Wat als… scholieren hun eigen school zouden ontwerpen?

Gepubliceerd op: 19 maart 2013
Door: Anne-Marie van Lieshout

Vorige week dinsdag zat bij onze nieuwsbrief de leuke les ‘Pimp je klas’ waarin leerlingen als echte binnenhuisarchitecten hun klaslokaal ontwerpen en ondertussen aan hun rekenvaardigheden werken. Vandaag kwam ik de overtreffende trap van die les tegen op de blog van van Pedro De Bruyckere en Bert Smits, X Y of Einstein: laat leerlingen hun eigen school ontwerpen.

Tekenen
Laat scholieren hun eigen scholen ontwerpen

De video gaat het over het Independent Project, een school-in-een-school project. Het idee komt van Sam Levin. Hij miste een aantal dingen bij de meeste lessen op zijn middelbare school. Zo vond hij dat de leerlingen wel veel informatie aangeboden kregen in de lessen, maar maar heel weinig over hoe ze zelf die informatie konden zoeken. Sam wilde daarom een school ontwerpen waar de leerlingen volledig worden betrokken bij wat ze leren. Hij baseerde zich o.a. op onderzoek van Mihaly Csikszentmihalyi, waaruit blijkt dat als studenten meer controle hebben over wat ze leren, ze betrokkener en enthousiaster zullen zijn over hun studie.

Ook moest het onderwijs zo ingericht zijn dat de leerlingen werken als echte wetenschappers, wiskundigen, of schrijvers. 8 leerlingen werden toegelaten tot het pilot project en gingen een semester op de manier van het Independent project aan de slag.

Kort gezegd is het onderwijs opgedeeld in drie delen:

  • Een weekly question: een vraag over een onderwerp waar je echt heel graag iets over wilt weten, maar dat wel valt binnen traditionele disciplines zoals bijv. rekenen, Engels, geschiedenis. De week besteed je aan onderzoek naar het antwoord op je vraag en aan het eind van de week presenteer je het resultaat.
  • Een individual endeavor: een project voor een langere tijd (een semester) waar je in je eentje aan werkt, zoals een boot bouwen of een boek schrijven, zodat je er echt een expert in wordt. Aan het eind presenteer je het resultaat.
  • Een collective endeavor: een groepsproject waar een (gedeeltelijke) oplossing moet worden bedacht voor een maatschappelijk vraagstuk, zoals honger, onderwijs of het milieu.

Wat ik mij echt raakte (omdat ik er zelf ook erg in geloof), is dat één van deelnemers aan het project op een gegeven moment zegt: “Everybody wants to learn something”; iedereen wil wel iets leren. Hoe je ijs maakt, een raket bouwt, piano speelt, een gedicht schrijft of een band moet plakken, voor iedereen is er altijd wel iets waar ze wel wat over zouden willen leren. Als je dat als uitgangspunt neemt, kun je veel meer leerlingen betrekken en bereiken. Mooie gedachte, toch?

Bekijk de video van het Independent Project:

Laadt de video niet? Bekijk ‘m online.

Misschien vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search