Positiviteit in de klas

By | 2018-02-05T18:22:18+00:00 5 november 2014|Categories: Didactiek|Tags: , , , , , , |0 Comments

“Jongens, houd daar eens mee op!”, “Kom op, doe niet zo kinderachtig” en “Sttt, wees eens stil, hoe vaak moet ik dat nog zeggen?”. Dit zijn veel gehoorde zinnen in de klas. Het sluipt er langzaam in bij docenten, en dat is ook logisch. Het is niet altijd makkelijk om naar leerlingen toe positief te blijven, zeker niet als je zelf een rotdag hebt. Maar toch is positiviteit in de klas/naar leerlingen toe in mijn ogen de meest essentiële manier die ervoor kan zorgen dat de sfeer en de band met je klas goed wordt, is en blijft. Op sommige scholen in Nederland wordt de focus op positiviteit gelegd door middel van Positive Behavioral Support (PBS). Ik denk dat dit een enorme positieve boost geeft voor de sfeer op school, en dus in de klas.

Kleuren praten
Mensen die mij kennen, zullen beamen dat ik altijd positief probeer te zijn (tot vervelends toe). Maar die eigenschap komt goed van pas, voor de klas (dat rijmt). Stimuleer het positieve door aan te geven als een leerling iets goed doet, in plaats van meteen te vitten als iets verkeerd gaat. Het is zo’n kleine, simpele aanpassing die ervoor kan zorgen dat de sfeer in je klas stukken beter wordt. Ik merk dat bijvoorbeeld bij een bovenbouwklas dit jaar. Ze zijn druk, luisteren niet altijd op de momenten als ik dat wil en dat zorgde ervoor dat een negatieve sfeer er langzaam in begon te sluipen. Ik merkte aan mezelf dat ik vaak ‘zwarter’ stond te praten, in plaats van de ‘kleuren’ die ik liever spreek. Vanaf het moment dat ik dit heb benoemd, is er wat veranderd in de klas. De sfeer is een stuk beter geworden, omdat ik elke les begin met een flinke dosis positiviteit. Het resultaat is na een aantal lessen direct zichtbaar.

Waardering voelen
Ik ben er eens over na gaan denken en kwam tot de conclusie dat een belangrijke kern van mens-zijn ‘waardering’ is. We willen waardering krijgen en voelen van de mensen om ons heen. Maar dat betekent óók dat jij waardering naar anderen moet uitspreken. Als je dat doet in de klas, voelt een leerling zich gewaardeerd en heb je dus een kernwaarde te pakken. Een leerling uit 6 vwo gaf het laatst ook aan mij terug: “Meneer, niet alleen in de klas, maar ook daarbuiten weet u mensen te motiveren door te zeggen dat ze iets goeddoen”. Afgezien van het feit dat ik het tof vind dat deze leerling zoiets constateert en het aan mij teruggeeft (dat zegt ook iets over haar ontwikkeling), is het natuurlijk een groot compliment. Op dat moment voel ik waardering. En wat doet dat op zo’n moment met mij? Het stimuleert en motiveert me om door te gaan met mijn passie voor het onderwijs.

De app ClassDojo
Je kunt met je gedrag dus een heleboel bewerkstelligen, maar er bestaat zelfs een hele mooie app die zich toespitst op positieve feedback: ClassDojo. In deze simpele en gebruiksvriendelijke app kan je iedere leerlingen pluspunten geven als hij bijvoorbeeld goed aan het werk is, goed samenwerkt of geconcentreerd met een opdracht bezig is. Een stimulans voor een leerling als hij ziet dat hij pluspunten krijgt voor zijn harde werk. Een leuke toevoeging is dat iedere leerling een eigen gekke avatar (digitaal figuurtje) toebedeeld krijgt, en nog leuker: hij kan die naar eigen inzicht aanpassen. De docent kan aan de leerling ook minpunten toekennen als de leerling geen gewenst gedrag laat zien. Uiteindelijk kan de docent, maar ook de leerlingen en hun ouders, na een dag, week of maand een mooi overzicht zien waarin de gedragingen van de leerling in een cirkeldiagram worden getoond. De app is mijns inziens geschikt voor alle klassen van het basisonderwijs en de brugklas van het voortgezet onderwijs. Wil je het precieze van deze app weten, volg dan het leerpad ClassDojo van Edutrainers.

Met of zonder app, jij kunt veel positiviteit in je klas brengen. Probeer het eens een dag, benoem alleen het goede, zeg dat je zin hebt om aan de klas les te geven, geef complimenten, benoem waar je gelukkig van wordt… Moet jij eens opletten wat er dan gebeurt!

[divider] Foto: Cbeck527
Print Friendly, PDF & Email
By | 2018-02-05T18:22:18+00:00 5 november 2014|Categories: Didactiek|Tags: , , , , , , |0 Comments

About the Author:

Arnoud Kuijpers
Mijn motto is: een dag niet genoten is een dag niet geleefd! Ik studeerde Nederlands aan de Radboud Universiteit in Nijmegen en behaalde daarna mijn eerstegraads bevoegdheid. Ik sta met heel veel liefde voor de klas en probeer op een verfrissende andere manier les te geven op het Candea College in Duiven. Daarbij maak ik graag gebruik van de vele digitale mogelijkheden. Daarnaast schrijf ik blogs voor Tumult en verzorg ik lezingen en workshops op scholen. In mijn blogs probeer ik mijn liefde voor het vak te beschrijven en docenten te inspireren en motiveren om alles uit hun lessen te halen.

Leave A Comment