Feit, fake of filter: hoe word jij beïnvloed? Dat is het thema van de Week van de Mediawijsheid die volgende week start. Van 18 tot en met 25 november wordt er stilgestaan bij de invloed van media. Want daar kunnen we niet omheen! De hele dag door zijn we bezig met media en vooral de jongere generatie is massaal online te vinden. In het kader van deze week hebben we een lesbrief gemaakt. In deze lesbrief maken leerlingen het onderscheid tussen feit, fake en filter berichten op social media. Dit maakt leerlingen bewust van de invloed van social media op zichzelf… en anderen!

Uitbreidingsideeën voor de lesbrief

In de lesbrief zoeken leerlingen op hun eigen social media accounts een feit, een fake en een filter bericht. Hieronder lees je meer ideeën om aandacht te besteden aan dit onderwerp in je les.

1. Categoriseren van de social media posts

De leerlingen bespreken in de lesbrief in groepjes van vier de kenmerken van een feit, fake of filter bericht op basis van de gevonden social media posts. Dit kun je ook vervangen door een klassikale bespreking. Dit vergt wat meer tijd en moeite, maar het is wel een mooie manier om het gesprek aan te gaan met je klas!

Klassikale bespreking:

à Print je drie berichten uit en plak ze op het bord. Of zet ze in de Padlet die je van je docent krijgt.

  • Alle berichten van de klas staan nu op het (digi)bord.
  • De docent maakt drie kolommen op het bord: feit, fake of filter.
  • Zet de berichten in de goede kolommen.
  • Bespreek wat de kenmerken zijn van de feit, fake en filter berichten.

2. Vraag door bij de stellingen

Besteed meer aandacht aan de stellingen uit de lesbrief. Dat kan bijvoorbeeld door door te vragen op de zes stellingen uit de lesbrief. Hieronder per stelling een aantal vragen die je kunt gebruiken om door te vragen.

Stelling 1:

  • Is het alleen maar posten van positieve berichten op je facebook de ‘waarheid’ spreken?
  • Wat doet dit met anderen denk je?

Stelling 2:

  • Post je ook als je je verveelt, je verdrietig of boos bent?
  • Wat wil je dat andere van je weten?
  • Heb je het gevoel dat je anderen op social media kent?

Stelling 3:

  • Waarom gebruik je een filter?
  • Zie je het als iemand een filter gebruikt?

Stelling 4:

  • Wat zijn echte vrienden?
  • Kun je vrienden zijn op alleen social media?

Stelling 5:

  • Wat maakt je onzeker?

Stelling 6:

  • Hoe beïnvloeden anderen jou?
  • Kun jij anderen ook op die manier beïnvloeden denk je?
  • Iedereen beïnvloedt elkaar op social media. Denk alleen al aan een post als: Vandaag naar de Efteling geweest! Daarmee maak je indirect reclame voor de Efteling.

3. Ondersteunende filmpjes

Filmpjes zijn een mooie manier om aandacht te besteden aan dit onderwerp in de les. Een paar voorbeelden en bijbehorende bespreekvragen:

  1. Filmpje ‘Like me’

Bekijk het filmpje en bespreek:

  • Wat herken je uit het filmpje?
  • Welke social media gebruik jij?
  • Wat voor invloed heeft social media op jou?
  • Wat voor invloed hebben jouw social media posts op anderen?

2. Filmpje ‘Minecraft en modemeisjes

Bekijk het filmpje en schrijf de herkenbare na- en voordelen van social media op. Bespreek:

  • Hoe herken je feit, fake of filter ‘vrienden’?
  • Hoe herken je feit, fake of filter ‘leven’?
  • Hoe herken je feit, fake of filter ‘reclame voor producten’?

Meer weten?

Er is van alles te vinden over de Week van de Mediawijsheid op de website, zoals lesmateriaal en filmpjes. Ook worden er allerlei activiteiten georganiseerd, zoals het My Comment Festival. Op de website van Mediawijzer vind je meer informatie over mediawijsheid.

Ik ben benieuwd wat je van de lesbrief vindt! Heb je meer uitbreidingsideeën? Laat het me weten in een post hieronder!

Print Friendly, PDF & Email