Alles voor mentoren
Welkom op onze onderwijsblog
Vijf kennismakingsspellen voor een goede start van het schooljaar!
Heb je nieuwe leerlingen in de klas? Of een hele klas die je nog niet kent? Of wil je leerlingen met elkaar laten kennismaken in de brugklas? Een goede kennismaking
Zo gaat mentor Angélica Ettema het jaar goed van start
Over de eerste mentorlessen van het jaar en dé tip om een sterke band tussen leerling en mentor te krijgen.
Gouden weken: energizers
We hoeven je vast niet te vertellen dat de start van het schooljaar een belangrijke tijd is. Die eerste weken, ook wel de Gouden Weken genoemd, zijn hét moment voor
Oppeppers en ontspanners #5: korte spelletjes tijdens de les
In deze blogserie geven we tips voor werkvormen die niet veel tijd kosten, maar wel wat ontspanning of energie geven op een lange schooldag. Na Een pakkende start van je
Motivatie: een effectief gesprek voeren
De zomervakantie komt langzaam in zicht. Dit maakt meestal duidelijk welke leerlingen er extra hard aan moeten trekken om het schooljaar goed af te sluiten. Maar hoe motiveer je leerlingen
Tweede Wereldoorlog: startpunt voor burgerschapsonderwijs
Het is bijna 5 mei! Dan vieren we de bevrijding van Nederland in de Tweede Wereldoorlog. Een belangrijk onderwerp om met je leerlingen bij stil te staan. Ook in de
Elke maand de beste blogs in je mailbox?
Met tips en tricks om je lessen nóg beter te maken, handige informatie over ons lesmateriaal en andere interessante onderwijsblogs.
Leerlingen betrekken bij het vormgeven van het mentoraat
Wil je het mentoraat op jouw school beter organiseren? Ben je op zoek naar creatieve manieren om de mentorles te verbeteren? Dan is het tijd om de leerlingen zelf aan het woord te laten! Bij
Over geld praat je niet, toch?
Achttien jaar is de leeftijd waarop je volgens de wet financieel zelfstandig bent. Best een grote verantwoordelijkheid op deze leeftijd. Om geldproblemen bij jongeren te voorkomen, is het belangrijk ze kennis en vaardigheden bij te
Ondersteuning van mentoren: wat kan je doen als schoolleider
Wat gebeurt er als je schoolleiders bij elkaar zet en ze laat sparren over het mentoraat? Wat vinden zij belangrijk om hun mentoren aan te bieden en hoe doen ze dat? Wij organiseerden een rondetafelgesprek
Vragen stellen in zes stappen volgens Socrates
Tweeduizend jaar geleden wist Socrates het al: de beste manier om een probleem op te lossen, is door de juiste vragen te stellen. Socrates zei over zichzelf dat hij niets wist en in gesprekken met
Valentijnsdag: de leukste lesideeën op een rij!
Het is weer bijna Valentijnsdag! Voor sommige mensen een reden om hun (al dan niet geheime) liefde te verrassen met een bos rode rozen of een leuk kaartje. Ook in je les kun je natuurlijk
Een lesmethode gebruiken voor je mentoraat: 5 voordelen
Tijdens de mentorles kun je een scala aan onderwerpen behandelen, van profielkeuzes tot nieuwsberichten en van klassenuitjes tot conflicten die spelen. Dat kan ook een valkuil zijn. Herken je een van deze situaties? – je
Gamification in je (mentor)les: leerlingen motiveren en activeren
Het blijft een eeuwige strijd om je leerlingen te motiveren en activeren tijdens de les. Hoe maak je leerlingen nou net zo verslaafd aan jouw lessen als aan hun telefoons of Playstation? Probeer het eens
De beste online tools voor docenten
Zie jij ook door alle online tools het bos niet meer? Begrijpelijk; het lijken er met de dag meer te worden. Al deze tools doen totaal wat anders, en soms eigenlijk precies hetzelfde. Welke kies
Tumult viert 25 jaar inspirerend mentoraat
Tumult viert dit jaar zijn zilveren jubileum. Al 25 jaar zet Tumult zich in voor de beste mentorlessen op middelbare scholen en het ondersteunen van docenten in hun cruciale rol als mentor. Mentoraat: uitdagend en
Motivatie: de motor van succes voor leerlingen
Motivatie – het in beweging brengen – klinkt simpel, maar het is nog niet zo eenvoudig om als mentor te ontdekken waar die vonk van enthousiasme zit bij je leerlingen. Wetenschappelijk onderzoek heeft namelijk aangetoond
AI in de klas: een vloek of een zegen?
Het is inmiddels een jaar geleden dat heel de onderwijswereld op zijn kop werd gezet: de AI schrijftool ChatGPT kwam op de markt. En daarmee de angst voor verslagen die niet meer zelf geschreven worden,
Telefoons in de klas: ja of nee?
Het is bijna zover: op 1 januari 2024 gaat het dringende advies in van het Ministerie van OCW om geen telefoons meer toe te laten in de klas. In de woorden van demissionair minister Dijkgraaf:
Woorden leren: 7 gouden tips
Woorden leren (of begrippen) kan op veel verschillende manieren. Iedereen heeft hierin een eigen voorkeur. Vaak kiezen leerlingen voor een manier waarmee ze voor hun gevoel snel en gemakkelijk de woordjes kunnen leren. Maar is
Leerstijlen bestaan niet
Leer je liever door filmpjes te kijken, een boek te lezen of een podcast te luisteren? Ben je een dromer, denker, doener of beslisser? Ben je reken-slim of taal-slim? Veel leerlingen én docenten denken dat
7 neuromythes die veel docenten geloven
De wondere wereld van het hersenonderzoek heeft veel nieuwe kennis opgeleverd over hoe wij denken en leren. Maar al dat onderzoek heeft ook tot gevolg dat er veel onzin over te lezen is. Wat geloven docenten
Transfer van vaardigheden uit de mentorles naar de vakles: 6 tips
In de mentorles komen vaak vakoverstijgende (studie)vaardigheden aan bod. Denk aan leren plannen, samenwerken of presenteren. Als deze vaardigheden goed ontwikkeld zijn, kunnen leerlingen de leerstof beter opnemen. Een voorwaarde is wel dat leerlingen de
Doelen stellen met leerlingen doe je zo!
