Evalueer jij iedere les met je klas? Veel docenten evalueren of de leerdoelen behaald zijn. Dat geeft jou én je leerlingen nuttige inzichten. In deze blog ga ik niet in op het evalueren van het resultaat, maar juist op het leerproces. Het proces is namelijk minstens zo belangrijk. Ik geef je vier werkvormen om op een creatieve en actieve manier het leerproces te evalueren met je vmbo-leerlingen.

Waarom evalueren we?

Het einde van je les is net zo belangrijk als het begin. Je wilt even stilstaan bij het lesdoel en de inhoud. Wat hebben je leerlingen geleerd en zijn de doelen van de les gehaald? Maar je kunt nog een stapje verder gaan. Je kunt ook met je leerlingen kijken naar het proces van de les: hoe en waarom is er geleerd? En met welke werkhouding? Zo krijg je als docent een goed beeld van waar je leerlingen staan en hoe ze de les beleven. Én hoe je daar vervolgens je les al dan niet op aan kunt passen. 

Wat was de temperatuur van de les?

Wil je het leerklimaat van de les actief evalueren? Dat kan eenvoudig met een thermometer. Geef de leerlingen een blaadje met daarop een thermometer en laat je leerlingen de temperatuur van de les kleuren. Een lage temperatuur geeft bijvoorbeeld aan dat het in de klas ongezellig of onveilig was. Terwijl een hoge temperatuur bijvoorbeeld onrust, lawaai of stress visualiseert. De nabespreking is bij deze werkvorm erg belangrijk. Waarom beoordeelt de leerling het klimaat op deze temperatuur? En hoe kunnen jullie het leerklimaat verbeteren? Zo heb je een mooi aanknopingspunt om het klassenklimaat te bespreken en mogelijk te verbeteren. 

In ons lesmateriaal voor studievaardigheden is evalueren een belangrijk onderdeel. Download een proefexemplaar en ontdek zelf de mogelijkheden! 

Hoe voelde jouw leermoment?

Misschien nog wel belangrijker dan wat de leerling heeft geleerd: het gevoel dat erbij ontstond. Door dat te achterhalen, kunnen leerlingen anders gaan kijken naar leren. Laat je leerlingen stilstaan bij een moment in de les waarop ze leerden. Hoe voelde dit moment? Wat dacht je toen? Vraag je leerlingen dit moment te tekenen. Denk bijvoorbeeld aan een explosie van blijdschap door het tekenen van vuurwerk. 

Je kunt een aantal leerlingen vragen om hun tekening te laten zien. Kan de rest van de klas raden wat voor gevoel dit de leerling gaf? 

Visualiseer je concentratie

Aan het eind van de les is de concentratie vaak op bij je leerlingen. Leuk om dan even na te gaan hoe de concentratie gedurende de les was. Laat je leerlingen hun concentratieboog visualiseren door middel van een lijn. Wanneer was de concentratie het hoogst? En wanneer het laagst? Misschien was er helemaal geen concentratie tijdens de les. Hoe kwam dat? Deze werkvorm geeft jou én je leerlingen inzicht in hun concentratieboog. Doe daar je voordeel mee, door je lesopbouw er op aan te passen. Bijvoorbeeld door concentratie-taken en taken waarbij juist creativiteit nodig is met elkaar af te wisselen.

Actief evalueren op het leerproces met je vmbo-klas

Tip: je kunt concentratie natuurlijk ook vervangen voor motivatie of werkhouding.

Het regent tips

De leerlingen noteren op een A4-tje wat ze lastig vonden tijdens je les. Denk aan: concentratiegebrek, motivatieproblemen, maar het kan ook concreter zoals een moeilijke paragraaf lezen. Op teken van jou maken de leerlingen van het A4-tje een prop en gooien ze dit door het klaslokaal. Vervolgens pakt iedere leerling een prop van de grond en schrijft één tip voor het probleem op. Dit kun je een aantal keer herhalen, zodat verschillende leerlingen een oplossing voor het probleem van een klasgenoot bedenken. Door deze werkvorm leer je leerlingen bewust nadenken over waar ze tegenaan lopen en geef je ze concrete manieren om het op te lossen. 

Welke werkvorm ga jij proberen? Of heb je zelf een leuke werkvorm die je altijd gebruikt voor actief evalueren? Deel het in een reactie hieronder. Ik ben heel benieuwd!

Print Friendly, PDF & Email