Vmbo-leerlingen die trots zijn op wat ze kunnen. Die weten welke richting ze op willen. En die vol vertrouwen keuzes maken voor hun toekomst. Als decaan, mentor of vakdocent kun jij hier een belangrijke bijdrage aan leveren door op de juiste manier loopbaangesprekken te voeren met leerlingen. Waarom zijn die gesprekken zo belangrijk? En hoe voer je een goed LOB-gesprek?

Waarom zijn gesprekken bij LOB zo belangrijk?

De beroepen waar we vmbo’ers en mbo’ers nu voor opleiden, bestaan over tien jaar misschien niet meer. We moeten leerlingen dus voorbereiden op een leven lang leren, zodat ze zich continu kunnen blijven aanpassen aan de veranderende arbeidsmarkt. Maar hoe doe je dat? Een leven lang leren vraagt van leerlingen dat ze kunnen reflecteren. Als docent weet je dat dit vaak niet vanzelf gaat. Daar hebben ze begeleiding bij nodig van jou, je collega’s en andere volwassenen in hun omgeving. Door loopbaangesprekken te voeren help je ze op weg.

Hoe voer je een goed LOB-gesprek?

Voorkom dat je in een LOB-gesprek naar de bekende weg vraagt met vragen als: waar ben je goed in? Wat vind je leuk? Of: wat wil je worden? Zulke vragen zijn lastig voor leerlingen, juist omdat ze nog moeite hebben met reflecteren. De kunst is om een ervaring die ze hebben opgedaan centraal te zetten. Het liefst een ervaring die emotie oproept. Bijvoorbeeld iets dat ze heeft geraakt tijdens een stage of iets waar ze echt enthousiast over waren tijdens een open dag. Vraag vervolgens door over die ervaring: wat vond je daar zo leuk aan? Herken je dat van andere momenten? In het LOB-gespreksformulier Voer een loopbaangesprek! vind je achterin een leidraad voor de docent met voorbeeldvragen. Of lees de tips uit een eerdere blog die we over dit onderwerp schreven.

Hoe help je leerlingen écht verder met loopbaangesprekken?

Je wilt je leerlingen natuurlijk graag vooruit helpen. Daardoor heb je misschien de neiging dingen in te vullen. Bijvoorbeeld: maar jij kunt toch heel goed tekenen? Is het grafisch lyceum niet wat voor jou? Maar je helpt jongeren het meest door de regie bij hen te laten. Stel ze open vragen die ze aan het denken zetten, zeg wat je bij ze opmerkt (zonder in te vullen) en laat eens een stilte vallen. Laat leerlingen ook zelf het gesprek voorbereiden en aan het einde een vervolgactie bepalen. Je zult verbaasd staan hoe leerlingen op deze manier kunnen groeien.

Waar kun je nog meer aan denken?

De dialoog tussen leerling en begeleider, dat is dus waar het om draait bij LOB. Of dit nu in klassikale werkvormen is of in één-op-éénloopbaangesprekken. Als docent help je leerlingen om steeds zelfstandiger te reflecteren op hun loopbaankeuzes. Het is natuurlijk fijn als je daarbij de juiste materialen tot je beschikking hebt. Ben je hierin nog zoekende? Probeer dan eens verschillende leermiddelen uit. Het Tumult LOB dossier, waar het gespreksformulier een onderdeel van is, is bijvoorbeeld heel flexibel opgebouwd. Het bevat alle ingrediënten om LOB in te richten rond de ervaringen van leerlingen en de loopbaangesprekken hierover. Van activerende lessen die reflectie stimuleren tot LOB-taken die leerlingen échte praktijkervaringen laten opdoen. En de handige lesvoorbereidingen bieden jou als docent handvatten om je leerlingen de juiste begeleiding te bieden.

Lobpakket voor het vmbo mockup

Wil je meer materiaal voor LOB uitproberen? Vraag gratis een digitaal proefexemplaar aan van een van onze LOB dossiers. We zijn benieuwd hoe jij het materiaal inzet voor goede loopbaanbegeleiding!

Print Friendly, PDF & Email