Uitbreiding lesbrief Wie zijn wij als klas? (Week Tegen Pesten)

Gepubliceerd op: 14 september 2020
Door: Sanne van Esveld

Wat vinden jullie belangrijk in de klas? Behulpzaamheid, een veilige sfeer of respect hebben voor een ander? Nu iedereen elkaar een tijd niet heeft gezien, is het handig om weer af te spreken hoe jullie met elkaar omgaan. In de lesbrief Wie zijn wij als klas?, die je via onze nieuwsbrief ontving, denken de leerlingen na over de normen en waarden van de klas. Zo weten ze precies wat ze aan elkaar hebben. Handig om in te zetten tijdens de Week Tegen Pesten (21 t/m 25 september 2020). In deze blog krijg je tips om de lesbrief uit te breiden. 

Nieuwsbrief gemist? Download ‘m hier alsnog! En schrijf je direct in om geen enkele gratis lesbrief meer te missen!

Samen aan zet!

Dit jaar is het motto van de Week Tegen Pesten ‘Samen aan zet’. Zet samen met je leerlingen de eerste stappen naar een veilige en fijne sfeer in de klas en op school.
Wil je meer lessen om een veilig klimaat in de klas te stimuleren? Gebruik dan ons lesmateriaal voor sociaal-emotionele vaardigheden. Vraag een gratis voorproefje aan, om het direct in de klas uit te proberen

Voorkennis activeren: een woordenwolk

Niet zomaar met de deur in huis vallen? Start de les met het maken van een woordenwolk rond het thema ‘normen en waarden’. Wat is een norm en een waarde precies? Welke normen en waarden kennen je leerlingen al? En welke associaties maken ze rondom het thema normen en waarden? Geef je leerlingen twee minuten de tijd om zoveel mogelijk op te schrijven. Klaar? Laat de leerlingen kort in groepjes uitwisselen wat ze hebben opgeschreven.

Over de streep

Ken je het programma ‘Over de streep’ van de KRO? Het doel in dit programma is dat de leerlingen zich realiseren dat ze niet alleen staan in hun uitdagingen. Belangrijk voor deze werkvorm is een veilige sfeer in de klas. Ter uitbreiding van de lesbrief voor de Week Tegen Pesten is dit ook een mooie werkvorm. Dat doe je zo:

Zet de leerlingen aan één kant van de klas. Trek een (figuurlijke) lijn door het midden van het lokaal. Vertel de leerlingen dat je een aantal stellingen gaat voorlezen, met daarbij de instructie: heeft de stelling betrekking op jou? Stap dan over de streep. Je kunt hiervoor de stellingen uit de lesbrief gebruiken. Doe dit zo: ‘Ga over de streep als je je vrij voelt om je mening in de klas te vertellen’. Noteer vervolgens op het bord bij welke stellingen het merendeel van de klas over de streep stapt. Welke waarde hoort daarbij? En hoe kunnen we er samen voor zorgen dat iedereen over de streep stapt? 

Tip: in verband met Corona kunnen we ons voorstellen dat lopen in een lokaal niet handig is. Je kunt deze werkvorm ook doen met kaartjes. De leerlingen steken dan hun kaartje in de lucht in plaats van over de streep stappen.

Laat de klas zelf stellingen bedenken

De stellingen uit de lesbrief kun je direct gebruiken, maar om de betrokkenheid te vergroten kun je de leerlingen ook zelf stellingen laten bedenken. Verdeel hiervoor de klas in groepjes. Geef ieder groepje een waarde of laat ze zelf een waarde kiezen. Vervolgens bedenken ze drie stellingen bij deze waarde. Laat de leerlingen hun stellingen met jou delen, bijvoorbeeld via de mail of een gezamenlijk document. Vervolgens kun je deze stellingen gebruiken voor de lesbrief.   

Sluit de les af met de procenten-cirkel

Het einde van je les is net zo belangrijk als het begin. Sluit de les af met de oefening procenten-cirkel. Iedere leerling denkt na over de vraag: ‘hoeveel procent is de sfeer in onze klas?’. Bespreek van tevoren met de klas wat 100% kan betekenen. Dit kan voor iedere leerling anders zijn. Zo betekent 100% bij de ene leerling bijvoorbeeld dat het heel gezellig is. Maar voor de andere leerling betekent het misschien dat hij zijn mening durft te vertellen. Geef vervolgens iedere leerling een post-it. Laat ze daarop een cirkel tekenen en laat je leerlingen het percentage van de sfeer in de klas kleuren. Een laag percentage geeft bijvoorbeeld aan dat het in de klas ongezellig of onveilig is. Terwijl een hoog percentage bijvoorbeeld rust en een ontspannen sfeer visualiseert. De nabespreking is bij deze werkvorm erg belangrijk. Bespreek klassikaal of laat leerlingen in tweetallen aan elkaar vertellen waarom ze voor dit percentage kiezen. En misschien nog wel belangrijker: wat heb je nog nodig van de groep of van jezelf om tot 100% te komen?’. 

Heb jij de lesbrief gedaan met je mentorklas? Ik ben benieuwd naar jouw ervaring. Laat in een reactie hieronder weten welke normen en waarden jouw mentorklas heeft.

Wil je geen enkele gratis lesbrief van ons missen? Schrijf je dan in voor de maandelijkse nieuwsbrief!

Misschien vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search