Innoveren gaat vanzelf #2: hoe betrek je de hele organisatie?

Gepubliceerd op: 20 maart 2013
Door: Hans Wendel

Lesgeven lijkt in een bepaald opzicht op voetballen: iedereen weet het altijd beter en er zijn 16 miljoen bondscoaches. Als het over docenten gaat, hoor je dan gauw zinnen als ‘docenten hebben vooral veel vakantie’, ‘docenten moeten de baas zijn’, ‘geef docenten hun baan terug’ etc.

Ik neem mijn petje af voor al die docenten die elke ochtend in hun lokaal leerlingen verwelkomen en hun stinkende best doen om er een leerzame bijeenkomst van te maken! Ik kom wekelijks op heel veel scholen en besef me dan regelmatig hoe prettig het is om op ons Tumultkantoor met goede werkplekken in rust te kunnen werken; alleen al het gegeven om de hele dag 25 leerlingen voor je neus te hebben vreet energie (hoe leuk die leerlingen ook zijn).

En dan hebben docenten ook nog de uitdaging om zich continu bij te scholen, om klaar te zijn voor nieuwe generatie leerlingen, te leren werken met nieuwe technologie, voor nieuwe manieren van lesgeven en werken. Ga d’r maar aan staan!

Wij van Tumult proberen simpelweg te ondersteunen: enerzijds door lesmateriaal aan te bieden waarmee je ijzersterke lessen kunt geven waarvan je leerlingen vakoverstijgende vaardigheden gaan beheersen. En anderzijds ondersteunen we docenten door ervaringen te vertellen, door in sessies met docenten werkvormen te gebruiken waarvan je kunt leren, werkvormen die enthousiasmeren, waarvan je als docent beter wordt waardoor je als organisatie groeit

In het kader van het ondersteunen van scholen en docenten werkten we onlangs samen met Bob Smits, expert op het gebied van ‘Het nieuwe werken’. De vraag van het Goois Lyceum was: hoe kunnen we elementen van social media en het nieuwe werken in onze organisatie toepassen? En hoe zorgen we ervoor dat we ons daarin met z’n allen in ontwikkelen?

De aanpak die we toepasten was de moeite waard. Hij bestaat uit vier stappen:

1. Voorbereiding met de ‘kopgroep’ van een aantal docenten over de vraag: wat zijn nu de grootste uitdagingen die je hebt bij het lesgeven? Daaruit kwamen deze vier thema’s die we met de kopgroep inhoudelijk verder uitwerkten en deelden met alle docenten:

  • Persoonlijke productiviteit: hoe kan ik die verbeteren?
  • Gezamenlijke productiviteit: hoe kunnen we effectiever zijn met en in onze samenwerking?
  • Hoe kunnen we de leerlingen beter en individueler begeleiden?
  • Hoe kunnen we de iPad, Social Media en een techniek als Flipping the Classroom inzetten en vinden we dat nuttig, wenselijk en haalbaar?

De antwoorden op dit soort vragen zijn voor elke organisatie anders. In elke organisatie is immers specifieke kennis en ervaring beschikbaar. Het gaat erom aan te sluiten bij de mensen binnen de organisatie!

2. De studiemiddag zelf begon met een rondleiding in een prezi door Bob Smits: wat zijn de veranderingen in de techniek, wat en hoe wordt dat binnen en buiten het onderwijs toegepast.


Laadt de Prezi niet? Bekijk ‘m online.

3. Na deze introductie werkten docenten in groepen van 10 – 15 aan antwoorden op de vragen rondom de vier thema’s. We gebruikten daarbij de techniek van het mindstormen en die heeft een aantal voordelen:

  • Omdat docenten het zelf doen raken ze veel meer gemotiveerd om het ook echt op te pakken.
  • Het gaat niet om inhoud en onderwijsproces maar over methoden en technieken om de organisatie efficiënter in te richten en effectiever samen te werken (en dat wil iedereen).
  • Je krijgt heel snel inzicht in wat de praktische problemen zijn waar iedereen last van heeft en dus bereid is om wat aan te doen.
  • Je ontdekt dat er al veel kennis en ervaring in de organisatie om je heen aanwezig is (op het gebied van het gebruik van Sociale Media, iPad in de klas of bijvoorbeeld het gebruik van Flipping the Classroom).

4. De mindstorm levert concrete oplossingen op; een todo-list die met het hele team is bedacht en uitgewerkt, waarbij iedereen zijn eigen bijdrage aan levert. Daarmee is de studiedag een startpunt geworden van toekomstige ontwikkelingen.

Wat denk jij, is dit een manier van het starten van innoveren die bij jou op school werkt?

Bob Smits schreef ook een blog over deze aanpak.

Misschien vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search