Tumult in schooljaar 20/21 #2: de behoeften van mentoren in het vo

Gepubliceerd op: 28 mei 2020
Door: Hans Wendel

De mentor is de spil in leerlingbegeleiding. Hoe vul je die rol op de beste manier in? Wat heb je daarbij nodig? Zoals we in de eerste blog van deze serie schreven, deden we in februari een onderzoek onder mentoren in het vo die met Tumult werken. In deze blog behandelen we de vijf belangrijkste punten die door de mentoren zijn genoemd en waar wij, als methode voor het vaardighedenonderwijs, (nu nog beter) op in proberen te spelen. Zo hopen we iedere mentor te ondersteunen om het beste uit de leerlingen te halen. 

1. Tijd

Bijna 40% van de mentoren vulden ‘tijd!’ in. Bijvoorbeeld: ‘tijd en middelen die mij ondersteunen’, ‘tijd om te coachen’, ‘tijd en ruimte voor aandacht voor de leerlingen, individuele gesprekken, coaching en huiswerk’. Het klinkt als een vraag: geef ons meer tijd om leerlingen te begeleiden! Dat zal herkenbaar zijn: als mentor in het vo heb je van alles te doen op school, de werkdruk ligt hoog (en door Corona nog veel hoger) en alle leerlingen verdienen persoonlijke aandacht. Het geeft ook de uitdagingen van mentoren en het management aan, namelijk:

  • voor mentoren: alle todo’s plannen, structuur organiseren en prioriteiten stellen.
  • voor het management (en voor onderwijsbeleidsmakers): in beperking kent zich de meester: focus is noodzakelijk.
Meedenken over nieuwe ideeën, over behoeften van mentoren en onderwijs-
ontwikkelingen? Schrijf je in voor het Tumult Mentorenpanel!

2. Relatie

Zonder relatie geen prestatie! Ruim 50% van de mentoren gaf aan dat een goede relatie met leerlingen een voorwaarde is om de mentorrol goed in te vullen. Het onderwerp relatie omvat drie genoemde aspecten:

  • Contact & verbinding met leerlingen en de klas. Dit houdt ook verband met het onderwerp ‘tijd’ om met leerlingen te praten en klassikale lessen te geven. Het gaat hier ook over de vaardigheid om écht contact te maken met leerlingen.
  • Warm hart: dat gaat over een liefdevolle houding naar leerlingen. Ook wel door een mentor zo mooi geformuleerd als ‘Geduld, luisterende oren, liefdevolle ogen en een warm hart’.
  • Luisterend oor: leerlingen hebben veel te vertellen vanuit hun eigen belevingswereld. Hele kunst om daarvoor open te staan en tijd te hebben en te nemen om leerlingen te horen!

3. Klassensfeer en organisatie

‘Een positieve houding van de leerlingen’, ‘respect en veiligheid’, ‘sfeer in de klas en oprecht luisteren’, en ‘saamhorigheid als klas’ zijn nodig voor een goede klassensfeer en organisatie, zo noemen de mentoren. Dit gaat hand in hand met het vorige punt, de relatie. De sfeer in de klas hangt samen met de leerlingenpopulatie en de cultuur van de school. Ook de organisatie van de school en de rol van de mentor daarin, speelt een rol. Hoe duidelijker de organisatie en hoe breder de cultuur wordt omarmd, hoe makkelijker de mentorrol!

4. Belangrijkste vaardigheden: leren leren, plannen, omgang met elkaar

Het verbaast ons niet dat deze drie vaardigheden het meest worden genoemd door mentoren in het vo. Het opmerkelijke bij dit onderwerp is dat sommige mentoren de vaardigheden heel algemeen omschrijven en anderen juist heel specifiek.

Voorbeeld:
(leren leren) Specifiek: ‘zelf feedback geven op eigen leerproces’ en ‘plannen toetsweken’. Vs algemeen: ‘leerstrategieën’ en ‘plannen en organiseren’. En specifiek (omgang): ‘oprecht luisteren’ vs algemeen: brede groepsdynamica.

Wat zegt het dat vaardigheden zo divers omschreven worden? Is het nodig om de vaardigheden specifieker te definiëren? Voor ons de vraag of en hoe belangrijk onze leerlijnen zijn, of de inzet van rubrics wenselijk is en of vaardighedenscans gewenst zijn onder mentoren in het vo.

5. Lessen en lesmateriaal

Aan wat voor soort lessen/lesmateriaal heb je behoefte? Dit onderwerp bestaat uit twee onderdelen, namelijk:

Soort lessen:

  • ruim 90% van de mentoren noemde kant-en-klare lessen als eerste. Die zijn makkelijk en snel te geven!
  • uitdagende en activerende opdrachten kwam als tweede naar voren.
  • stappenplannen, thuisopdrachten, klusopdrachten: alle soorten content uit het het gehele Tumultaanbod kwamen samen voorbij op de derde plaats.
  • en tenslotte: het overgrote deel van de mentoren wil een combinatie van papier en digitaal!

De waarde van ons aanbod hierbij:

  • Plussen: ‘heel toegankelijk en afwisselend’, ‘aansprekende lay-out’, ‘duidelijke indeling en fijne structuur’.
  • Minnen: ‘niet altijd overzichtelijk vanwege veelheid aan info’, ‘mag wat meer diepte hebben’, ‘niet altijd voldoende voor een les’.

Met ons materiaal proberen wij mentoren, met alle bovenstaande uitdagingen, zo goed mogelijk te ondersteunen. Mis jij nog punten in dit overzicht, waar wij (meer) aandacht aan moeten besteden? Laat het ons weten onder deze blog. Of wil je zelfs structureel meedenken bij ontwikkelingen? In schooljaar 20/21 starten we met een mentorenpanel. Mail naar petrajonker@tumultgroep.nl voor meer informatie hierover.

Misschien vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search