Handige tools #8: Maak je afbeelding interactief met ThingLink

Gepubliceerd op: 18 september 2014
Door: Veerle van Pinxteren

Terug van eventjes weggeweest; de blogserie Handige tools. Vorig schooljaar schreef ik over digitale prikborden, een online stopwatch, digitale flitskaarten, quizzen maken bij video’s, digitaal mindmappen, inzicht in de sociale verhoudingen in je klas en infographics. Ook dit schooljaar zullen er weer een aantal blogs verschijnen met bruikbare tools en praktische tips voor hoe je ze kunt gebruiken in je onderwijs. Om te beginnen met die van vandaag: een tool waarmee je je leerlingen in één beeld de hele Tweede Wereldoorlog kunt uitleggen.

ThingLink is een tool waarmee je links, video’s en tekst kunt toevoegen aan een afbeelding. Denk bijvoorbeeld aan een afbeelding van een tijdlijn van de Tweede Wereldoorlog waarop je extra tekst en uitleg plaatst en links naar video’s en websites geeft. Hetzelfde kun je doen met een afbeelding van het menselijk lichaam, de kaart van Europa, een vulkaan, het heelal, het rechtssysteem etc. Het mooie is dat de video’s in hetzelfde scherm geopend worden en dus te bekijken zijn. Je vat zo alles voor de leerling samen in één beeld. Voordeel voor het brein ook: lesstof wordt op meerdere manieren aangeboden (video, tekst, audio, afbeelding) en de afbeelding biedt een context die al die informatie met elkaar verbindt.

Kijk eens mee naar de volgende voorbeelden (even naar onderen scrollen of op ‘See some examples’ klikken) om te zien hoe dit er in een ThingLink uitziet voordat ik je een paar ideeën geef:

Voor docenten: (instructie)

  • Bronnen verzamelen: verzamel relevante bronnen en plaats ze in een context (afbeelding). Denk bijvoorbeeld aan een boekenlijst voor Nederlands of een verzameling instructiefilmpjes, oefeningen en begrippen voor het eindexamen scheikunde.

Voorbeeld: klik

  • Tekstboekpagina: maak een foto van een tekstboekpagina en plaats hem in een ThingLink. Voeg vervolgens instructievideo’s, links naar extra oefeningen, overhoorprogramma’s, extra uitleg in tekst toe. Handig voor leerlingen voor het voorbereiden van een proefwerk! Zo help je leerlingen om op verschillende manieren te leren en niet alleen het tekstboek te (her)lezen.
  • Een landkaart: voeg een afbeelding van een landkaart toe en maak korte tekstjes aan bij de punten waarover de leerlingen iets moeten weten. Dit kan de naam van de plaats zijn (topografie), een belangrijke gebeurtenis of een belangrijk gebouw in die plaats (geschiedenis) etc. Leerlingen kunnen die voor zichzelf vervolgens als leer- maar ook als oefenmethode gebruiken. Door met de muis op de pin te gaan staan, verschijnt het antwoord!

Voorbeeld: klik

Voor leerlingen: (opdrachten)

  • Collage: Laat leerlingen een collage maken waarmee ze zichzelf presenteren. Dit kan een leuke opdracht zijn voor een les vreemde talen. Leerlingen plaatsen een foto van zichzelf en voegen tekst toe waarin ze iets over zichzelf vertellen, illustreren dit met extra afbeeldingen, misschien een video waarin ze kort iets in de vreemde taal zeggen etc.
  • Reflectie/portfolio: deze tool is ook goed te gebruiken om leerlingen een portfolio te laten bijhouden, bijvoorbeeld gericht op LOB. Ze kunnen dit doen door hun talenten, interesses en hobby’s erin te verwerken. Ze kunnen met links naar websites aangeven in welke opleidingen ze zich verdiept hebben, een foto opnemen van een open dag waar ze zijn geweest, waar ze nog heen willen etc.
  • Samenvatten, presenteren: Geef leerlingen één afgebakend onderwerp en laat ze een samenvatting of presentatie hierover maken, waarbij ze maar 1 afbeelding mogen gebruiken.

Zie jij jezelf al gebruik maken van deze tool in je lessen?

Foto: JD Hancock

Misschien vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search