Uitbreiding lesbrief Privacyproof!

Gepubliceerd op: 4 november 2014
Door: Veerle van Pinxteren

Iedereen mag alles van mij weten?! Van 21-28 november is de Week van de Mediawijsheid. Dit jaar staan de rechten van het kind centraal. Voor de lesbrief wilden we dit thema iets anders invullen. Is het niet belangrijk dat leerlingen zich bewust worden van de keuzes die ze maken wanneer ze sociale media gebruiken? Daarom hebben we een lesbrief gemaakt waarmee leerlingen erachter komen hoe privé hun social mediaprofiel is en hoe belangrijk ze privacy vinden. In deze blog een aantal uitbreidingsideeën en ideeën voor werkvormen bij de lesbrief. 

Ter introductie op de les: aandachtsrichter
Veel kinderen zetten van alles over zichzelf online zoals foto’s en informatie over zichzelf. In het filmpje hieronder wordt een test gedaan met ouders. Wat vinden zij ervan als iemand aan de deur vraagt om foto’s of filmpjes van hun kind? De reacties zie je in dit filmpje… Open de les bijvoorbeeld met de vraag: Ben jij online net zo voorzichtig met gegevens over jezelf als je ouders offline?

Een beetje beweging aan het begin van de les
De lesbrief start met een testje die elke leerling individueel kan invullen. Je zou er ook een gezamenlijke start van kunnen maken. Lees dan de stellingen één voor één voor. Leerlingen die het eens zijn met de stelling gaan staan en leerlingen die het oneens zijn gaan zitten.

Discussie-inleiding en extra stellingen
Om de discussie over de stelling in de lesbrief in te leiden, zou je eerst een inventarisatie kunnen doen over wat je leerlingen onder ‘privacy’ verstaan. Probeer bijvoorbeeld samen tot één klassendefinitie van privacy te komen met behulp van de werkvorm ‘denken-delen-uitwisselen’:

1. Laat leerlingen eerst zelf nadenken en hun definitie opschrijven.
2. Laat leerlingen daarna hun definitie delen met één of meer klasgenoten om samen tot een gezamenlijke definitie komen.
3. Herhaal dit vervolgens klassikaal tot jullie tot een gezamenlijke definitie van privacy komen.

Hier nog een aantal andere stellingen om over te discussiëren:

  • Een belediging op Facebook is even erg als een belediging ‘in het echt’.
  • Sommige dingen zeg je alleen offline, andere dingen zeg je alleen online.
  • Iedereen zou les moeten krijgen over social media.

Zet leerlingen met dezelfde testuitslag bij elkaar…
… en geef elke groep een andere stelling om over te discussiëren. Geef als opdracht mee dat ze aan het einde van de discussie een conclusie van maximaal twee zinnen vormen om aan de andere groepen te kunnen vertellen.

Uitleg over de tool Canva
Britte schreef eerder al over deze tool waarmee je mooie ontwerpen kunt maken. Lees haar blog voor de uitleg over hoe Canva werkt.

Ideeën voor andere opdrachten: maak een poster
In de lesbrief hebben we de ontwerpopdracht expres luchtig gehouden.

Om meer inhoud aan het ontwerp te geven, zou je de leerlingen ook een andere opdracht kunnen geven. Denk bijvoorbeeld aan de volgende opdrachten:

  • Laat leerlingen een Canvaposter over privacy maken om leerlingen uit een jonger jaar te informeren.
  • Maak een poster waarin je uitlegt hoe je de privacy van je sociale media accounts kunt verbeteren.
  • Maak een poster met do’s en don’ts op social media.
  • Maak een poster met tips voor welke doelen je je social media kunt gebruiken, bijvoorbeeld voor ouders, docenten of voor een bedrijf in de buurt.

Afsluiting van de les
Je kunt natuurlijk een ‘beeldschermententoonstelling’ houden aan het einde van de les waarbij alle leerlingen via beeldschermen de ontwerpen van hun klasgenoten kunnen zien. Maar de designs kun je ook printen en ophangen. Óf, om binnen het thema te blijven, laat de leerlingen hun ontwerpen op een klassengroepspagina op Facebook zetten. Hier kunnen ze dan meteen op elkaars ontwerpen reageren met likes en reacties.

Misschien vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search