De populairste berichten van maart

Gepubliceerd op: 4 april 2016
Door: Britte Koppel

Een paar keer per week delen we op deze blog onze inspiratie, tips en ideeën met jullie. Dat doen we al een aantal jaar met veel plezier. Dat zorgt elke maand weer voor een enorme bak aan nieuwe informatie. Ik heb de populairste berichten van de afgelopen maand voor je op een rijtje gezet. Zo weet je zeker dat je niets mist. 

Heb je je al aangemeld voor ons Blog Weekoverzicht? Doen! Want dan krijg je elke vrijdag automatisch de blogs van die week in je mailbox. Handig toch?

De contradictie van de werkdruk

2 maart
‘Werkdruk, een veelkoppig monster in het onderwijs’, ‘Tachtig procent van docenten heeft last van hoge werkdruk’ en ‘Negenduizend leraren nodig werkdruk onderwijs normaliseren’, dit zijn zomaar een paar koppen uit de krant van afgelopen maand. Werkdruk dus. Paradoxaal genoeg bestaan er zelfs cursussen hoe om te gaan met werkdruk. Nu ik een half jaar eruit ben geweest, vraag ik me af waar we ons zo druk over maken. We zijn niet zo belangrijk en onvervangbaar als we denken, maar (om een collega te citeren): ‘we proberen wel het verschil te maken’. Wordt de werkdruk in het onderwijs dan misschien opgeblazen? Nee, absoluut niet! Het baart me zorgen als ik zie hoeveel van mijn collega’s op dit moment op hun tenen lopen. De emmer zit overvol! Lees verder…

Met Tumult naar 2017 #6: de doorlopende leerlijn van studievaardigheden

8 maart
Dat we doorlopende leerlijnen voor studievaardigheden, sociaal-emotionele vaardigheden en keuzevaardigheden (LOB) hebben, wist je vast al. Maar je weet nog niet dat deze leerlijnen in het vernieuwde materiaal van leerjaar tot leerjaar nog beter aansluiten. Hoe dat zit? Simpel! Lees verder…

Docententrends in het onderwijs #3: steeds meer Google in de klas

14 maart
De combinatie van goedkope Google-laptops (Chromebooks) met handige educatieve Google Apps for Education (GAFE) zorgt ervoor dat Google steeds prominenter aanwezig is op Nederlandse scholen. De uitdaging voor elke school is daarbij om op het juiste moment de juiste ‘Google-dingen’ te doen. Lees verder…

Handige tools #18: vragen maken bij video’s met Zaption

17 maart
Het internet barst er zowat van uit elkaar. De lengte verschilt van een paar seconden tot urenlange opnames. De onderwerpen lopen ook nogal uiteen: van gewoon grappig bedoeld, tot reality, vlogs en nieuwsberichten. Je raadt het al: ik heb het over video’s. Wat het onderwerp en je doel ook is: video’s zijn een waardevol middel in je onderwijs. In deze blog heb ik het over een tool die het middel (informatieve) video nog net iets waardevoller kan maken: Zaption. Lees verder…

5 werkvormen voor een les ter voorbereiding op een proefwerk 

21 maart
Een les reserveren ter voorbereiding op een proefwerk… Soms wil je gewoon je leerlingen geruststellen en soms is het een handig uur om nog wat extra uitleg te geven over dingen waar je eerder niet aan toegekomen bent. Maar hoe besteed je deze les nou effectief, zonder dat het een vragenuurtje wordt waarbij maar één leerling een vraag stelt? In deze blog vijf lesideeën voor een les voorafgaand aan een proefwerk. Lees verder…

Welke blog heb jij met veel plezier of interesse gelezen de afgelopen maand?

Misschien vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search