Ping, flits, tril, bliep … de hele dag door krijgen je leerlingen berichtjes, meldingen en likes binnen op hun smartphone. Ook als het geluid uitstaat worden ze toch continu door alle binnenkomende berichten afgeleid. Dat is vervelend en draagt niet bij aan de concentratie en het leren. Moet je telefoons in de klas dan helemaal afschaffen? Dat lijkt niet nodig: je kunt er namelijk veel voordeel uit halen. Hoe zet je smartphones handig in binnen en buiten de klas? Een aantal handige tips voor in de Week van de Mediawijsheid!

Leid je leerlingen af

Zijn je leerlingen zich bewust van de onrust die alle binnenkomende notificaties met zich meebrengen? Nee? Probeer je leerlingen tijdens het zelfstandig werken eens voortdurend af te leiden, net als een smartphone. Zet bijvoorbeeld verschillende alarmen of wekkers die steeds afgaan, laat op een volgend moment iets trillen en zet bijvoorbeeld een video op met licht dat voortdurend flikkert, bijvoorbeeld:

Vraag je leerlingen daarna hoe zij deze afleiding vonden en of ze het verband met de smartphone zien.

Plant een boom

Wist je dat zelfs het zien liggen van je smartphone al kan zorgen voor afleiding? Is je leerling net bezig met zijn huiswerk, reikt zijn/haar hand gewoon automatisch naar de smartphone. Een handige app om je leerlingen hier bewust van te maken is Forest. Zolang je je telefoon niet gebruikt plant je een boom. Je kunt zelf instellen hoelang je je telefoon niet wilt gebruiken. En pak je ’m toch op? Dan gaat de boom dood! Lukt het om de boom te laten volgroeien, dan krijg je juist bonuspunten. Deze app kunnen je leerlingen in de klas, maar zeker ook heel goed buiten de klas gebruiken. Bijvoorbeeld bij het leren of huiswerk maken. Wie kan de meeste bomen laten groeien?

Wil je je leerlingen nog bewuster laten worden van de tijd die ze op hun scherm doorbrengen? Doe dan de lesbrief Aan of uit?!

Nieuws in de klas

Mediawijsheid is ook kritisch naar nieuwsartikelen kijken. Laat je leerlingen een artikel selecteren uit een nieuwsapp, bijvoorbeeld die van de NOS, NU.nl of een krant. Stel een aantal vragen op die je leerlingen over het artikel moeten beantwoorden, bijvoorbeeld:

  • Wat is de hoofdboodschap van het artikel?
  • Ben jij het eens met deze boodschap? Waarom?
  • Welke argumenten worden er gegeven?

Laat leerlingen vervolgens in groepjes hun antwoorden met elkaar delen. Hiervoor sturen ze eerst het gekozen artikel naar elkaar door, bijvoorbeeld door er een screenshot van te maken of door het artikel te delen.

Taal leren

Een taal leer je door er zelf actief mee aan de slag te gaan en zo veel mogelijk te spreken. Laat leerlingen een rollenspel doen in het Frans, Engels, Duits, Spaans of een andere taal. Hiervoor kunnen ze bijvoorbeeld de opnamefunctie in WhatsApp gebruiken. Of gebruik de Google Translate. Boots hierbij een reële situatie na. Denk aan een gesprek voeren met een uitwisselingsstudent uit Rusland met wie je alleen Engels kunt spreken of aan een vakantievriend uit Frankrijk die alleen maar Frans spreekt. De smartphone was nog nooit zo nuttig in de klas!

Er zijn nog vele andere handige toepassingen te bedenken voor smartphones in de klas. Nog een paar ideeën:

  • filmpjes maken over een bepaald thema met TikTok;
  • FaceTimen met echte uitwisselingsstudenten;
  • interactie in de klas met quizzen (Kahoot!) en oefenapps (DuoLingo);
  • leren plannen en prioriteren met de app Wunderlist.

Hoe pas jij smartphones toe in de les? Deel het in een reactie onder deze blog!

Print Friendly, PDF & Email