Blog 2018-02-05T18:18:15+00:00
2210, 2018

Onderwijskunde met Tumult #2: hoe verwerkt een leerling informatie – volgens de multimediaprincipes?

By | 22 oktober 2018|Tags: , , , , , , , , , , , , , , , |

Wanneer je leert uit een studieboek of vanaf een website, gaat het de ene keer makkelijker dan de andere. Hoe komt dat? Het kan liggen aan de moeilijkheid van de stof, maar ook aan de

1710, 2018

De AVG in de praktijk #3: vijf tools die je nog gewoon kunt gebruiken op school

By | 17 oktober 2018|Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , |

Het is nog steeds wennen, ook al is de privacywetgeving AVG al een tijdje van kracht. Vraag jij je weleens af hoe het zit als je graag online tools tijdens de lessen gebruikt? Mogen die

1510, 2018

Een volgende stap in een leven lang leren

By | 15 oktober 2018|Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , |

Blijven leren ... Leren is iets dat ik altijd enorm leuk heb gevonden. Door te oefenen of hard te studeren kun je iets ineens beter of weet je in een keer meer van iets af.

1010, 2018

Handige tools #33: test de kennis van je leerlingen met Socrative

By | 10 oktober 2018|Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , |

Hoe betrek je al je leerlingen bij je les? En hoe kom je erachter of al je leerlingen de stof begrijpen? Socrative biedt een antwoord op deze vragen en heeft zelfs nog meer voor je

810, 2018

De docent als mens #2: de balans tussen kracht en kwetsbaarheid

By | 8 oktober 2018|Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , , |

Het is natuurlijk goed dat je als docent sterk in je schoenen staat, in je werkwijze gelooft en soms eens voet bij stuk houdt. Toch is het denk ik belangrijk om dit te balanceren met

310, 2018

Uitbreiding lesbrief Duik in je boek!

By | 3 oktober 2018|Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , |

Het is weer Kinderboekenweek! Nu er tot en met 14 oktober veel aandacht voor is, is het leuk om daar ook in de klas iets mee te doen. Met de lesbrief Duik in je boek!

210, 2018

Aan de slag met de lesbrief Digitaal plannen

By | 2 oktober 2018|Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , |

Kun je goed plannen, dan scheelt dat een hoop gedoe. Je hebt overzicht en hoeft je geen zorgen te maken dat je iets bent vergeten of in de stress te schieten omdat je tijd tekort

110, 2018

Lesmateriaal studievaardigheden toen en nu

By | 1 oktober 2018|Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , |

Leren, dat ging me altijd best makkelijk af: ik las de stof, maakte de toets én haalde een goed cijfer. Of ik dezelfde stof na een halfjaar nog wist? Dat is even andere koek. Als

2609, 2018

Onderwijskunde met Tumult #1: hoe verwerkt een leerling informatie – volgens de cognitive load theory?

By | 26 september 2018|Tags: , , , , , , , , , , , , , |

Een tijdje geleden schreef Martina de introductie van deze blogserie, waarin we vragen beantwoorden als: welke onderwijskundige keuzes, principes en modellen zitten achter onze content? En: waar zie je ze in terug? En waarom? Deze

2409, 2018

Lesgeven met Tumult #5: pas de lessen aan

By | 24 september 2018|Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , |

Tijdens het maken van ons lesmateriaal proberen we zo veel mogelijk rekening te houden met een gemiddelde klas en docent. Wie het lesmateriaal gebruikt, valt daar natuurlijk niet altijd onder. Daarom benadrukken we altijd dat