Wie wil jij zijn in de wereld van morgen? Dat is de titel van het komende LOB-congres van de NVS-NVL. Mooi om deze vraag centraal te stellen bij de loopbaanbegeleiding van vmbo’ers. Ga jij naar het congres op 13 februari? Leuk, wij staan er ook, dus kom zeker even langs. Kon je geen kaartje meer bemachtigen? Dan kunnen onderstaande tips je misschien inspireren om jouw vmbo-leerlingen te begeleiden op het pad naar hun toekomst.

Tip 1: kijk anders naar LOB

Met de vernieuwingen in het vmbo, heeft loopbaanoriëntatie en -begeleiding de laatste jaren veel aandacht gekregen. Scholen hebben LOB-uren ingevoerd, LOB-programma’s uitgewerkt, LOB-gesprekken op de agenda gezet enzovoorts. Voor mentoren lijkt dit misschien een verplichting die erbij is gekomen. Maar het is goed om te beseffen: alles is LOB! Je bent er dagelijks mee bezig, want jij ként je leerlingen. Jij ziet dagelijks hoe ze zich ontwikkelen. Leerlingen zijn hun loopbaan in het vmbo al gestart. Benader het ook zo. Alles wat ze doen, beleven en leren op school kan ze iets vertellen over hun talenten en interesses. Als mentor en docent ben jij daarbij een spiegel voor ze.

Tip 2: stel loopbaangesprekken centraal

We schreven er pas nog een blog over en kunnen het niet genoeg benadrukken: loopbaangesprekken zijn essentieel in de begeleiding van leerlingen. De vmbo’ers van nu moeten zich voorbereiden op een leven lang leren. Daar hebben ze reflectievaardigheden voor nodig. Maar vraag je aan een leerling: waar ben je goed in? Of: welke richting wil je op? Dan vinden ze die vragen vaak lastig om te beantwoorden. In loopbaangesprekken help je ze hierbij op weg. Door de juiste vragen te stellen, leer je leerlingen stap voor stap steeds zelfstandiger te reflecteren op hun loopbaankeuzes.

Tip 3: verbind LOB aan de praktijk

Open dagen bezoeken, een buurman interviewen over zijn baan, vrijwilligerswerk doen … Leerlingen hebben praktijkervaringen nodig om te ontdekken wat wel en niet bij ze past en hoe de wereld van werk in elkaar zit. Het gevaar van LOB-uren en methodes is dat je te veel een vast lesprogramma afdraait. Het is belangrijk dat leerlingen het verband zien met de praktijk. Dus laat ze de klas uit gaan om echte ervaringen op te doen. Gebruik de LOB-lessen om ze hierop voor te bereiden, bijvoorbeeld met een les over hoe je een goed interview houdt. En help leerlingen om na afloop te reflecteren op hun ervaringen. Dat kan in een loopbaangesprek of met activerende werkvormen waarbij leerlingen met elkaar in gesprek gaan.

Tip 4: geef leerlingen een keuze

Elke leerling is uniek en heeft andere loopbaanvragen. De één denkt precies te weten wat ze wil worden, de ander heeft nog geen idee wat hij wil of kan. Het werkt goed om deze leerlingen een activiteit te laten doen die daarbij past. Zorg dus dat er wat te kiezen is voor ze. Bepaal steeds samen met de leerling wat voor hem of haar een logische vervolgstap is. Voor de een is dat misschien een dag meelopen in haar droomberoep. Voor de ander is dat een paar bekenden interviewen over hun beroep.

Tip 5: betrek ouders

De belangrijkste volwassenen in het leven van jongeren zijn in de meeste gevallen hun ouders/opvoeders. Zij hebben dan ook een grote rol in de begeleiding. Het is de taak van de LOB-coördinator om ouders op de hoogte te brengen van de schoolvisie en aanpak rondom LOB. Bijvoorbeeld tijdens speciale ouderavonden hierover. Als mentor betrek je ouders actief door leerlingen de opdracht te geven met ze in gesprek te gaan over loopbaanvragen. De thuisopdrachten in het LOB-dossier van Tumult én een aantal van onze extra gratis lesbrieven zijn hier heel geschikt voor.

Tip 6: dé LOB-methode bestaat niet

We zeiden het al eerder in een blog: het draait bij LOB niet om de methode. De visie van de school bepaalt welke plek je LOB geeft in je onderwijs en daar stem je je programma op af. Dit neemt niet weg dat het Tumult LOB-dossier toevallig wel de allerleukste methode voor LOB is. Het bevat alle ingrediënten om LOB in te richten rond de ervaringen van leerlingen en de loopbaangesprekken hierover. Van activerende lessen die reflectie stimuleren tot LOB-taken die leerlingen échte praktijkervaringen laten opdoen. En de handige lesvoorbereidingen bieden jou als docent handvatten om je leerlingen de juiste begeleiding te bieden.

Wil je dit zelf weleens zien of ervaren? Vraag vrijblijvend een proefexemplaar van het Tumult LOB-dossier aan. Ben je op zoek naar meer informatie over loopbaanbegeleiding? Wij komen graag langs voor een presentatie op school, maar bellen of mailen mag ook altijd.  Bel dan 020 – 4215129 of mail naar info@tumultgroep.nl.

Print Friendly, PDF & Email