Handige tools #27: EDpuzzle

Gepubliceerd op: 9 oktober 2017
Door: Veerle van Pinxteren

EDpuzzle? Een supertool als je het mij vraagt! Je kunt er op een simpele manier video’s mee didactiseren. Nadat Zaption uit de lucht was gehaald, was er gelukkig nog EDpuzzle. En omdat dit ook voor docenten die hun klas ‘flippen’ een geweldige tool is, besloten we bij Edutrainers er een heel leerpad aan te wijden. Genoeg superlatieven – wat kun je nou precies met EDpuzzle?

In het kort komt het hierop neer: je maakt er video’s interactief mee, deelt deze met leerlingen en vervolgens kun je hun voortgang zien.

Interactieve video’s?!

Iets meer informatie over dat interactief maken van video’s. Op internet zijn ontzettend veel video’s te vinden. De bekendste website voor het vinden van video’s is YouTube. Op YouTube zijn naast grappige filmpjes ook heel veel instructieve video’s te vinden. Sommige docenten hebben zelfs hun eigen kanaal op YouTube waarop ze hun uitleg zetten. Kijk bijvoorbeeld naar de filmpjes over Nederlands van docent Arnoud Kuijpers. Maar ook video’s van organisaties als National Geographic, de NOS en Beeld en Geluid kunnen heel zinvol zijn voor je lessen. En wat dacht je van de schat aan video’s waarin moedertaalsprekers aan het woord zijn? Dat is smullen voor de docenten moderne vreemde talen.

Zulke video’s zijn heel geschikt voor de les. Maar als je leerlingen er zelfstandig naar wilt laten kijken, is het handig als je er jouw eigen uitleg en quizvragen aan kunt toevoegen. Zo weet je dat ze aandacht aan besteden aan de informatie die belangrijk is. Met EDpuzzle kun je dit doen.

Hoe werkt dat?

In een paar simpele stappen heb je een interactieve video voor jouw les (of als huiswerk):

  1. Je kiest een video en voegt die toe aan jouw account in EDpuzzle.
  2. Je knipt de video zo op dat alleen het fragment overblijft dat je voor jouw les wilt gebruiken.
  3. Je voegt er jouw eigen ingesproken uitleg aan toe (eventueel).
  4. Je voegt er extra informatie aan toe.
  5. Je voegt een aantal quizvragen toe waarmee je de aandacht van je leerlingen bij de video houdt en waarmee je kunt checken of ze de informatie begrepen hebben.
  6. Tot slot deel je de video met je leerlingen.

Flipping the classroom

Mocht je flipping the classroom toepassen in je lessen, dan is dit superhandig. Leerlingen kijken de video thuis en maken de vragen. Voorafgaand aan de les kijk je in EDpuzzle wie de video heeft bekeken en welke vragen over het algemeen goed en welke fout worden beantwoord. Dit geeft je veel input voor je les: je kunt nog even terugkomen op misvattingen. En je kunt op basis van de resultaten makkelijk differentiëren in de les: wie heeft er nog extra instructie en oefening nodig? En wie kan al verder? Ben je nog niet zo vertrouwd met flipping the classroom, doe dan dit leerpad. Uiteraard kun je de video ook in de les door je leerlingen laten bekijken. Als je iedereen dat op zijn of haar eigen tempo laat doen, kun je in jouw account live de voortgang van je leerlingen checken.

Kortom, een handige tool voor het werken met video in en buiten de les. Ik ben benieuwd hoe jij van plan bent deze tool te gebruiken. Leuk als je een reactie wilt achterlaten onderaan de pagina!

Hoe je werkt met EDpuzzle, wordt uitgelegd in het leerpad Edpuzzle. Hier zie je ook hoe je gebruikmaakt van EDpuzzles van collega’s en meer. Op de hoogte blijven van nieuwe leerpaden? Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief van Edutrainers!

Misschien vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search