Sinds september 2018 kun je veel meer kanten op met Mijn Tumult. De vernieuwde digitale leeromgeving biedt nu allerlei extra functionaliteiten. Wat betekent dit voor jou? En hoe kun je het digitale lesmateriaal nu goed benutten en combineren met het papieren lesmateriaal? In deze blog geef ik je een paar ideeën voor lesgeven met Mijn Tumult.

Wat is blended learning?

Simpel gezegd kun je blended learning zien als een mix van online en offline leren. Maar blended learning is nog meer dan dat. Blended learning kan namelijk een mix zijn van veel verschillende manieren om lesstof over te brengen. Denk aan face-to-face in de les, e-learning, zelfgestuurd leren, projectwerk. Het is vaak een mix tussen docentgestuurd en zelfgestuurd leren. Blended leren gaat ervan uit dat het leren geen eenmalige activiteit is, maar een continu proces. Het leren stopt dus niet op het moment dat je leerlingen je lokaal verlaten, maar gaat daarna nog verder. Ook in het klaslokaal kun je blended leren: je kunt docentgestuurde lessen afwisselen met zelfstandig werken.

Waarom blended leren?

Dat blended learning momenteel een trend is, is geen nieuws. Waarom krijgt het zo veel aandacht? Omdat het een heleboel voordelen heeft. Een paar voorbeelden:

  • Digitaal werken en leren biedt je de mogelijkheid om op meerdere manieren je lesstof aan te bieden: tekstueel, met audio-ondersteuning, een afbeelding of misschien een filmpje! De kans is groter dat je zo meer leerlingen bereikt, omdat je de lesstof op verschillende manieren aanbiedt.
  • Leerlingen bereiden zich thuis of digitaal al voor op een bepaald onderdeel. Dit hoef je in de les dus niet meer te doen. Daarom houd je meer tijd over in de les voor hulp en coaching aan je leerlingen. Zo wordt de lestijd effectief gebruikt!
  • Doordat leerlingen bijvoorbeeld de instructie thuis voorbereiden hoef je dat in de les niet meer te doen. Leerlingen kunnen gemakkelijker zelfgestuurd werken. Daarom heb jij meer tijd om de rol van begeleider op je te nemen. Zo krijg je snel zicht op waar leerlingen mee bezig zijn en kun je direct bijsturen.
  • Digitaal werken biedt vaak de mogelijkheid om voortgang van leerlingen bij te houden. Hierdoor weet je precies welke leerling extra hulp nodig heeft en wie wat meer uitdaging kan gebruiken.

Blended learning en Mijn Tumult

Om je een beeld te geven van hoe je een Tumult-les blended geeft, hier een voorbeeld. Laten we het hoofdstuk Schriftelijk presenteren uit het abonnement Tumult in de brugklas – studievaardigheden 1 vmbo erbij nemen. Stel dat je de les Hoe bouw je een tekst wilt doen. Alle lessen in het abonnement Studievaardigheden worden ondersteund door filmpjes en stappenplannen over de vaardigheid. Ook bij de vaardigheid schriftelijk presenteren hoort dus een filmpje en een stappenplan.

Stap 1

Om te beginnen laat je deze filmpjes en stappenplannen door leerlingen bestuderen voorafgaand aan de les. Op deze manier activeer je de voorkennis van je leerlingen én verdiepen ze zich zelfstandig in het onderwerp. Dat is dus al een groot voordeel van blended leren!

Stap 2

Vervolgens start je de les met de introductie van het onderwerp. Stel bijvoorbeeld deze vragen: wat heb je onthouden van het filmpje? Wat verwacht je te leren? Ook is dit een goed moment om de leerdoelen te behandelen.

Stap 3

Leerlingen doen de startopdracht in duo’s onder jouw begeleiding. Jij leidt de opdracht.

Stap 4

Vervolgens werken leerlingen zelfstandig aan de rest van de opdracht: het voorbereiden van het schrijfplan en het schrijven van de tekst. Ook dit is een vorm van blended leren, want de docent is niet de leider. De leerling werkt zelfstandig met de docent beschikbaar als vraagbaak. De hulpmiddelen, zoals de online filmpjes en stappenplan over de vaardigheid schriftelijk presenteren, maken dit onderdeel blended. Nu is de docent face-to-face beschikbaar, maar je zou deze opdracht ook op afstand kunnen doen.

Stap 5

In de afsluiting van de les geven de leerlingen elkaar feedback. Ook dit onderdeel kan zowel docentgestuurd als zelfgestuurd. In de e-learning staat precies wat er van de leerling verwacht wordt. Sluit de les af met een korte terugkoppeling naar de leerdoelen. Bespreek bijvoorbeeld wat leerlingen op de terugkijkpagina hebben ingevuld. Hoe beoordelen zij zichzelf op de leerdoelen? Dit geeft jou de kans om inzicht te krijgen in de voortgang van leerlingen. Wie heeft er extra ondersteuning nodig en wie kan wellicht wat meer verdieping aan?

Stap 6

Geef als huiswerk de Thuisopdracht op. Hiermee passen ze het geleerde nogmaals toe, maar net op een andere manier!

Zo zie je dat technologie niet je hele les hoeft te beheersen. Zet het in als middel om je leerlingen beter en op verschillende manieren te laten leren. Benieuwd naar de mogelijkheden van Mijn Tumult? Bekijk deze video:

 

Hoe geef jij les met Mijn Tumult? Ik ben benieuwd! Laat het me weten via een reactie onder deze blog.

Print Friendly, PDF & Email