Wat willen jouw leerlingen deze schoolperiode of dit schooljaar bereiken? En hoe zorgen ze ervoor dat ze hun ambities waarmaken? Handig om samen met je leerlingen vooruit te kijken en haalbare doelen te stellen. In
Week Tegen Pesten: hoe zorg je dat leerlingen jou om hulp vragen?
Het thema van de Week tegen Pesten is dit jaar ‘Goed voor elkaar!’. Dat houdt in dat je je zaakjes op orde hebt om te voorkomen dat er op jouw school gepest wordt. Maar het
Pubergedrag versus probleemgedrag: hoe herken je het verschil?
“Waarom moeten we deze les doen?” “Ik maak mijn huiswerk niet meer, het helpt me toch niet.” “Als ik honger heb, moet ik toch gewoon wat kunnen eten?” “Ik snap er niks van, jij kan
Onze leestips voor mentoren in de zomervakantie
Hè hè, eindelijk tijd om weer eens een boek te lezen. Of een hele stapel. Heb je nog tips nodig voor fictie of non-fictie? Wij hebben er een aantal voor je! Gouden Nevel – Thijs
Kritisch denken en probleemoplossend vermogen
Wat houdt kritisch denken in en hoe leer je het jouw leerlingen aan? Lees het in deze blog, zodat jouw volgende les over kritisch denken en probleemoplossend vermogen kan gaan.
Burgerschap: het hoe en wat en inspiratie voor je burgerschapsonderwijs
Burgerschapsvorming is een wettelijk verplichte opdracht voor scholen. In deze blog nemen we je mee in wat burgerschap is, waarom het belangrijk is, hoe je burgerschap kunt geven en tenslotte geven we je wat inspiratie om aan de slag te gaan!
Overgangsvergaderingen: nooit leuk, wel heel belangrijk
Als mentor is het van belang dat je tijdens de overgangsvergadering met goede argumenten aankomt en deze ook nog eens weet te onderbouwen.
Een oudergesprek, hoe pak je dat aan?
Met drie dochters thuis heb ik in m’n leven veel oudergesprekken gevoerd met docenten. De meeste ben ik allang weer vergeten, maar er zijn er een paar blijven hangen. Dat zijn de gesprekken waarin de
10 tips om stress bij leerlingen te verminderen
Uit onderzoek blijkt dat de stress bij kinderen toeneemt.In deze blog geven we 10 tips om stress bij leerlingen te verminderen.
Mentoren in de schijnwerpers op eerste Nationale Mentorendag
Ede, 13 april 2023 In de Mauritskazerne in Ede werden ruim 200 mentoren van diverse middelbare scholen vandaag warm onthaald met een programma vol inspiratie, praktische tips en een positieve boodschap. “Mentor zijn is een
Creativiteit in je mentorles vergroot je werkgeluk
Je hoeft niet heel creatief te zijn om met een paar kleine aanpassingen in o.a. je mentorles je werkplezier te vergroten. Want dat kan écht! Lees hier waarom creatieve lessen je gelukkiger maken.
Nieuw werkboek CKV voor 3/4 VMBO: kunst kijken én maken!
Nadenken over kunst en cultuur om zelf kunstzinnig bezig te kunnen zijn, dat is wat je wil bereiken. Lees hier hoe en waarom we een nieuw CKV werkboek ontwikkelden voor 3/4 VMBO.
Vernieuwd 3 havo/vwo LOB werkboek op basis van vijf loopbaancompetenties
Voor schooljaar 23/24 presenteert Tumult een vernieuwd werkboek voor profielkeuze in klas 3 HV. Contentontwikkelaar Lisa vertelt over hoe en waarom we dit nieuwe boek maakten.
De leerling zien, ook bij negatief gedrag
Wat leerlingen nodig hebben, is dat ze gezien worden. Het is een bekend cliché in het onderwijs waarvan iedereen weet dat het wáár is. Maar ‘zie’ dat maar voor elkaar te krijgen met zulke grote klassen, zoveel lessen en zo weinig tijd. Hoe kun je deze zaken zo verenigen dat jouw werk als mentor niet zwaarder, maar leuker wordt, en de leerling opbloeit door de inzet van jouw vaardigheden?
Leerlingen motiveren: zo kan het ook!
Mentoren kunnen veel doen om het leren van de leerlingen te bevorderen en daarmee bij te dragen aan de toekomst van de leerlingen. Echter, halen leerlingen wel alles uit de lessen als zij niet gemotiveerd zijn om te leren?
Op weg naar het beste mentoraat op jouw school
‘De mentor is de spil bij het begeleiden van leerlingen’, zeggen wij bij Tumult. Maar hoe organiseer je dat mentoraat op de beste manier op jouw school? En hoe zorg je ervoor dat alle mentoren die begeleiding ook goed in hun vingers hebben?
2023 start: laten we vooruitkijken en keuzes maken!
In deze blog is het woord aan Angélica Ettema, docent CKV en mentor op het Yuverta College in Montfoort. Ze kijkt erg uit naar de start van het nieuwe kalenderjaar en in het bijzonder het EK waar een oud-leerling aan meedoet.