Sociaal-emotionele vaardigheden in het vo: de leerlijn

Wat versta jij onder sociaal-emotionele vaardigheden? Misschien heb je leerlingen in je klas die je sociaal-emotioneel al heel vaardig vindt. Maar wat betekent dat? Kennen zij zichzelf al goed, zitten ze lekker in hun vel of zijn ze sociaal en communicatief sterk? Als je weet wat sociaal-emotionele vaardigheden precies zijn, kun je ook leerdoelen stellen. In onze doorlopende leerlijn sociaal-emotionele vaardigheden hebben we dat al voor je gedaan. Hierin staan vijf thema’s centraal waarmee je in verschillende leerjaren kunt werken aan deze vaardigheden. In deze blog laat ik zien hoe de leerlijn is opgebouwd.

Wat zijn sociaal-emotionele vaardigheden?

Bij sociaal-emotionele ontwikkeling gaat het om het goed kunnen omgaan met jezelf en met een ander. Concreter: de ontwikkeling van een eigen persoonlijkheid en het kunnen inschatten van gewenst gedrag en je daarop aanpassen.

Sociaal-emotionele vaardigheden kun je onderverdelen in persoonlijke vaardigheden en sociale vaardigheden. Persoonlijke vaardigheden gaan over omgaan met jezelf: (her)ken en begrijp je je eigen gevoelens en hoe ga je daarmee om? Sociale vaardigheden gaan over omgaan met de ander: herken en begrijp je de gevoelens van een ander? Goed kunnen communiceren en samenwerken gaat hiermee gepaard.

Doorlopende leerlijn sociaal-emotionele vaardigheden

Onze doorlopende leerlijn sociaal-emotionele vaardigheden bestaat uit vijf thema’s waarmee in de verschillende leerjaren gewerkt kan worden:

  • Kennismaken
  • Samen leven
  • Zelfvertrouwen
  • Communiceren
  • Conflicten voorkomen en oplossen

Elk thema bevat leerdoelen die gaan over omgaan met jezelf én omgaan met de ander. Daarbij zijn ze afgestemd op de interesses en leefwereld van leerlingen uit klas 1 en 2 van het voortgezet onderwijs. Bijvoorbeeld:

  • Goede vragen stellen om je klasgenoten nog beter te leren kennen. (Kennismaken)
  • Aangeven bij welke groepen je hoort, wat je rol in elke groep is en wat de groepen voor je betekenen. (Samen leven)
  • Op een goede manier voor jezelf opkomen. (Zelfvertrouwen)
  • De vier basisemoties en variaties daarop benoemen en benoemen hoe je moet omgaan met je emoties. (Zelfvertrouwen)
  • Je boodschap duidelijk overbrengen en die van een ander begrijpen. (Communiceren)
  • Je grenzen op social media bepalen. (Communiceren)
  • Inzicht krijgen in manieren van omgaan met ruzie. (Conflicten voorkomen en oplossen)

Wil je meer voorbeelden van leerdoelen en de opbouw hiervan zien? Bekijk dan:

Heb je vragen over de leerlijn of wil je een voorbeeld zien van het lesmateriaal? Stuur een mailtje naar petrajonker@tumultgroep.nl. Of ga naar onze webshop, kies een titel en download een digitaal proefexemplaar ervan.

Print Friendly, PDF & Email

Over de auteur:

Petra Jonker

Laat een reactie achter

Privacyinstellingen

Pas je privacyinstellingen aan of bekijk ons privacybeleid. Je kunt ook direct alle cookies accepteren.

Privacybeleid | Sluiten
Instellingen