Tumult in schooljaar 20/21 #3: de mentor als spil

Gepubliceerd op: 4 juni 2020
Door: Hans Wendel

Het kwam al naar voren in de vorige blogs in deze serie: als mentor moet je heel wat ballen hooghouden! Als mentor ben je de spil in de begeleiding van de leerlingen. Een uitdagende taak! Niet voor niets gaven mentoren in ons mentorenonderzoek aan ‘meer tijd’ nodig te hebben (zie blog #2). In deze blog lees je over alle onderwerpen waar de mentor mee te maken heeft. Handig voor als je mentor bent, wordt of als je als teamleider/decaan de mentoren wil ondersteunen bij hun belangrijke en veelzijdige taak. 

In deze infographic tekende mijn collega Sandra de 7 belangrijkste dingen waar een mentor-als-spil mee te maken heeft. Hele kunst om al die ballen in de lucht te houden …

De mentor als spil - Tumult

Download hier de deelbare pdf van deze infographic.

 

Hieronder lees je de toelichting bij de zeven punten.

1. Groepsbegeleiding: ‘gelukkige klas’

Dit sluit helemaal aan bij de onderwerpen die genoemd werden in het mentorenonderzoek: het belang van de ‘gelukkige klas’. Het raakt aan het boek dat Theo Thijssen in 1926 schrijft. Dit dagboek eindigt met deze boodschap van hoofdpersoon meester Staal aan zijn klas: ‘M’n heerlijke, lieve, lastige stel, ik weet eigenlijk maar één ding: in de tijd dat ik jullie heb en dat jullie mij hebben, behoren wij enkel maar een gelukkige klas te zijn. En de rest is nonsens hoor, al zal ik dat júllie nooit zeggen’. Need to say more?

2. Persoonlijke begeleiding

Elke leerling heeft zijn of haar eigenheid. Daar moet je als mentor naar luisteren, naar kijken en een specifieke manier van begeleiden op afstemmen. Het is de persoonlijke relatie waarmee je als mentor het verschil kunt maken. Niet voor niets heeft elke volwassene herinneringen aan docenten die dat verschil maakten, die iets raakten waardoor je als kind meer richting kreeg.

3. Aanspreekpunt

Ouders, collega’s, leerlingen: als mentor ben je een spil waar al die betrokkenen naartoe komen. Dat betekent dat je van alles wat moet weten, en dat je weet ‘hoe de hazen lopen’.

4. Communiceren met alle betrokkenen

Aansluitend aan vorig punt: je moet met al die groepen ook nog communiceren. Meestal is dat best OK, maar hoe meer druk er op de ketel staat, hoe lastiger het communiceert. Ouders zijn mondiger, collega’s zijn ook druk, het schoolmanagement is ambitieus en leerlingen weten hun mondje te roeren. Gouden regel: ‘Gebruik L.S.D., laat je O.M.A. thuis, wees een O.E.N. en maak je niet D.I.K. ’. (Oftewel: Luisteren, Samenvatten, Doorvragen – Opvattingen, Meningen, Adviezen – Open, Eerlijk, Nieuwsgierig – Denk in Kwaliteiten).

5. Keuzebegeleiding en LOB

Het is een belangrijke taak voor veel mentoren: begeleiden van de loopbaan. Aangestuurd door de decaan werk je met leerlingen aan de vijf LOB vaardigheden (kwaliteitenreflectie, motievenreflectie, werkexploratie, loopbaansturing, netwerken). Dat is een specifieke taak, waarbij ook loopbaangesprekken en coaching horen.

6. Resultaten op het netvlies houden

Op school gaat het over kwalificeren (‘vaardigheden en kennis onder de knie krijgen’), socialiseren (‘leren samenleven’) en subjectiveren (‘jezelf leren kennen en ontwikkelen’).  Als mentor de dankbare taak om die drie aspecten op het netvlies te houden bij de leerlingen die je begeleidt. En als je ze op het netvlies hebt, moet je vervolgens ook begeleiden, stimuleren en ingrijpen als dat nodig is. Een hele uitdaging! Voor meer info zie dit artikel van Nivoz.

7. Studiebegeleiding: ‘leren leren’

Elke mentor wil dat leerlingen de belangrijkste studievaardigheden onder de knie krijgen! Dat is niet alleen nodig op school, maar zeker ook bij vervolgopleidingen en bij een ‘leven lang leren’ , wanneer leerlingen aan het werk gaan. Het gaat dan niet alleen over de vaardigheid van leren onder de knie te krijgen, maar ook om leerlingen leergierig te houden en/of te maken. Want voor iedereen is er altijd iets te leren!

Kortom, een hele klus om al die ballen in de lucht te houden. Zijn we compleet? En: hoe ervaar jij alle taken als mentor? Wat heb jij nodig om alle ballen hoog te kunnen houden?

Tip! Hang de infographic op een centrale plek in school ter ondersteuning en inspiratie voor alle mentoren. Je kunt ‘m ook online met je collega’s delen via de deelknoppen!

Misschien vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search