Vaardige leerlingen in de Tweede Fase

Gepubliceerd op: 25 februari 2013
Door: Sandra Huigen

Als je in de bovenbouw van de havo of het vwo zit ben je geen kind meer. Je hebt echt wel wat van de wereld gezien, je bent een persoonlijkheid geworden en je weet steeds beter wat je wilt en kunt. Eigenlijk en eerlijk gezegd ben je de schoolstructuur van de onderbouw ontgroeid: je hebt er behoefte aan om zelfstandiger te leren en te werken. De rol van ouders en docenten is minder sturend: als bovenbouwer heb je behoefte aan een coach!

Een docent is iemand die betrokken meekijkt, maar ook als stok achter de deur functioneert

Dat is de conclusie van een brainstorm die we deden met leerlingen uit 5 atheneum van het Helen Parkhurst in Almere. Opvallend volwassen antwoorden kregen we op de vraag welke vaardigheden zij belangrijk vinden voor hun diploma en verdere loopbaan: plannen, informatieverwerking in brede zin, omgaan met stress, weloverwogen keuzes maken … Hoe je die vaardigheden volgens hen leert? Je moet inzicht krijgen in je eigen stijl, weten waar je informatie kunt vinden en oefenen door vallen en opstaan. Van de docent verwachten leerlingen daarbij een coachende rol: iemand die betrokken meekijkt maar ook als stok achter de deur functioneert!

Leerplatform
Deze uitgangspunten en onze jarenlange ervaring in het ontwikkelen van lesmateriaal voor algemene vaardigheden, vormen de basis voor het project Tumult Tweede Fase. Samen met drie scholen en zo’n 500 leerlingen werken we aan een leerplatform met online modules over de belangrijkste vaardigheden.

Continu leren in een dynamische wereld
Leerlingen van nu zijn de werknemers en ondernemers van de toekomst. En de economie heeft behoefte aan lerende professionals die kunnen samenwerken, op creatieve manieren problemen kunnen oplossen, ICT vaardig zijn, kritisch kunnen denken en handelen. In Tumult Tweede Fase staan de vakoverstijgende en 21e eeuwse vaardigheden die hiervoor nodig zijn centraal.

Sociale leeromgeving
Leren doe je overal en je hele leven lang: op school maar ook juist daarbuiten, bijvoorbeeld in een bijbaantje of op de sportclub. Tweede fase leerlingen zijn sociaal. Ze zitten op Facebook, Twitter, YouTube. Ze gaan naar festivals. Ze willen samen leren, hun leven delen en deel uitmaken van een groep (maar wel op hun eigen manier). Tumult Tweede Fase verbindt die informele vorm van leren aan wat je op school leert. 

Leerlingen hebben zelf de regie
Iedere jongere heeft vrijwel 24/7 toegang tot alle kennis. Via het internet op hun smartphone kunnen ze op elk moment alle informatie vinden over alle mogelijke onderwerpen. De wereld ligt aan hun voeten en zij hebben zelf de regie in handen! Dat is ook zo in de Tumult Tweede Fase omgeving: leerlingen hebben er de regie over hun eigen leren. En de rol van de docent is om ze daarin – klassikaal of individueel – te begeleiden en coachen.

Tweedefase.tumult.nl
Tumult Tweede Fase is een online leeromgeving in ontwikkeling. Scholen die meedoen hebben direct beschikking over modules op www.tweedefase.tumult.nl. Dat aanbod breidt gedurende het jaar uit en deelnemende scholen kunnen ook modules aanvragen. Als docent volg en begeleid je de vorderingen van je leerlingen in een online coaching omgeving. In deze factsheet vind je alle informatie.

Wat brengt de toekomst?
Samen met de deelnemende scholen bouwen we verder aan nieuwe modules. We streven ernaar om binnen twee jaar modules over alle vakoverstijgende vaardigheden beschikbaar te hebben. Ons platform is niet alleen voor materiaal dat we zelf maken: we geloven erin dat iedereen altijd zowel docent als student kan zijn. Vanaf de zomer van 2013 kunnen alle deelnemers ook zelf modules maken en delen met iedereen. Want zei Aristoteles al niet dat doceren de hoogste vorm van leren is?

Krijg je al zin om mee te doen? Heb je tips en suggesties? Laat het ons weten!

Misschien vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search