Uitbreiding lesbrief Speeddate: kiezen met ouders!

Gepubliceerd op: 26 februari 2013
Door: Martina Nieuwenhuis

Ik had helemaal niet zo’n zin in die verjaardag. Toch wilde ik aan het einde niet meer naar huis. Ik sprak daar namelijk iemand met een ongelooflijk interessante baan waarin ze moest samenwerken met gemeentes in ontwikkelingslanden. Geweldig gesprek, interessante verhalen, kortom: ontzettend inspirerend. Het kan heel nuttig zijn om veel verschillende mensen te spreken over hun loopbaan. Je hoort compleet nieuwe dingen (wist jij bijvoorbeeld dat er mensen zijn die betaald worden om glijbanen te testen?) en dat brengt je op nieuwe ideeën. Het helpt je out-of-the-box te denken en te ontdekken wat jij zelf leuk vindt! 

De nieuwe lesbrief van Tumult is er een waar wat organisatie aan vooraf gaat. Laat je daar vooral niet door afschrikken. Als deze ouder-speeddate goed georganiseerd wordt, is het namelijk ongelooflijk waardevol voor de leerlingen. Om het je wat makkelijker te maken, hierbij wat extra ideeën om deze lesbrief goed te gebruiken.

Hoe stel je goede vragen?
In de lesbrief moeten de leerlingen zich voorbereiden op de speeddate door alvast 10 algemene vragen te bedenken. Een goede aanleiding dus voor een les over het stellen van vragen. Denk daarbij aan het verschil tussen open en gesloten vragen, doorvragen en kritisch luisteren naar het antwoord dat je krijgt. Laat de leerlingen het verschillen tussen open en gesloten vragen ontdekken door het ‘gesloten vragen spel’. Laat ze elkaar bevragen over hun weekend, maar let op: alleen met gesloten vragen! De leerlingen zullen ontdekken dat het lastig is om op deze manier goede informatie te krijgen. Een goede stimulans voor het stellen van open vragen dus!

Bedrijven op school
Als aanvulling op de ouders is het leuk om wat bedrijven te bellen. Wellicht zijn er werknemers die best mee willen doen aan een dergelijke speeddate. Het geeft ze immers de mogelijkheid om ‘reclame’ te maken voor hun bedrijf en hun beroep. Denk daarbij aan grote bedrijven, maar juist ook aan de bakkerswinkel om de hoek.

Informatie vooraf
Kies hoe je de leerlingen wilt confronteren met de verschillende beroepen. Je kunt ze van tevoren al informatie geven over de soorten beroepen en de verschillende mensen die langskomen. Geef ze dan de opdracht om er een aantal te kiezen met wie ze zeker willen praten. Wellicht kunnen ze voor deze gesprekken specifieke vragen voorbereiden? Een andere optie is ze onbevooroordeeld met iedereen laten praten, zonder van tevoren al een idee te hebben van het soort beroepen.

Creëer sectorhoeken
Je kunt de speeddates die iets met elkaar te maken hebben tijdens de speeddate bij elkaar zetten. Mensen uit dezelfde beroepsgroep bijvoorbeeld (verzorging, economie etc.). Zo creëer je ook de mogelijkheid dat leerlingen alleen een speeddate binnen die betreffende beroepsgroep doen. Maar misschien wil je liever dat jouw leerlingen met iedereen praten? Maak hier zelf keuzes in en wees hier duidelijk over!

Workshops
Laat ouders of bedrijven die dat willen workshops organiseren van ongeveer 10 minuten. Laat de leerlingen minimaal 2 workshops meemaken. Doel van de workshops moet zijn om leerlingen te enthousiasmeren voor dit vak en een beeld te geven van wat het werk inhoudt.

Informatiemarkt
Organiseer aansluitend een informatiemarkt, waar leerlingen wat meer informatie kunnen krijgen over beroepen die ze leuk leken. Laat mensen folders meenemen, of materiaal waar ze mee werken.

Oftewel, maak er werk van! Zorg voor dat verrassingsmoment, dat enthousiasme bij je leerlingen. Heb jij nog meer ideeën om leerlingen te begeleiden in het maken van een keuze rondom hun studie- en loopbaan? Ik hoor ze graag!

Misschien vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search