Wat is een rondetafelgesprek?
Politieke kenners zullen het begrip vast kennen. Kamerleden nodigen bij een rondetafelgesprek (ervarings)deskundigen uit om zich te laten informeren over een specifiek onderwerp. Het doel is een open gesprek voeren waarin iedereen de kans krijgt om ervaringen, meningen en kennis te delen. Een beschaafd gesprek met een doel. Precies wat we met Tumult willen bereiken: een mooi gesprek voeren met mensen die de dagelijkse onderwijspraktijk kennen.
Gedeeld leiderschap
De middag startte met een inspirerende keynote van David Asser over leiderschap in het onderwijs, waar het belang van LEV werd besproken: Leiderschap, Eigenaarschap, en Verbinding. Top-down leiderschap is het recept voor teleurstelling. Ga voor gedeeld leiderschap, waar interactie, openheid en expertise van werknemers voorop staan. Een mooi startpunt voor de rondetafelgesprekken: hoe leggen we onze mentoren niet allerlei dingen op, maar ondersteunen we ze in hun rol?
Duidelijke taakomschrijving en beroepsprofiel
Het mentorschap moet als een professioneel vak worden beschouwd, is de opvatting. Dat is nu niet altijd de realiteit: de mentor wordt vaak ingezet als manusje van alles. Het vastleggen van duidelijke werkzaamheden en verantwoordelijkheden is essentieel om mentoren van rust, structuur en respect te voorzien. Het andere voordeel: met een mentorberoepsprofiel kan je de kwaliteitseisen en verwachtingen vastleggen. Zo kan je een gestructureerde aanpak van het mentoraat waarborgen.
Ruimte en handvatten voor professionalisering
Ook voor professionalisering is het belangrijk dat mentoren een duidelijk beeld hebben van de kwaliteitseisen en verwachtingen. Zo weten de mentoren aan welke kwaliteiten ze kunnen werken. Trainingen werden voorgesteld als een manier om mentoren handvatten te geven voor specifieke onderwerpen, zoals plannen. Die handvatten maken het makkelijker om een goede invulling te geven aan het mentoruur.
Tumult biedt veel trainingen aan: van de Mentorbootcamp voor startende mentoren tot trainingen over plannen. Bekijk hier het complete trainingsaanbod.
Coaching: train de mentor
Schoolleiders benoemen het belang van intervisie en reflectie. Je kan enorm veel leren van elkaars ervaringen. Het is zonde dat de kennis niet altijd gedeeld wordt met elkaar. Ook observatiemomenten bij elkaar in de klas worden als cruciaal bestempeld. Het doel: mentoren helpen begrijpen hoe ze hun rol effectief kunnen vervullen. Al helemaal voor startende mentoren. Een andere optie hiervoor is het aannstellen van een mentorbegeleider: een ervaren mentor die startende mentoren begeleidt. Een duidelijk aanspreekpunt dat ondersteuning biedt wanneer nodig. Dit werd als erg waardevol ervaren.
Mentoren motiveren
De mentortaak is niet altijd even leuk en makkelijk. Het enthousiasme en de motivatie voor de taak kan daarom verdwijnen. Zonder motivatie zal een mentor geneigd zijn individueel te bepalen wat een klas nodig heeft. Zonde, want een sterk mentoraat maak je samen.
Ben je benieuwd wat andere mentoren motiveert en hoe zij hun mentoraat vormgeven? Kom naar de Nationale Mentorendag!
Taakverlichting mentoren
Ook werden er ideeën voorgesteld om de last op de schouders van individuele mentoren te verlichten. Denk aan het duo-mentoraat: een concept waarbij twee docenten de taak van mentor van een klas dragen. Dit biedt de mogelijkheid tot samenwerking en een gezamenlijke aanpak bij problemen. Ook studentencoaches werden genoemd. Hier werken studenten samen met mentoren om leerlingen op diverse gebieden te ondersteunen. Studenten staan dicht bij de leerlingen en kunnen ervoor zorgen dat zij zich gezien voelen.
Wil je ook inspiratie opdoen met andere schoolleiders over het inrichten van het mentoraat? Maak je interesse voor het volgende rondetafelgesprek kenbaar in de comments of door te mailen naar info@tumult.nl.