Jonge docent in de spotlight: Arnoud Kuijpers

By | 2018-02-05T18:22:48+00:00 8 mei 2014|Categories: Coaching|Tags: , , , , |1 Comment

“De helft van de jonge leraren wil stoppen”, zo kopt een groot aantal media een tijdje geleden. Wij besloten op onderzoek uit te gaan, op zoek naar tegenberichten en de andere helft van die jonge leraren: degenen die voorlopig van plan zijn in het onderwijs te blijven. Waarom kozen zij voor het onderwijs en wat zijn hun ervaringen?

Vandaag de eerste: onze eigen blogger Arnoud Kuijpers. Hij is een enthousiaste docent Nederlands die na zijn werk op school veel tijd steekt in het maken van instructiefilmpjes. Hij is dan ook een fervent ‘Flipper’. Zijn YouTubekanaal wordt bezocht door leerlingen uit heel Nederland! Tijd om deze vrolijke Brabander aan te tand te voelen over het wel en wee van zijn werk.

Wie? Arnoud Kuijpers
Leeftijd? 26
Wat? Docent Nederlands, mentor en opleider bij de debatclub op het Candea College in Duiven
Sinds? 2011
Achtergrond? Master Moderne letterkunde en Educatieve master Nederlands
Arnoud in een paar woorden: enthousiast, sportief, gek, ambitieus

Arnoud voor de klasWaarom het onderwijs?
Op de middelbare school wist Arnoud nog niet wat hij wilde worden. Op de basisschool zei hij wel altijd al dat hij graag docent wilde worden. En na een bachelor en een master Nederlands bedacht hij dat het misschien toch leuk zou zijn om leraar te worden. Mensen om hem heen dachten dat hij het goed zou kunnen. Zelf merkte hij pas tijdens de opleiding dat docent zijn echt leuk is.

De eerste hoogte- en dieptepunten?
Het lesgeven is wat hij er van tevoren van verwachtte. Maar de manier waarop er lesgegeven wordt niet. Op de lerarenopleiding werd hem geleerd wat de leerlingen moesten leren en dat stuitte hem al snel tegen de borst. “Waarom leerlingen sommige spellingsregels uit hun hoofd moeten kennen, begrijp ik niet.” Volgens Arnoud zoek je in deze tijd dingen toch op als je het moet weten. Werkwoordspelling daarentegen vindt hij wel heel belangrijk. Hij zou dan ook liever zien dat bepaalde basiskennis erin ‘geramd’ wordt en dat er daarbuiten ruimte is voor andere vormen van leren.

Het leukste aan zijn werk? Praten met leerlingen! “Dat is het leukste wat er is!” Hij heeft veel interesse in wat er speelt in het leven van zijn leerlingen. Heeft hij daar dan genoeg tijd voor? Nee, zegt Arnoud, je moet namelijk ook de leerstof behandelen, maar na de les of tussen de lessen door vindt hij altijd wel een gaatje.
Zijn mooiste ervaring? Een tijdje geleden kwam er een jongen naar hem toe voor tips voor het schrijven van een boek. Het moet een boek worden over adoptie, de jongen is zelf ook geadopteerd. Het is mooi om zo’n jongen te helpen en natuurlijk om te horen: “U bent de eerste die het boek leest als ie af is!”

Moeilijkste ervaringen? In het begin vond hij het vooral lastig om zijn rol als docent vorm te geven. Je moet echt op zoek naar wat bij je past. En ziekte en overlijden van leerlingen of ouders, is altijd zwaar. In het dagelijkse schoolleven vindt hij het vooral moeilijk wanneer een hele klas besloten heeft tegen hem in te gaan. Zoals vaak bij het uitdelen van de cijfers voor debatteren gebeurt: dan zoeken klassen echt ruzie. Sommige leerlingen moeten zelfs huilen omdat ze het niet eens zijn met hun cijfer. Dat is echt moeilijk.

Zijn er dingen in de opleiding die missen of juist overbodig zijn? “Wat ik echt miste, zijn de digitale dingen”. Hij leerde niks over nieuwe ontwikkelingen op dat gebied, zoals apps voor het onderwijs. “Ik geloof dat dat nu wel verbeterd is”. Onderzoek doen vond hij niet zo zinnig. “Ik denk niet dat je dat tijdens het lesgeven echt nodig hebt.”

Toekomstdromen?
Het liefst zou Arnoud in de toekomst zelf een school bedenken. Een met goede docenten die de leerlingen weten te prikkelen. Alle ontwikkelingen ten spijt, de docent blijft toch het belangrijkste!

De komende jaren is het zijn wens om deels in het onderwijs zelf te werken en deels werk te doen dat met het onderwijs te maken heeft. Een beginnetje maakte hij al met het schrijven van blogs.

Tips voor jonge docenten?
Een Socrativequiz werkt altijd, volgens Arnoud. En misschien wel het belangrijkste: jezelf zijn, de dingen met humor benaderen en aansluiten bij de actualiteit. Verder werkt iets nieuws altijd goed in de les: leerlingen vinden het interessant en zijn dan nieuwsgierig.

Tegen studenten die nog twijfelen of ze docent willen worden, wil hij zeggen dat een educatieve minor volgen je alvast een beeld geeft van het vak en of het iets voor je is.

En tot slot nog een inspirerend filmpje. Dit filmpje bespreekt de kern van het probleem in het onderwijs. Het laat de kijker (zowel docent als leerling) nadenken over de inhoud van onderwijs. “I will not let an exam result decide my fate”:

Print Friendly, PDF & Email
By | 2018-02-05T18:22:48+00:00 8 mei 2014|Categories: Coaching|Tags: , , , , |1 Comment

About the Author:

Veerle van Pinxteren
Als ontwikkelaar van lesmateriaal en consultant, ben ik ook vooral benieuwd hoe je materiaal in de praktijk kunt gebruiken. Met een achtergrond als docent kan ik me meestal inbeelden of iets wel of niet zal werken. In mijn blogs probeer ik dan ook de vertaalslag naar de praktijk te maken. Maar: de ervaring zal het leren! Dus heb je iets uit de blogs uitgeprobeerd en werkt het wel/toch niet? Laat het me weten! www.ontwerpkracht.com

One Comment

  1. Astrid van Pelt
    Astrid van Pelt 22 mei 2014 at 08:44 - Reply

    Mooi interview en wat een indrukwekkend filmpje!

Leave A Comment