Tumult in schooljaar 20/21 #4: het mentoraat doe je samen!

Gepubliceerd op: 11 juni 2020
Door: Hans Wendel

Leerlingen die alle ruimte en mogelijkheden krijgen om zich optimaal te ontplooien en te ontwikkelen; daar gaan we bij Tumult voor! Dat is onze missie.  Om dat te bereiken moeten leerlingen goed en zorgvuldig begeleid worden. Dat doet niet alleen het mentoraat. Het begeleiden van leerlingen is de gezamenlijke opdracht van ouders, mentoren, docenten, management en van Tumult. Alleen samen maken we dat tot een succes! 

Onderstaande infographic geeft die gezamenlijke opdracht weer. In het midden staat de leerling centraal. Daarvoor doen we het allemaal. Daar omheen staan de ouders, de mentoren en het management van de school. Samen zorgen ze voor een optimale begeleiding van de leerling. Hoe doen ze dat en hoe werken deze partijen goed samen? In deze blog lees je het allemaal.  

Mentoraat doe je samen

Klik hier voor de downloadbare pdf van deze infographic.

Mentoren

Mentoren zijn de spil in de begeleiding van de leerling. Bij het mentoraat komen alle belangrijke partijen bij elkaar. De mentor begeleid leerlingen in hun leerproces op school en bij het ontwikkelen van de kernvaardigheden voor leren, leven en kiezen. Uiteindelijk gaat het er niet alleen over dat leerlingen de vaardigheden in de vakles toepassen, maar juist ook in het echte leven buiten en na school. Deze ‘transfer’ vormt een cruciale uitdaging voor elke mentorles! Het is daarom belangrijk dat de mentor contact onderhoudt met alle vakdocenten!

Mentoren en ouders
De mentor is continu in contact met ouders, in de vorm van gesprekken en als het nodig is zelfs in samenwerking. Het contact met ouders kun je zo persoonlijk maken als je zelf wilt. Neem bijvoorbeeld Arnout, die bij al zijn mentorleerlingen bleef eten. Iedere mentor geeft op zijn eigen manier invulling aan het contact met ouders. 

Mentoren en management
De mentor heeft ook regelmatig contact met het management. De mentor is namelijk degene die de missie en visie van de school uitdraagt en het management informeert over hoe dat gaat. Daarnaast moet het management ervoor zorgen dat de mentor zijn of haar taak optimaal kan uitvoeren. Dat vraagt goede samenwerking tussen mentor en management. Hierover meer onder het kopje Management. 

Het management

Het management speelt in de dagelijkse uitvoering meestal geen directe rol. Maar toch is hun invloed op de leerlingen groot. Zij geven hen het voorbeeld van ‘hoe het moet’. En persoonlijke aandacht en belangstelling geven leerlingen het gevoel dat ze er toe doen. En andersom: vanuit goed contact zijn leerlingen ook een bron van informatie voor het management!

Management en mentoren
Hoe zorgt het management ervoor dat de mentoren hun mentorrol op de allerbeste manier vervullen? Hoe zorg je als management dat de mentoren een juiste invulling geven aan het schoolbeleid? De mentor is de spil en daarin moet hij door het management gefaciliteerd worden. Niet alleen in tijd (zie blog #2 van deze serie), maar ook op andere vlakken zoals trainingen, begeleiding, een duidelijke missie en visie en lesmateriaal.

Management en ouders
Bij het oriënteren op een nieuwe school voor hun zoon of dochter, komen de ouders direct het management van de school tegen. De directeur die een welkomstwoord doet, de school presenteert en het gezicht van de school is. Daarbij komt ook altijd het mentoraat aan de orde: hoe worden leerlingen begeleid? Het management draagt de verantwoordelijkheid en geeft vertrouwen over de belangrijkste vraag van alle ouders: is mijn kind in goede handen? 

Ouders/opvoeders

Ouders spelen uiteraard ook een belangrijke rol bij het begeleiden van leerlingen. En eerlijk gezegd wordt die rol wel eens onderschat. Natuurlijk zou je willen dat leerlingen vanuit huis gestimuleerd worden om te leren en het vertrouwen en de juiste begeleiding krijgen. Logischerwijs is het niet elke ouder van nature gegeven om die rol te spelen. Maar juist door ouders te betrekken in wat er op school gebeurt, zowel vanuit de mentor  als vanuit het management, zal het beter gaan! Daarbij is onderling vertrouwen tussen alle partijen cruciaal.

En Tumult dan? Wij hopen alle partijen zo goed mogelijk te ondersteunen bij hun belangrijke rol in de gezamenlijke opdracht. Dat doen we bijvoorbeeld met sessies op school, stevig lesmateriaal voor in de mentorles, ouderkaarten en meer. Neem een kijkje op onze website voor meer informatie. 

We zijn benieuwd naar jouw mening over de samenwerking tussen het mentoraat, ouders en management. Wat zijn jouw ervaringen? En: hoe kan het nog beter? Laat het ons weten via een reactie onder deze blog. Tot hoors!

Misschien vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search