De beste online tools voor docenten

Gepubliceerd op: 9 januari 2024
Door: AnneMirthe Wittekoek

Zie jij ook door alle online tools het bos niet meer? Begrijpelijk; het lijken er met de dag meer te worden. Al deze tools doen totaal wat anders, en soms eigenlijk precies hetzelfde. Welke kies je dan? Om je op weg te helpen zet ik een aantal handige online tools voor je op een rij.

Inhoud

Presentaties maken

Je presentaties aantrekkelijker en interactiever maken is best een opgave. Hoe pak je dat aan? Er zijn veel opties: word een PowerPoint expert, vind nieuwe presentatiesjablonen op Canva of maak interactieve lessen met LessonUp. Of gebruik de misschien wat minder bekende, maar zeker niet mindere tools Nearpod of Classroomscreen. Met Nearpod maak je interactieve slides en integreer je formatieve feedbackmomenten. Je kan video’s, vragen, polls en nog meer opties toevoegen. Deze tool kan je klassikaal en individueel aan je leerlingen tonen. Leer meer over Nearpod in deze blog. Classroomscreen kan je gebruiken om een digitaal dashboard te maken, waar je allerlei ‘widgets’ op plaatst die je tijdens de les kan gebruiken. Denk aan een timer, video, vraag, of random namengenerator. Je leest er hier meer over.

Interactieve video’s en afbeeldingen maken

Hoe zorg je ervoor dat je leerlingen instructieve video’s met aandacht bekijken? Door ze interactief te maken. Dit kan je doen met Edpuzzle. Voeg vragen of extra uitleg toe aan de video die leerlingen moeten voltooien voordat ze verder kunnen kijken. Lees hier hoe de tool werkt en hoe je daarmee ook je klas kan flippen. Afbeeldingen kan je interactief maken met de tool Thinglink of Genially. Hiermee breng je hotspots aan in een afbeelding, waar je allerlei bronnen of vragen in kan hangen. In deze blog leggen we je uit hoe Thinglink werkt en hoe je het kan gebruiken in de klas.

Peer feedback organiseren

Soms is het beter om als docent een stapje terug te doen en je leerlingen elkaar te laten helpen door elkaar feedback te geven. Daar leren ze ontzettend veel van. Dit kan je organiseren met de tools Peergrade. Hier maak je een opdracht aan, die leerlingen daar inleveren. Vervolgens geven ze elkaar feedback door de vooraf opgestelde feedbackpunten te beantwoorden voor elkaar. Lees in deze blog meer over de voordelen van Peergrade.

Extra oefening en (formatieve) toetsing aanbieden

Ben je op zoek naar een online platform of app die je kan helpen nuttige, leuke en interactieve opdrachten klaar te zetten voor je leerlingen waar ze directe feedback ontvangen over hun begrip? Scroll niet verder: Drillster, Classkick en Socrative kunnen je helpen. Drillster is een platform waarin je ‘drills’, oftewel korte opdrachten, klaarzet zodat leerlingen aan de slag gaan met de lesstof en direct feedback krijgen. Lees meer in deze Drillster-blog. In Classkick maak je verschillende slides met opdrachten aan, waar je leerlingen op hun eigen tempo aan werken. De slides zijn een soort kladblokken waar leerlingen hun antwoorden kunnen tekenen, typen of inspreken. Jij ziet in real-time hun voortgang. Meer info? Ga naar deze blog over Classkick. Met Socrative kan je een quiz bouwen. Je leerlingen beantwoorden de vragen, en jij kan direct hun antwoorden zien. Lees in deze blog voor welke onderwijsdoeleinden je Socrative kan gebruiken.

Online tools voor docenten_quiz time_tumult_mentorles

Inspiratie opdoen

Pinterest is uitermate geschikt voor het onderwijs: doe inspiratie op voor je lesinvulling door allerlei foto’s, video’s, blogs en andere bronnen te verzamelen en op te slaan op jouw eigen ‘prikborden’: mapjes die jij aanmaakt per thema. Of zet het in als werkvorm in de klas. Je leest meer in deze blog over Pinterest als onderwijstool.

Prikborden, mindmaps en woordwolk maken

Hoe verzamel je ideeën en kennis simpel? Met een online prikbord zoals Padlet. Bij deze tool maak je een ‘wall’ aan, waar leerlingen hun bijdragen op kunnen plaatsen. Hier vind je meer over de opties van online prikborden. Ben je juist op zoek naar een manier om overzicht te creëren of een effectieve samenvatting te maken? Dan is mindmappen the way to go. Dit kan bijvoorbeeld met de tool Wisemapping of Mindmeister. Lees deze blog en kom erachter hoe je een digitale mindmap maakt. Of ga voor een digitale woordwolk om meteen te zien welke onderwerpen vaak genoemd worden door leerlingen? Gebruik dan de tool Answergarden of Mentimeter. Meer informatie over woordwolken maken vind je in deze blog.

Taken plannen

Als docent heb je veel taken op je bordje liggen, waardoor je soms totaal het overzicht kwijt bent. Gelukkig zijn er veel tools die je daarbij kunnen helpen. Een persoonlijke favoriet is Trello. In deze ‘workspace’ maak je borden aan (bijvoorbeeld: ‘to do’, ‘mee bezig’ en ‘gedaan’). Hier voeg je kaartjes aan toe met een taak, die je kan labelen (bijvoorbeeld op dag of persoon) en makkelijk kan verplaatsen. Meer informatie vind je in deze blog over taken organiseren met Trello.

En tot slot nog een paar ‘honourable mentions’:

Quizlet om digitale flitskaarten te maken.
– Google of Microsoft forms om enquêtes of vragenlijsten te maken.
Wheeldecide om op een leuke en random manier keuzes te maken.
– Whiteboards.io of Miro waar je een digitaal canvas bouwt en makkelijk samenwerkt.
Sosmetics om de sociale structuren in jouw mentorklas te ontdekken.

Welke online tools gebruik jij vaak en missen écht in deze lijst? Geef de tip hieronder in de comments!

Misschien vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search