Hoeveel uur per dag kijk jij naar een scherm? Is dat iets te veel naar je zin? Waarschijnlijk geldt dat niet alleen voor jou, maar ook voor je leerlingen. Wanneer je naar een scherm kijkt staan je hersenen aan, terwijl die ook ontspanning nodig hebben om op te laden. Gelukkig kun je zelf kiezen wanneer je aan- of uitstaat! De lesbrief Aan of uit?! helpt je leerlingen (en jou) hierbij. Leuk om in de Week van de Mediawijsheid mee te geven, voor thuis! Of doe de lesbrief in de klas met deze tips.

De leukste lesbrieven van Tumult in je mailbox ontvangen? Meld je dan een voor de maandelijkse nieuwsbrief!

Voorbereiding

Wil je het spel in de les doen? Geef de leerlingen van tevoren de opdracht mee om de app te downloaden en te installeren.

Start van de les

Laat iedereen vertellen hoeveel uur per dag ze denken op hun smartphone te zitten. Zet daarna dit filmpje op:

 

Vervolgens doen je leerlingen de eerste opdracht van de lesbrief. Klopt hun inschatting of niet? Vraag je leerlingen verder naar hun smartphonegedrag, met bijvoorbeeld:

  • Waar besteed je de meeste schermtijd aan?
  • Pak je weleens uit automatisme je telefoon zonder er echt op te kijken?
  • Zijn er thuis afspraken over schermtijd?
  • Wanneer ben je verslaafd of overprikkeld?

Vul de situaties aan

Je kunt natuurlijk nog veel meer situaties bedenken dan er op het bordspel staan. Misschien zijn er situaties die je passender vindt. Of hebben je leerlingen een paar goede ideeën hiervoor (als ze bijvoorbeeld al een ronde hebben gespeeld). Schrijf ze dan op het bord. Breid je de situaties uit? Vergeet dan niet om meer dobbelstenen te gebruiken. Anders wordt hoger dan zes gooien wel erg lastig.

Groepjes en rondes

Speel je het spel in de klas, maak dan groepjes van vier tot zes leerlingen. Op die manier doet iedereen verschillende ideeën op. Is er tijd over? Speel dan nog een ronde en laat van ieder groepje de helft van de leerlingen doorschuiven naar het volgende groepje.

Challenge

Wat nemen je leerlingen (en jij!) mee na het doen van het spel? Wat vonden ze bijvoorbeeld het meest confronterend? Bespreek dit gezamenlijk. Kunnen jullie nu bewustere keuzes maken in het aan- of uitstaan? Welk gedrag zouden je leerlingen willen veranderen? Laat iedereen aan het eind een challenge voor zichzelf opschrijven, bijvoorbeeld: ik pak mijn smartphone niet meer uit automatisme. Of: voordat ik mijn smartphone pak, bedenk ik of het echt nodig heb. Laat iedereen zich een week lang aan de challenge houden. Wie houdt het vol?

Meer lesmateriaal van Tumult proberen? Bekijk de werkboeken of bestel meteen een gratis digitaal proefexemplaar in de webshop.

Print Friendly, PDF & Email