde voor interessante gesprekken over hoe ze elkaar hadden geholpen, geluisterd naar elkaars ideeën en feedback hadden gegeven om de foto te verbeteren.” 

“Tijdens de mentorles moesten de leerlingen samen een kort filmpje maken over pestgedrag. Veel groepjes begonnen meteen met het uitwerken van een taakverdeling en planning: wie de camera zou bedienen, wie de rollen zou spelen en wanneer iedereen zijn deel zou filmen.”  

Wil je meer inspiratie voor creatieve werkvormen in je mentorlessen? Ontdek het CKV-lesmateriaal van Tumult en de werkboeken voor sociaal-emotionele en studievaardigheden die praktische en creatieve lessen bieden om de sociale en studievaardigheden van je leerlingen te versterken! 

Misschien vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Zoeken