Tweede Wereldoorlog: startpunt voor burgerschapsonderwijs

Gepubliceerd op: 21 april 2024
Door: AnneMirthe Wittekoek
Het is bijna 5 mei! Dan vieren we de bevrijding van Nederland in de Tweede Wereldoorlog. Een belangrijk onderwerp om met je leerlingen bij stil te staan. Ook in de mentorles. Misschien zelfs juist in de mentorles. Maar waarom eigenlijk?

SLO heeft ambities opgesteld om les over de Tweede Wereldoorlog niet alleen te beperken tot de geschiedenisles, maar dit breder te trekken naar de ontwikkeling van burgerschap bij leerlingen. De reden hiervoor is dat de Tweede Wereldoorlog veel aansluitingspunten biedt voor het creëren van een moreel kader bij leerlingen, zoals het belang van empathie, gelijkwaardigheid en verdraagzaamheid. Waarden die vandaag de dag nog net zo belangrijk zijn als toen krijgen een gezicht door verhalen uit de oorlog, zowel positief als negatief. Van Nazi-Duitsland dat Europese landen zonder waarschuwing binnenviel, tot verzetsstrijders die Joden hielpen met onderduiken.

Connectie met vandaag

Ook is het belangrijk om de connectie te leggen met de actualiteit waarin thema’s als vrijheid, discriminatie en polarisatie aan bod komen. Zo ontdekken leerlingen dat verschrikkelijke acties in de Tweede Wereldoorlog ontstonden vanuit thema’s die vandaag de dag ook nog relevant zijn. Zo kan je discriminatie als voorbeeld nemen: de discriminatie van de Joodse bevolking leidde tot uitsluiting en uiteindelijk zelfs genocide van deze groep. Maar ook het besef dat de vrijheid die wij hebben in Nederland niet vanzelfsprekend is, want daar is hard voor gestreden in de Tweede Wereldoorlog. Het beschermen van die vrijheid en democratische rechten is vandaag de dag ook belangrijk. 

Veilige context

Daarnaast kan je de Tweede Wereldoorlog gebruiken als context om oorlogen te bespreken, zonder je te hoeven wagen aan de spanningen die bij recente oorlogen horen. Het Israël-Palestina conflict ligt enorm gevoelig en kan leiden tot heftige emoties en spanningen in de klas. De Tweede Wereldoorlog kan een veiligere context bieden om over oorlog en bijbehorende thema’s te praten, maar ook een historische en maatschappelijke basis bieden om te duiden waar huidige conflicten door zijn ontstaan of versterkt worden.

Actuele les over polarisatie

Overtuigd van het belang van het bespreken van de Tweede Wereldoorlog in de klas? Ga dan aan de slag met de nieuwste actuele les: Wij-zij denken: in de Tweede Wereldoorlog en nu. Je bespreekt met je leerlingen het thema polarisatie: het versterken van tegenstellingen tussen groepen. Tijdens de Tweede Wereldoorlog bestonden er nog geen sociale media, dus gebruikten ze andere manieren om mensen over te halen of zwart te maken. Wanneer wordt dit gevaarlijk? En gebeurt het nu nog steeds? Je ontdekt het met je leerlingen in deze les.
 
Bron:
https://slo.nl/publish/pages/3190/de-tweede-wereldoorlog-in-het-curriculum.pdf

Misschien vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search