Sociaal-emotionele vaardigheden: doorlopende leerlijn vmbo/havo/vwo

Gepubliceerd op: 22 april 2021
Door: Petra Jonker

Wat versta jij onder sociaal-emotionele vaardigheden? Misschien heb je leerlingen in je klas die je sociaal-emotioneel al heel vaardig vindt. Maar wat betekent dat? Kennen zij zichzelf al goed, zitten ze lekker in hun vel of zijn ze sociaal en communicatief sterk? Als je weet wat sociaal-emotionele vaardigheden precies zijn, kun je ook leerdoelen stellen. In onze doorlopende leerlijn sociaal-emotionele vaardigheden hebben we dat al voor je gedaan. In deze blog laat ik zien hoe de leerlijn is opgebouwd.

Wat zijn sociaal-emotionele vaardigheden?

Bij sociaal-emotionele ontwikkeling gaat het om het goed kunnen omgaan met jezelf en met een ander. Concreter: de ontwikkeling van een eigen persoonlijkheid en het kunnen inschatten van gewenst gedrag en je daarop aanpassen. Sociaal-emotionele vaardigheden kun je onderverdelen in persoonlijke vaardigheden en sociale vaardigheden. Persoonlijke vaardigheden gaan over omgaan met jezelf: (her)ken en begrijp je je eigen gevoelens en hoe ga je daarmee om? Sociale vaardigheden gaan over omgaan met de ander: herken en begrijp je de gevoelens van een ander? Goed kunnen communiceren en samenwerken gaat hiermee gepaard.

Waarom zijn sociaal-emotionele vaardigheden belangrijk? Je leerlingen worden er niet alleen sociaal en emotioneel vaardiger van, maar hun ontwikkeling op dit gebied heeft ook invloed op de leerresultaten, het gedrag en de motivatie van de leerlingen. Dat blijkt uit onderzoek waar we in de blog Onderzoek: de effecten van sociaal-emotionele programma’s meer over vertellen. En in deze blog geven we zes redenen voor het werken aan sociaal-emotionele vaardigheden op middelbare scholen.

De onderbouw

De leerlijn in de onderbouw bestaat uit vijf thema’s waarmee in de verschillende leerjaren gewerkt kan worden:

  • Kennismaken
  • Samen leven
  • Zelfvertrouwen
  • Communiceren
  • Conflicten voorkomen en oplossen

–> Direct een les uitproberen? Vraag een digitaal proefexemplaar aan!

Elk thema bevat leerdoelen die gaan over omgaan met jezelf én omgaan met de ander. Daarbij zijn ze afgestemd op de interesses en leefwereld van leerlingen uit klas 1 en 2 van het voortgezet onderwijs. Bijvoorbeeld:

  • Goede vragen stellen om je klasgenoten nog beter te leren kennen. (Kennismaken)
  • Aangeven bij welke groepen je hoort, wat je rol in elke groep is en wat de groepen voor je betekenen. (Samen leven)
  • Op een goede manier voor jezelf opkomen. (Zelfvertrouwen)
  • Je boodschap duidelijk overbrengen en die van een ander begrijpen. (Communiceren)
  • Inzicht krijgen in manieren van omgaan met ruzie. (Conflicten voorkomen en oplossen)

Wil je meer voorbeelden van leerdoelen en de opbouw hiervan zien? Bekijk dan:

De bovenbouw

Welke sociaal-emotionele thema’s spelen er bij jouw bovenbouw-leerlingen? Liefde, relaties, identiteit of misschien wel gelukkig zijn? In de sociaal-emotionele leerlijn voor de bovenbouw krijg je genoeg handvatten om samen met je mentorklas belangrijke onderwerpen te behandelen. De leerlijn bestaat uit vier thema’s:

  • Geluk
  • Samen leven
  • Liefde
  • Identiteit

Door activerende en uitdagende lessen zet jij je leerlingen aan tot nadenken over zichzelf en de ander. Bijvoorbeeld:

  • Aangeven welke sociale-mediaberichten jou een positief of negatief gevoel geven en waarom. (Geluk)
  • Je grenzen aangeven aan een ander. (Samen leven)
  • Vertellen wat je belangrijk vindt in een relatie. (Liefde)
  • Wat hokjesdenken is en welke gevolgen dit kan hebben. (Identiteit)
  • Je eigen online identiteit beschermen. (Identiteit)

Nieuwsgierig naar onze nieuwe bovenbouw titel sociaal-emotionele vaardigheden 3/4 vmbo? Vraag een gratis voorproefje aan!

Bekijk ons gehele aanbod voor sociaal-emotionele vaardigheden in onze webshop. Daar vind je ook onze combipakketten met lesmateriaal voor sociaal-emotionele, studievaardigheden en/of keuzevaardigheden.

Misschien vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search