Een les reserveren ter voorbereiding op een proefwerk… Soms wil je gewoon je leerlingen geruststellen en soms is het een handig uur om nog wat extra uitleg te geven over dingen waar je eerder niet aan toegekomen bent. Maar hoe besteed je deze les nou effectief, zonder dat het een vragenuurtje wordt waarbij maar één leerling een vraag stelt? In deze blog vijf lesideeën voor een les voorafgaand aan een proefwerk.

1. Planning maken

Sommige leerlingen kunnen echt wel wat hulp gebruiken bij het maken van een leerplanning. Samen een leerplanning maken kan heel leerzaam zijn.

  • Bespreek klassikaal wat de te leren onderdelen zijn.
  • Hak ze in deeltaken. Bespreek: welke onderdelen moet je herhalen (leerwerk bijvoorbeeld) en welke onderdelen moet je echt oefenen om ze te leren (formules bijvoorbeeld)?
  • Maak met elkaar de ideale leerplanning.
  • Evalueer na afloop hoe het leren met deze planning is gegaan.

2. Ketting van vraag- en antwoordkaartjes

  • Schrijf ter voorbereiding van je les evenveel (of meer) vragen op als dat je leerlingen in je klas hebt. Schrijf de vragen op kaartjes.
  • Schrijf het antwoord op de achterkant van een andere vraag, dus niet op de achterkant van de bijbehorende vraag.
  • Deel aan het begin van de les alle kaartjes uit. Houd er één zelf en lees deze voor.
  • Laat de leerlingen op hun kaartjes bekijken of het antwoord op een van hun kaartjes staat. De leerling die het antwoord op zijn/haar kaartje heeft staan, draait het kaartje om en leest de volgende vraag.
  • Enzovoorts, tot alle vragen geweest zijn.

3. Doe geen proefwerk!

Doe geen proefwerk maar laat leerlingen hun eigen proefwerkvragen maken en beantwoorden. Dit werkt als volgt:

  • Leg uit welke verschillende soorten vragen er zijn: open vragen / gesloten vragen, kennisvragen / toepassingsvragen etc. Oefen ook met het formuleren van zulke vragen.
  • Laat leerlingen vervolgens over elk onderdeel van de stof een vraag bedenken en deze zelf beantwoorden.

→ Eventueel kun je de toets in twee etappes laten maken: laat leerlingen eerst vragen bedenken over de stof, kijk die vragen na. Laat ze de volgende les hun eigen vragen beantwoorden.

  • Stel wel eisen aan de vragen: spreek af hoeveel van elke soort vragen erin moeten komen.
  • Kijk de zelfgemaakte proefwerken na.

4. Doorgeefrondes

  • Maak viertallen.
  • Geef elke leerling een werkblad met daarop ‘Onderwerp’, ‘Vraag’ en ‘Antwoord’.
  • Ronde 1: laat elke leerling een onderwerp bedenken en daarna hun blad doorgeven naar links.
  • Ronde 2: leerlingen bedenken een vraag bij het onderwerp dat voor hen ligt en geven hun blad daarna door naar links.
  • Ronde 3: leerlingen beantwoorden de vraag die voor hen ligt en geven hun blad door naar links.
  • Ronde 4: leerlingen bekijken of ze denken dat het antwoord klopt.
  • Daarna worden de antwoorden besproken in de groep.
  • Spreek af dat de beste vragen als vraag of als bonusvraag in het proefwerk komen.

5. Teams

Wedstrijdelementen doen het altijd goed. Maak een game van je les. Bijvoorbeeld:

  • Met Kahoot.
  • Maak twee teams. Elk team gaat in een lange rij staan. Vooraan in de klas komt uit elk team een leerling staan. Stel een vraag: degene die als eerste de vraag goed beantwoord heeft mag blijven staan. De ander moet achteraan sluiten. Welk team beantwoordt de meeste vragen goed?

Wat doe jij om je leerlingen klaar te stomen voor een proefwerk?

Print Friendly, PDF & Email