Tumult in schooljaar 20/21 #1: Alles voor mentoren!

Gepubliceerd op: 23 april 2020
Door: Hans Wendel

Wat heb je nodig om een goede mentor te zijn? ‘Geduld, luisterende oren, liefdevolle ogen en een warm hart!’ Dat antwoordde een mentor uit het voortgezet onderwijs. Een andere: ‘Tijd en ruimte voor aandacht voor de leerlingen en individuele gesprekken’. Of: ‘Inzicht in wat hen bezighoudt, inzicht in waar ze behoefte aan hebben.’ Dit zijn antwoorden uit het mentoren-behoeftenonderzoek dat wij begin dit jaar deden. Dit soort antwoorden spreken ons aan; het geeft de liefde en de verantwoordelijkheid aan die mentoren voor hun leerlingen voelen. Deze blog is de eerste van de serie Tumult in schooljaar 20/21. In de serie lees je alles wat je moet weten als mentor in het voortgezet onderwijs. En wat onze rol daarin is.  

Wij geloven dat mentoren de spil zijn bij de begeleiding van leerlingen. Met Tumult doen we alles voor mentoren om die ‘spil-rol’ op de allerbeste manier uit te voeren. De uitkomsten van het mentoren-onderzoek stimuleren en inspireren! Daarmee maken we ons (digitale) lesmateriaal nog beter, sluiten onze sessies op scholen beter aan en brengen we onze blogs en lesbrieven op een nog hoger niveau.

Mentor in het voortgezet onderwijs: vijf onderwerpen

In februari en maart deden we een behoeftenonderzoek onder mentoren in het voortgezet onderwijs, die werken met Tumult. Het is geen wetenschappelijk onderzoek. Wel kwamen er 5 belangrijke onderwerpen uit die een rol spelen in het mentorschap. Deze nemen we met stip mee op onze agenda in het nieuwe schooljaar 20-21. In willekeurige volgorde:

  1. Tijd
  2. Relatie
  3. Klassensfeer en organisatie
  4. Belangrijkste vaardigheden: leren leren, plannen, omgang met elkaar
  5. Lessen en lesmateriaal

Herken je je in deze punten als belangrijkste onderwerpen? Mis je onderwerpen of heb je opmerkingen? Die horen we graag, laat het ons weten! Dat kan in een reactie onder deze post of door deze enquete in te vullen.

De volgende blogs in deze serie:

#2: Waar hebben mentoren behoefte aan? Toelichting op en belangrijkste uitkomsten uit het mentorenonderzoek onder onze klanten. Vragen over behoeften, ervaringen, wensen en ook over plussen en minnen van Tumult.

#3: De mentor als spil. Veel scholen zetten de mentor centraal bij de begeleiding van leerlingen en klassen. Wat betekent dat voor een mentor? Welke ballen moet je dan allemaal in de lucht houden. En hoe doe je dat?

#4: Mentoraat doe je samen! Ouders, docenten en het schoolmanagement doen dagelijks hun stinkende best om alle talenten uit leerlingen te halen. Hoe werkt dat dan en wat is de samenhang tussen deze drie groepen?

 

Tot snel bij de volgende! Wil je zelf direct de mogelijkheden ontdekken van Tumult bij jou op school in schooljaar 20/21? Bekijk het hier

Misschien vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search