Betere studieresultaten in de bovenbouw: studievaardigheden!

Gepubliceerd op: 2 juni 2020
Door: Petra Jonker

Ben jij mentor van klas 3 of 4? Dan is de kans groot dat er veel verschillen zijn in hoe jouw leerlingen plannen, hoe ze leren, hoe ze omgaan met informatie, hoe ze schrijven of presenteren, in hoe ze samenwerken en in hun studiehouding. Daarnaast blijken in de bovenbouw opeens leerlingen uit te vallen, die in de onderbouw goed meekwamen. Herken je dat? Kortom, grote verschillen in studievaardigheden in de bovenbouw. Hoe ga je daarmee om als mentor?

Neem bijvoorbeeld de eerste toetsweek. Ineens kom je erachter dat die ene leerling toch geen goede planning had gemaakt. Of dat hij het leren niet op de handigste manier heeft aangepakt. Het resultaat: onvoldoendes voor de toetsen. Woordjes stampen of grammaticaregels leren is niet meer genoeg om een voldoende voor Engels te halen. Leerlingen moeten in de bovenbouw laten zien hoe ze de geleerde grammaticaregels toepassen en hoe ze bijvoorbeeld de belangrijkste boodschap uit een tekst halen. Daarnaast moeten leerlingen voor veel vakken steeds grotere hoeveelheden informatie verwerken dan ze in de onderbouw gewend waren. Hoe bereid je ze hierop voor? 

Ontdek zelf de mogelijkheden met een proefexemplaar Studievaardigheden in de Bovenbouw havo/vwo of Studievaardigheden in de Bovenbouw vmbo

 

Reflecteren op de eigen aanpak en leren door te doen

Als eerste is het belangrijk om leerlingen stil te laten staan bij hoe ze iets doen of hoe ze gewend zijn om iets aan te pakken. Laat ze bijvoorbeeld met elkaar delen hoe ze zelf een planning maken of hoe ze leren voor een bepaalde toets. Of hoe ze informatie uit een bron halen. Wat werkt goed voor hen en waar lopen ze tegenaan? Hoe zouden ze het anders kunnen aanpakken en welke manieren zijn er eigenlijk allemaal? Misschien kunnen ze wel een handige aanpak bij een klasgenoot afkijken. Het is belangrijk om leerlingen in dit reflectieproces te begeleiden. En om ze nieuwe ervaringen te laten opdoen, zodat ze steeds meer strategieën beheersen die ze in verschillende situaties kunnen gebruiken en toepassen. 

Lesgeven met Tumult Studievaardigheden in de Bovenbouw

Ons nieuwe werkboek Tumult Studievaardigheden in de Bovenbouw helpt jouw leerlingen hierbij. Elke les bevat een oefening of opdracht om de leerlingen stil te laten staan bij de eigen strategie of aanpak. Ze maken bijvoorbeeld eerst hun eigen stappenplan voor leren. En van hieruit bedenken ze nieuwe manieren die hen helpen om nog slimmer te leren en om na te denken of deze manier van leren voor dit specifieke vak ook het beste werkt. Om het vervolgens zelf uit te proberen. Leren door (samen) te doen en leren door te reflecteren zijn de sleutelwoorden hierbij en staan centraal in ons materiaal. 

Ben je nieuwsgierig geworden naar ons nieuwe lesmateriaal, om in de bovenbouw te werken aan de studievaardigheden van jouw leerlingen? Je kunt hier een proefexemplaar aanvragen voor 3/4 vmbo of voor 3/4 havo vwo

En wil je meer weten over onze doorlopende leerlijn studievaardigheden voor het vmbo of voor havo/vwo? Je kunt ons altijd bellen (020 – 421 51 29) of mailen voor een (online) presentatie of advies.

Misschien vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search