Uitbreiding Lesbrief Blik in de toekomst

Gepubliceerd op: 11 maart 2014
Door: Veerle van Pinxteren

Google Glass, iPhone nummer zoveel etc.: de bedrijven uit de tech-regio Silicon Valley in de Verenigde Staten gunnen ons regelmatig een kijkje in de nabije toekomst. Maar wat staat ons in het jaar 2041 te wachten? In deze lesbrief gaan de leerlingen visualiseren hoe hun leven er in dat jaar uit zal zien. Ze kiezen een onderwerp uit hun verbeelding en werken dit uit tot een product. Echt een thema voor de kunstlessen dachten wij. Maar er kan ook makkelijk een link gelegd worden met andere vakken. Lees daarvoor en voor andere ideeën deze blog met extra lesideeën bij deze lesbrief.

Intro/einde van de les
Gebruik voor het visualisatieverhaal aan het begin van de les de docentenondersteuning waarin een volledig verhaal is uitgewerkt. Dat scheelt je voorbereidingstijd!

Begin of eindig de les met dit filmpje waarin je mensen ziet die in een omgeving met een speciaal soort glas leven. Zet de leerlingen aan het denken met een aantal vragen: Denk je dat dit echt kan bestaan? Waarom? Zou je in zo’n wereld willen leven?

Hoe zie ik er over 20 jaar uit?
Op deze site kun je een foto uploaden en zien hoe je er over 20 of 30 jaar uit ziet. Je kunt ook foto’s van beroemdheden zien. Laat bijvoorbeeld deze zien, van Justin Bieber. Leuk om de les mee te starten, als grapje.

Beperking
Je kunt de leerlingen ook een beperking meegeven: laat bijvoorbeeld alle leerlingen met hetzelfde materiaal hun product maken. Zo krijg je aan het einde bijvoorbeeld een tentoonstelling ‘De toekomst in papier’, ‘De toekomst in kunststof’ of ‘De toekomst in verpakkingsmateriaal’.

Afsluiting van de les
Laat de leerlingen tijdens het bekijken van elkaars producten de twee laatste vragen van de lesbrief beantwoorden: ‘Welk product past het beste in jouw beeld van 2041?’ en ‘Welk product staat het verste af van jouw beeld van 2041?’. Bespreek de opdracht daarna klassikaal. Hoe komt het dat ieders ideeën zo verschillen? Welke producten zouden in de toekomst misschien echt bestaan? Hoe zou dat je leven beïnvloeden? Welke verandering zou je het liefst willen zien?

Combinatie met andere vaklessen
Betrek een andere vakdocent bij de les. Bijvoorbeeld de docent Nederlands. Verdeel de volgende rollen onder de leerlingen:

  • Journalist: maakt een verslag
  • Journalist: maakt een recensie
  • Fotograaf: maakt een fotoreportage
  • Eindredacteur: kijkt na en voegt samen

Laat ze een impressie maken van de tentoonstelling en deze opsturen naar de schoolkrant.

Betrek de docenten Engels, Duits, Frans en/of Spaans erbij door de leerlingen in een van de vreemde talen een verslag te laten schrijven waarin ze naar deze ‘Nederlandse’ tentoonstelling kijken door de ogen van een buitenlandse leerling. De techniekdocent kan waarschijnlijk ook zijn steentje bijdragen aan een les waarin een product uit de toekomst gemaakt moet worden. Leerlingen kunnen dan met andere materialen en bijvoorbeeld ook elektriciteit aan de slag. Bij drama zouden de leerlingen sketches kunnen voorbereiden die zich afspelen in de toekomst. De producten die ze naar aanleiding van de lesbrief hebben gemaakt, dienen als attributen.

Veel plezier en see you in the future!

Misschien vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search