Woorden leren (of begrippen) kan op veel verschillende manieren. Iedereen heeft hierin een eigen voorkeur. Vaak kiezen leerlingen voor een manier waarmee ze voor hun gevoel snel en gemakkelijk de woordjes kunnen leren. Maar is dat ook de meest effectieve aanpak? Uit onderzoek blijkt: hoe meer je jezelf moet inspannen om woordjes te leren, hoe beter je uiteindelijk presteert op de toets. Deel de tips met je leerlingen bijvoorbeeld tijdens de lessen studievaardigheden.
Tip 1: overhoor jezelf!
Overhoren is de belangrijkste tip bij het leren van woordjes. Overhoren kun je door iemand anders laten doen, maar leerlingen kunnen ook zeker zichzelf overhoren. Bijvoorbeeld met (digitale) flitskaarten of met Studygo (het nieuwe wrts). Vaak wordt een overhoring gezien als een tussentijdse check om te kijken hoeveel woordjes je al kent. Maar overhoren is meer dan alleen een check. Het overhoren zorgt er ook voor dat je de woorden beter kunt onthouden. Je moet namelijk moeite doen om de woorden op te halen uit je geheugen en daardoor blijft het woord beter beklijven. Wetenschappers noemen dit ook wel het ‘testeffect’.
Tip 2: herhaal meerdere keren
Het testeffect wordt sterker naarmate leerlingen vaker worden overhoord. Belangrijk hierbij is dat ze pauzes tussendoor nemen. Zodra er tijd tussen de overhooroefeningen zit, moet je steeds weer moeite doen om de woorden op te halen. Het oefenen van woorden op verschillende momenten (meerdere dagen, meerdere momenten per dag) zorgt zo voor een optimaal resultaat. Als je hier als school een digitale tool voor wil inzetten, is Drillster een goede optie.
Tip 3: hussel de woorden
Een andere tip om het testeffect te versterken is het husselen van de volgorde van de woorden tijdens het overhoren. Belangrijk is dat leerlingen dit ook doen bij de woorden die ze na een paar keer oefenen nog steeds niet goed hebben opgeslagen. Je oefent zo’n moeilijk woord niet door vijf keer achter elkaar te herhalen. Wel kunnen ze een kleinere lijst maken van een aantal woorden die ze wat lastiger vinden en deze woorden telkens gehusseld laten overhoren. Eindig altijd met het overhoren van de gehele lijst.
Tip 4: bouw eventuele hints af
Het kan ook fijn zijn voor leerlingen om bij de moeilijke woorden hints te krijgen. Dit kan hen een succeservaringen geven. Studygo heeft verschillende opties om hints aan te bieden tijdens het oefenen. Het gevaar is dat ze alleen blijven oefenen met hints. Laat leerlingen toewerken naar het oefenen zonder hints, zodat de oefening identiek wordt aan de toets.
Tip 5: maak er een spel van
Laat leerlingen galgje of memory spelen met de woorden, of geef ze de tip om door het hele huis briefjes neer te leggen met de woorden erop. Of laat ze een challenge voor zichzelf bedenken, bijvoorbeeld: je mag pas gamen als je 80% van de woorden op je lijst weet.
Tip 6: woorden leren met vrienden
Je leerlingen zitten in hetzelfde schuitje, dus waarom zouden ze niet elkaar overhoren? Dat is wel zo gezellig en vaak ook motiverend als ze zien dat hun vriend of vriendin de woorden al beter kent dan zij.
Tip 7: beloon jezelf
Laat je leerlingen bedenken wat ze kunnen doen om zichzelf te belonen als ze goed hebben geleerd. Een potje (tafel)voetbal spelen, muziek luisteren, een spelletje doen…
Tot slot!
Laat je leerlingen variëren met hun leerstrategieën. Naast lezen en schrijven kun je de woorden ook uitspreken, er een tekening of rap van maken, of ze in een kort verhaal verwerken.
Meer doen met Studievaardigheden in de mentorles? Bekijk ons lesmateriaal!
Interessante artikelen:
Dunlosky, J., Rawson, K. A., Marsh, E. J., Nathan, M. J., & Willingham, D. T. (2013). Improving students’ learning with effective learning techniques: Promising directions from cognitive and educational psychology. Psychological Science in the Public Interest, 14(1), 4-58. doi:10.1177/1529100612453266
Karpicke, J. D., Butler, A. C., & Roediger III, H. L. (2009). Metacognitive strategies in student learning: do students practice retrieval when they study on their own?. Memory, 17(4), 471-479. doi:10.1080/09658210802647009
Roediger, H. L., & Butler, A. C. (2011). The critical role of retrieval practice in long-term retention. Trends in cognitive sciences, 15(1), 20-27. doi:10.1016/j.tics.2010.09.003
Pyc, M. A., & Rawson, K. A. (2009). Testing the retrieval effort hypothesis: Does greater difficulty correctly recalling information lead to higher levels of memory? Journal of Memory and Language, 60(4), 437-447. doi:10.1016/j.jml.2009.01.004
One Response
Dag Frank,
Dankjewel voor je reactie. Een mooie lijst met waardevolle tips.
Zo wordt het leren van woordjes een stuk leuker.
Groet Evelien