Blog2020-01-23T11:52:53+02:00
2402, 2020

Twee activerende werkvormen om je vmbo-leerlingen te helpen leren leren

By |24 februari 2020|Tags: , , , , , , , , , , , , , |

Onze gastblogger Florianne Sollie, eigenaar van Flow huiswerkbegeleiding, heeft veel ervaring met vmbo-leerlingen en hun verschillende leerbehoeften. Daarom vroegen we haar tips voor activerende werkvormen speciaal voor vmbo-leerlingen. En die had ze! Namelijk ‘speeddaten’ en

1802, 2020

Tumult voor het vmbo!

By |18 februari 2020|Tags: , , , , , , , , , , , |

“Vmbo’ers zijn dom!” “Vmbo’ers hebben veel meer vrije tijd.” En “ze houden niet van leren.” Herkenbare uitspraken? Het zijn typische vooroordelen die de vele talenten van vmbo’ers tenietdoen. Wij vinden het vmbo geweldig en daarom

1002, 2020

Wat is LOB? Alles is LOB!

By |10 februari 2020|Tags: , , , , , , , , , , , |

Wie wil jij zijn in de wereld van morgen? Dat is de titel van het komende LOB-congres van de NVS-NVL. Mooi om deze vraag centraal te stellen bij de loopbaanbegeleiding van vmbo’ers. Ga jij naar

302, 2020

Studievaardigheden in de bovenbouw #5: methode vmbo

By |3 februari 2020|Tags: , , , , , , , , , , , , , |

In de bovenbouw draait het vaak nog maar om één ding: de voorbereiding op het eindexamen. Voor veel leerlingen is dat een spannende en stressvolle tijd. Daarom wil  je je leerlingen zo goed mogelijk naar

2801, 2020

De leerling met een label #3: autisme

By |28 januari 2020|Tags: , , , , , , , , , , , , , , |

Onder het label ‘autisme’ gaat een heel spectrum van ernstige en minder ernstige aandoeningen schuil; van moeite met sociale contacten tot helemaal niet kunnen praten, en van verandering lastig vinden tot compleet in paniek raken

2701, 2020

Loopbaangesprekken voeren: hoe doe je dat?

By |27 januari 2020|Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , |

Vmbo-leerlingen die trots zijn op wat ze kunnen. Die weten welke richting ze op willen. En die vol vertrouwen keuzes maken voor hun toekomst. Als decaan, mentor of vakdocent kun jij hier een belangrijke bijdrage

1301, 2020

Studievaardigheden in de bovenbouw #4: methode havo/vwo

By |13 januari 2020|Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , |

Studievaardigheden in de bovenbouw: ze zijn hard nodig. Veel docenten zijn dan ook op zoek naar geschikt materiaal ervoor. Tegelijkertijd wil je als docent de zelfstandigheid van je leerlingen bevorderen. En daar zit de crux.

601, 2020
  • Oppeppers en ontspanners #1: vier werkvormen in de les voor een pakkende start