Leerlingen betrekken bij het vormgeven van het mentoraat

Gepubliceerd op: 14 maart 2024
Door: Nicoline van Slingelandt
Wil je het mentoraat op jouw school beter organiseren? Ben je op zoek naar creatieve manieren om de mentorles te verbeteren? Dan is het tijd om de leerlingen zelf aan het woord te laten! Bij onze recente brainstormsessies op scholen hebben we leerlingen gevraagd hoe zij hun ideale mentorles voor zich zien. De antwoorden laten zien: leerlingen betrekken bij het vormgeven van het mentoraat is bijzonder waardevol. Maar waarom en hoe pak je het aan?

Ideeën voor de ideale mentorles 

Tijdens de brainstormsessies (onder het genot van pizza’s en frisdrank) deelden leerlingen hun gedroomde invullingen voor de mentorles in een visuele mindmap. Hierop verschenen onder andere gezellige activiteiten zoals bingo en ochtendgymnastiek, niet pesten, creatief zijn, naar de dierentuin gaan en de mogelijkheid om samen te praten en te lachen. Deze wensen laten zien dat leerlingen behoefte hebben aan een mentorles die niet alleen leerzaam is, maar ook leuk en gericht op een positieve sfeer in de klas. 

Het mentoraat: wat vinden ze daarvan? 

Naast het delen van hun ideeën, hebben leerlingen hun ervaringen met het huidige mentoraat gedeeld. Over het algemeen ervoeren ze de mentorlessen als gezellig en leuk, en de mentor als iemand die altijd bereid is te helpen bij persoonlijke problemen. De nadruk lag op positieve interacties, gezelligheid en betrokkenheid. Tegelijkertijd spraken de leerlingen over een gebrek aan focus op positieve prestaties, aangezien in de klas vooral wordt gesproken over dingen die niet goed zijn gegaan. “Er wordt me te weinig gevraagd waaróm ik eigenlijk een slecht cijfer heb,” gaf een van de leerlingen aan. Een ander zei: “Ze zien ons niet als kind, maar als volwassene.” Opvallend genoeg waren er meerdere leerlingen die dit zeiden. Daaruit kunnen we concluderen dat een mentorles ook een plek kan zijn waar leerlingen even wat minder serieus mogen zijn en meer mogen spelen.   

Ben je benieuwd hoe je game-elementen effectief inzet in je mentorles? Kom naar de Nationale Mentorendag, dan vertelt serious game expert Nancy Beers je er alles over!  

Waardevolle inzichten en tips van leerlingen 

Leerlingen gaven aan dat ze het belangrijk vinden dat hun klas rustig en overzichtelijk is, dat er effectief wordt gecommuniceerd en ze willen vaker betrokken worden bij mentoractiviteiten, zoals kerstactiviteiten en klassenuitjes. Hun uitspraken laten zien hoe waardevol het is om de leerlingen mee te laten beslissen bij het vormgeven van het mentoraat. Het zou natuurlijk ook zomaar eens kunnen dat een leerling meer gemotiveerd is voor de mentorles als hij of zij erover meegedacht heeft…  

Jouw rol in het vormgeven van het mentoraat  

Als schoolleider of mentor is het essentieel om de input van leerlingen serieus te nemen en te gebruiken bij het vormgeven van het mentoraat. Door samen te werken met leerlingen kunnen we een mentorles creëren die aansluit bij hun behoeften, ervaringen en wensen. Zo krijg je een mentoraat dat niet alleen onderwijst, maar ook inspireert en betrokkenheid bevordert!  

Ook voor jouw school kunnen we een brainstormsessie met leerlingen verzorgen. Neem contact op om de mogelijkheden te bespreken.  

Misschien vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search