Week Tegen Pesten – Les uitbreiding

Gepubliceerd op: 8 september 2021
Door: Sanne van Esveld

Iedereen in de klas hoort erbij. Toch is dat niet vanzelfsprekend. Leerlingen worden buitengesloten om allerlei redenen, bijvoorbeeld leeftijd of etniciteit. Om buitensluiten te voorkomen is het zorgen voor een groepsklimaat waar iedereen erbij hoort, een plek heeft en zich welkom voelt van groot belang. In de les ‘De kracht van verschillen’, ontwikkeld in het kader van de Week Tegen Pesten, ontdekken de leerlingen hoe unieke eigenschappen en talenten een groep krachtig maakt. In deze blog drie tips om de les uit te breiden.

Deze les ontwikkelden we in het kader van de Week Tegen Pesten 2021 (27 september t/m 1 oktober). Het motto dit jaar is ‘Buitensluiten? Uitgesloten!’. Samen zorg je voor een positieve groep waar iedereen zich veilig voelt en een plek heeft. Je vindt deze special in onze memberomgeving

Wil je meer lessen om een positief groepsklimaat in de klas te stimuleren? Gebruik dan ons lesmateriaal voor sociaal-emotionele vaardigheden. Vraag een gratis voorproefje aan, om het direct in de klas uit te proberen.

Tip 1: Zo gaat pesten in de dierenwereld 

Het onderwerp op een luchtige manier introduceren? Start de les met de video Zo gaat pesten in de dierenwereld. In de video zie je dat pesten niet alleen bij mensen gebeurd, maar ook bij dieren zoals chimpansees. Je kunt de apen in deze video vergelijken met een schoolklas. Bespreek welke vormen van pesten de leerlingen herkennen uit de video en of ze zelfs wel eens in zo’n situatie zijn beland. Je kunt ook gebruik maken van een stelling, bijvoorbeeld: ‘Ik ben wel eens buitengesloten’. Lees de stelling voor en laat de leerlingen reageren door te gaan zitten of staan. Staan betekent ‘eens’ en zitten betekent ‘oneens’ met de stelling. Laat een aantal leerlingen hun antwoord toelichten. 

Tip 2: Even de temperatuur meten 

Even de temperatuur meten: hoe zitten je leerlingen er vandaag bij? Dit kun je aan het begin van de les doen, maar ook halverwege en aan het eind van de les. Geef de leerlingen een blaadje met daarop een thermometer. Laat je leerlingen aangeven hoe ze zich vandaag voelen in de klas. Een lage temperatuur geeft bijvoorbeeld aan dat ze zich moe, rustig of alleen voelen. Terwijl een hoge temperatuur bijvoorbeeld onrust, lawaai of stress visualiseert. Het is erg interessant om te zien welke associaties leerlingen maken bij de temperatuur die ze kiezen en ook of de temperatuur gedurende de les veranderd bij (sommige) leerlingen. Zo heb je een mooi aanknopingspunt om het klassenklimaat te bespreken en mogelijk te verbeteren. 

Tip 3: 3-2-1-exit ticket 

Sluit de les af met een 3-2-1-exit ticket. Laat de leerlingen opschrijven:

  • 3 dingen die mijn groepje uniek maakt;
  • 2 dingen die ik met mijn groepje gemeen had;
  • 1 ding dat ik vandaag geleerd heb in de les.

Laat de exit tickets bij jou inleveren om na de les nog eens rustig door te lezen. Tip: je kunt de leerlingen hun exit ticket ook online naar je laten sturen. Bijvoorbeeld via de mail.

Misschien vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search