Mentoren aan het woord: hoe houd je contact met je mentorklas?

Gepubliceerd op: 7 april 2020
Door: Sanne van Esveld

Een schouderklopje, een bemoedigend knikje of even wat extra aandacht. Als mentor weet je hoe belangrijk persoonlijk contact met de leerlingen uit je mentorklas is. En ook hoe hard sommigen het nodig hebben. In deze tijd is dat best lastig, maar misschien wel belangrijker dan ooit. Ter aanvulling op de lesbrief Maak een weekjournaal!, waarin leerlingen elkaar en de mentor op een creatieve manier op de hoogte houden van hun week, sprak ik met twee mentoren over hun aanpak. Hoe is het de afgelopen weken gegaan en hoe blijf je met elkaar in contact? Laat je inspireren door hun mooie tips!

Mentor #1 – 4 vwo

Hoe is het de afgelopen weken bij jullie gegaan?

De eerste week hebben we met weektaken gewerkt. Daarna zijn we begonnen met lesgeven via Microsoft Teams. Het online lesgeven is even wennen, maar ik begin mijn manier te vinden. Als ik instructie geef, kunnen leerlingen vragen stellen via de chat. Ze kunnen hun camera aanzetten, maar dat hoeft niet. Ik vind het lastig dat je online de reactie van leerlingen niet goed ziet. Begrijpen ze de instructie? Heb ik het juiste tempo? Als docent moet je er ook rekening mee houden dat je niet hetzelfde van je leerlingen kunt verwachten als daarvoor.

De leerlingen hebben hetzelfde rooster als anders, alleen zijn de lessen korter. Zo hebben de leerlingen meer structuur. Om half 2 zijn de leerlingen klaar met de lessen en dan kunnen ze huiswerk maken.

Hoe houd je contact met je mentorklas?

Ik heb zelf twintig leerlingen in mijn mentorklas (4 vwo). Ik probeer alle leerlingen elke week een keer te bellen. Persoonlijk contact vind ik heel belangrijk. Ik vind het erg lastig dat ik de leerlingen niet in het echt zie. Je kunt niet zo makkelijk vragen hoe het met ze gaat. Vooral bij de leerlingen van wie ik weet dat ze het thuis niet zo makkelijk hebben.

Als ik iemand niet kan bereiken, probeer ik het via de chat. Belangrijk is dat ze weten dat ik hun mentor blijf en dat ik voor ze klaar blijf staan. Zo begin ik elke online les met: “Gaat het goed met jullie? Als er iets is, laat het me weten.” Hopelijk zullen ze dit dan ook doen.

Welke activiteiten doe je met je mentorklas?

Op dit moment doe ik geen mentoractiviteiten. De leerlingen hebben onderlinge vriendschappen waar ze op terug kunnen vallen. Wel probeer ik leerlingen individueel handvatten aan te bieden als ze dit nodig hebben. Zo heb ik in Teams een mentorgroep, waar ik de Tumult planning (uit de lesbrief Eerste hulp bij thuisonderwijs #1: Plannen) heb gedeeld met mijn leerlingen.

Hoe houd je contact met je leerlingen?

Mentor #2 – VSO school

Hoe is het de afgelopen weken bij jullie gegaan?

Na het schakelen in de eerste week, zijn we met Microsoft Teams gaan werken. In de onderbouw werken we met dagtaken. Elke dag hebben de leerlingen een uur contact met hun mentor om de dagtaak door te nemen, maar er wordt ook gewoon even gekletst. De bovenbouw heeft twee vakken op één dag. Zij krijgen 1,5 uur les en zijn dan ook in contact met hun vakdocent. Daarnaast hebben ze één keer per week een mentoruur.

Hoe houd je contact met je mentorklas?

De eerste week was er nog weinig contact. Het eerste moment dat we contact hadden met elkaar was direct heel fijn. Je zag gewoon aan de leerlingen hoe blij ze waren om elkaar en een docent te zien. Daar is echt behoefte aan.

Sommige leerlingen hebben extra aandacht nodig en dat proberen we dan ook te doen. Het kost veel extra tijd, maar anders raak je sommige leerlingen kwijt. School is nu ineens ook thuis. Hierdoor kan extra spanning ontstaan. In een individueel contactmoment met een leerling proberen we ook de thuissituatie te bespreken. Wat is de daginvulling? Hoe is de relatie thuis? Gaat het goed tussen ouder(s)/opvoeder(s) en broertjes/zusjes? Is er contact met klasgenoten of helemaal niet? Zo houden we hopelijk zicht op de situatie en kunnen we helpen als dat nodig is.

Als we moeilijk of geen contact krijgen schakelen we nu externe hulpverlening in die ervaring heeft met dit soort situaties.

Welke activiteiten doe je met je mentorklas?

Het mentoruur is een moment om het gezellig en leuk met elkaar te hebben. Dat is een uitdaging op afstand, maar volgens mij extra hard nodig. We vullen het op een speelse manier in, maar er is ook tijd voor serieuze vragen.

Welke activiteiten we doen? Dat verschilt per mentor en per klas. Laatst hield een leerling een online trompet voorstelling voor zijn klas. Of we bewegen even met z’n allen door schouder, arm en nek oefeningen te doen. Ook heeft één van onze klassen bedacht om bij de eerstvolgende les allemaal verkleed te komen. Het thema is op dit moment Harry Potter, dus ik weet wel hoe de leerlingen verkleed komen. Op die manier creëer je toch dat saamhorigheids- en groepsgevoel.

Mentoren, hartstikke bedankt voor jullie handige tips en openhartigheid! En hopelijk ben jij, lezer, geïnspireerd om je mentoruur ook op een goede en leuke manier in te richten. En wie weet wordt je straks ook getrakteerd op trompetterende of als-Harry Potter-verklede leerlingen. 

Misschien vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search