De populairste blogs van schooljaar 19/20!

Gepubliceerd op: 24 juni 2020
Door: Mijke Reuhl

Zoals ieder schooljaar, sluiten we ook dit jaar af met de populairste blogs van het jaar. Deze zijn het meest gelezen of er werd het meest op gereageerd of geliket op Facebook, LinkedIn of Twitter. We blogden dit jaar over activerende werkvormen, over allerlei mentorenzaken, over ons nieuwe bovenbouwmateriaal en waarom studievaardigheden belangrijk zijn in de bovenbouw en ga zo maar door. In dit overzicht vind je de populairste blogs van dit jaar. Volgend schooljaar kun je ook weer mooie blogs van ons verwachten, vol met inspiratie en nuttige informatie! Mocht je nog ideeën hebben voor onderwerpen waar wij echt over moeten bloggen, deel ze vooral met ons!

Een sterke start van het schooljaar: van kennismaken tot doelen stellen

Een nieuw schooljaar? Nieuwe ronde, nieuwe kansen! Bijvoorbeeld om mooie resultaten te behalen, om al het talent in je leerlingen naar boven te halen, of om er samen met je leerlingen een (educatief) feestje van te maken. Als docent is het aan jou om deze mooie kansen optimaal te benutten. Met een sterke start van het nieuwe schooljaar zorg jij ervoor dat dat gaat lukken. Wat kan jou daarbij helpen? Lees verder …

Wat is LOB? Alles is LOB!

Wie wil jij zijn in de wereld van morgen? Dat was de titel van het LOB-congres van de NVS-NVL afgelopen jaar. Mooi om deze vraag centraal te stellen bij de loopbaanbegeleiding van vmbo’ers. Kon je geen kaartje meer bemachtigen? Dan kunnen de tips in deze blog je misschien inspireren om jouw vmbo-leerlingen te begeleiden op het pad naar hun toekomst. Lees verder …

Studievaardigheden in de bovenbouw #2: wat hebben je leerlingen nodig?

Eindelijk, de bovenbouw! Sommige leerlingen denken dat ze het nu allemaal wel kunnen: plannen, toetsen leren, huiswerk maken. Toen ik naar de bovenbouw ging dacht ik ook dat het wel goed zat met mijn studievaardigheden. Maar de praktijk bewees het tegendeel. Net als ik toen, ervaren veel leerlingen de overstap van onderbouw naar bovenbouw als een grote verandering. Daarom is het belangrijk structureel aandacht te (blijven) geven aan studievaardigheden! Lees verder …

20 jaar Tumult, 20 jaar vaardigheden

Tumult bestaat 20 jaar! En dat vieren we samen met jou, want zonder docenten en leerlingen geen Tumult. Zo hebben we als cadeautje de 20 leukste lessen uit ons bestaan verzameld in een gratis jubileumbundel. 20 jaar Tumult betekent 20 jaar aandacht voor vakoverstijgende vaardigheden. Hoe begon het? En hoe hebben we in de afgelopen jaren meebewogen met het onderwijs? Een indruk aan de hand van 20 jaar lesmateriaal. Lees verder …

In vier stappen naar een hechtere klas

Of het schooljaar net is begonnen of de kerstvakantie voor de deur staat: een klas is continu in beweging. Het kan dus geen kwaad om te investeren in de groepsvorming in de klas. Hoe zorg je ervoor dat jouw klas een hechte groep wordt? Lees verder …

Mentoren aan het woord: hoe houd je online contact met je mentorklas?

Een schouderklopje, een bemoedigend knikje of even wat extra aandacht. Als mentor weet je hoe belangrijk persoonlijk contact met de leerlingen uit je mentorklas is. En ook hoe hard sommigen het nodig hebben. In deze tijd is dat best lastig, maar misschien wel belangrijker dan ooit. Ter aanvulling op de lesbrief Maak een weekjournaal!, waarin leerlingen elkaar en de mentor op een creatieve manier op de hoogte houden van hun week, sprak ik met twee mentoren over hun aanpak. Hoe is het de afgelopen weken gegaan en hoe blijf je met elkaar in contact? Laat je inspireren door hun mooie tips!

Terug naar school: uitbreiding lesbrief Hoe gaat het met je?

Na een flink aantal weken gaan de leerlingen weer terug naar school. Je hebt waarschijnlijk nog honderd to do’s op je lijstje staan om het jaar zo goed mogelijk af te ronden. En dan moet je ook nog gaan nadenken over hoe je je leerlingen goed op/naar school begeleidt. Tijd om even stil te staan bij hoe het met jou en je leerlingen gaat. Hoe komen je leerlingen straks weer naar school? En wie heeft er een (extra) mentorgesprek nodig? Daar helpt de lesbrief ‘Hoe gaat het met je?’ je bij. In deze blog leggen we uit hoe je deze lesbrief kunt gebruiken. Lees verder …

Tumult in schooljaar 20/21: de mentor als spil

Het kwam al naar voren in de vorige blogs in deze serie: als mentor moet je heel wat ballen hooghouden! Als mentor ben je de spil in de begeleiding van de leerlingen. Een uitdagende taak! Niet voor niets gaven mentoren in ons mentorenonderzoek aan ‘meer tijd’ nodig te hebben. In deze blog lees je over alle onderwerpen waar de mentor mee te maken heeft. Handig voor als je mentor bent, wordt of als je als teamleider/decaan de mentoren wil ondersteunen bij hun belangrijke en veelzijdige taak. Lees verder …

Eindelijk een inkijkje in studievaardigheden voor 3-4 havo/vwo!

Wat zijn we ontzettend trots op ons nieuwe boek voor studievaardigheden in de bovenbouw, waar we het afgelopen jaar zo hard aan hebben gewerkt! Dit boek helpt mentor en leerling bij het werken aan studievaardigheden. Hoe? Sanne laat het je in de video zien! 

Inzicht in studievaardigheden: de studievaardighedenscan

De ene leerling loopt steeds vast bij belangrijke toetsweken. Een andere leerling heeft moeite met werkstukken schrijven. En weer een ander weet niet goed hoe hij het leren voor een toets moet aanpakken. Iedere leerling ontwikkelt zijn of haar studievaardigheden anders. Als docent of mentor wil je niets liever dan je leerlingen, met al hun verschillende uitdagingen, zo goed mogelijk begeleiden. Maar hoe doe je dat? Onze digitale studievaardighedenscan helpt daarbij. Lees verder …

Heb jij nog interessante onderwerpen waar wij over moeten bloggen volgend schooljaar? Laat het ons weten! En wil je volgend schooljaar tweewekelijks ons blogoverzicht in je mailbox ontvangen? Meld je dan hier aan!

Misschien vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search