Blog2019-11-14T16:40:26+02:00
1301, 2020

Studievaardigheden in de bovenbouw #4: methode havo/vwo

By |13 januari 2020|Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , |

Studievaardigheden in de bovenbouw: ze zijn hard nodig. Veel docenten zijn dan ook op zoek naar geschikt materiaal ervoor. Tegelijkertijd wil je als docent de zelfstandigheid van je leerlingen bevorderen. En daar zit de crux.

601, 2020

Oppeppers en ontspanners #1: vier werkvormen in de les voor een pakkende start

By |6 januari 2020|Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , |

Leerlingen rennen de hele dag van lokaal naar lokaal en moeten ook nog eens presteren. Dat geldt waarschijnlijk ook voor jou. Af en toe een oplaadmoment, even iets anders, even je gedachten verzetten is dan

1712, 2019

Groepsvorming in de klas: in vier stappen naar een hechte groep

By |17 december 2019|Tags: , , , , , , , , , , , , , |

Weinig tijd? Vul je e-mailadres in en we sturen een pdf van deze blog naar je mailbox. Of het schooljaar net is begonnen of de kerstvakantie voor de deur

1012, 2019

De leerling met een label #2: faalangst

By |10 december 2019|Tags: , , , , , , , , , , , , , , |

Heb je een leerling die liever lui dan moe is? Of eentje die zich helemaal uit de naad werkt? Beiden kunnen last hebben van faalangst. Die eerste leerling wordt misschien liever onverschillig gevonden dan dom;

1911, 2019

De leerling met een label #1: dyslexie

By |19 november 2019|Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , |

Er wordt weleens gesuggereerd dat leerlingen tegenwoordig te snel een label krijgen opgeplakt. Elke leerling met licht afwijkend gedrag heeft meteen een stoornis, zo hoor je mensen wel zeggen. Aan de andere kant blijven problemen

1211, 2019

20 jaar Tumult, 20 jaar vaardigheden

By |12 november 2019|Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , |

Tumult bestaat 20 jaar! En dat vieren we samen met jou, want zonder docenten en leerlingen geen Tumult. Zo hebben we als cadeautje de 20 leukste lessen uit ons bestaan verzameld in een gratis jubileumbundel.

711, 2019

Hoe geef je les met smartphones in de klas?

By |7 november 2019|Tags: , , , , , , , , , , , |

Ping, flits, tril, bliep … de hele dag door krijgen je leerlingen berichtjes, meldingen en likes binnen op hun smartphone. Ook als het geluid uitstaat worden ze toch continu door alle binnenkomende berichten afgeleid. Dat