Vmbo-school de Dyk gaat digitaal

Gepubliceerd op: 27 februari 2013
Door: Emma Paul

Vmbo-school Piter Jelles de Dyk in Leeuwarden werkt met al het materiaal van Tumult. Dat doen zij digitaal. Dat betekent dat al het lesmateriaal van Tumult in digitale vorm voor alle docenten, leerlingen en ouders van de school beschikbaar is. Bijna alle leerlingen hebben een laptop of een iPad en alle lokalen hebben een digibord. Samen met Marianne Borgman, lid van de schoolleiding, bekijk ik de aanpak van de Dyk vanuit het model Vier in Balans van Kennisnet.

De Vier in Balans monitor van Kennisnet, kun je gratis gebruiken om het digitaliseringsproces in de school te sturen. De vier onderdelen van de monitor zijn:

  • Visie
  • Deskundigheid
  • Inhoud & Toepassingen
  • Infrastructuur

Deze infographic geeft de Vier in Balans monitor helder weer. Je kunt ook de complete Monitor van 2012 lezen.

Visie, en Inhoud & toepassingen
Borgman: “De Dyk kiest voor de digitale content omdat  leerlingen op deze manier voorbereid worden op de digitale samenleving. Straks zullen de meeste werkplekken bestaan uit flexplekken en een laptop . Het is daarom handig om daarmee bekend te zijn. Echter omdat de school nog niet een geheel dekkend netwerk bezit, is er naast de digitale content ook gekozen voor een (deels) geprint werkboek. Is er onvoldoende bereik, dan kan er toch gewerkt worden. “

Infrastructuur
Het netwerk is  nog niet bestand  tegen een massale inlog. Dit is wel een voorwaarde voor het blijven werken met de iPad en de laptops. In de periode tot aan de zomervakantie van 2013 wordt het netwerk ‘massaal inlogproof’ gemaakt. Bijna alle  leerlingen van jaar 1 en 2 hebben een iPad of een laptop. Voor jaar 3 en 4 ligt dit iets anders. De leerlingen van leerjaar 3 hebben vooral laptops en leerjaar 4 heeft geen digitaal materiaal.

Deskundigheid
Nu alle lokalen een digibord hebben wordt het voor docenten steeds aantrekkelijker om met deze digiborden ook heel actief te werken. Het bord inzetten als meer dan alleen een projector voor filmpjes of een tekst vraagt van docenten een lerende houding. Maar ook mogelijkheden om zich te scholen. In schooljaar 2011-2012 kregen de docenten 20 uur in hun taakbeleid om zich te professionaliseren in het gebruik van het digibord. Dit was ook verplicht omdat via het digibord absentie en huiswerk in de digitale leeromgeving moest en moet worden ingevoerd. Ook biedt de school regelmatig korte scholingsmogelijkheden/workshops aan. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de kennis en vaardigheden van digitaal handige collega’s. Collega’s met een specifieke scholingswens op dit gebied kunnen dit kenbaar maken bij een schoolleider en daar desgewenst zichzelf in (laten) scholen.

Wat zijn jouw ervaringen met de aanpak van digitalisering op school? 

Misschien vind je dit ook interessant

One Response

  1. Leuk om te zien dat er steeds meer ontwikkelingen plaatsvinden in ict en onderwijs, zelf gaan we ook aan de slag met nieuwe smartboards in de klas. Leuke poster trouwens, we gaan m ophangen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search