Persoonlijke begeleiding: mentoraat of coaching?

Gepubliceerd op: 18 maart 2021
Door: Hans Wendel

Met Tumult zijn we dagelijks in contact met scholen en mentoren. Dat doen we al twintig jaar en blijven we altijd doen. Juist die contacten stimuleren ons om steeds nieuwe lessen en werkvormen te blijven ontwikkelen. Zodat we altijd alle mentoren waardevol bruikbaar en actueel materiaal kunnen aanbieden. Het laatste jaar zien we dat meerdere scholen ‘coaching’ inzetten bij de begeleiding van leerlingen. Soms als onderdeel binnen het mentoraat, soms als vervanging ervan. In deze blog een aantal gemeenschappelijke kenmerken van scholen die met coaching zijn begonnen, handig voor scholen die ook deze stap overwegen.

–>Download: Tumult LOB gespreksformulier

Waarom coaching?

Elk mens is anders, en iedere leerling heeft specifieke begeleiding nodig. Dat was eigenlijk altijd al zo, maar pas de laatste jaren wordt ook het onderwijs steeds ‘persoonlijker’. Dat past in een algemene tendens: steeds meer producten en diensten worden ‘op maat’ voor de gebruiker gemaakt. En ook bij veel bedrijven en organisaties hebben werknemers meer persoonlijke begeleiding en coaching. De keuze om naast, of in plaats van, een mentoraat te kiezen voor coaching past dan ook bij de wens om leerlingen persoonlijker te begeleiden.

Daarnaast zijn steeds meer mentoren in staat om die persoonlijke begeleiding te leveren; om persoonlijke gesprekken met leerlingen te voeren. Misschien speelde daarbij het nieuwe LOB een rol: waarin gesprekken voeren met leerlingen centraal staat. Voor Tumult schreven wij daar indertijd deze blog over: Je leerlingen voorbereiden op de toekomst: tips voor het voeren van een LOB gesprek.

Coaching in combinatie met Tumult?

Er zijn veel scholen die coaching inzetten en daarbij gebruikmaken van Tumult. Daarbij is de organisatie wel anders dan bij het mentoraat. Bij het mentoraat -met een aantal mentoruren per week- volgen veel scholen de structuur van de werkboeken van Tumult. Daarbij passen dan mentorlessen van een uur; met een start, kern en afsluiting. Bij coaching is het aantal contactmomenten met leerlingen vaak hoger en de lengte van die contactmomenten vaak korter. Scholen beginnen dan elke dag met een contactmoment waarbij de coach in een half uurtje een dagstart met de klas doet. 

Coaches maken daarbij gebruik van korte les-onderdelen en werkvormen uit het Tumultmateriaal. Net als bij de mentorlessen wordt daarbij vaak gekozen voor een algemene jaarplanning, waarin een aantal onderwerpen/vaardigheden gedurende het jaar al worden ingepland. Met daarin genoeg ruimte om actuele thema’s in te voegen. Elke dag een korte ‘Tumultsnack’, zeg maar!

Mentor als spil = Coach als spil?

Ons model ‘De mentor als spil’ omschrijft de 7 belangrijkste aspecten van het mentoraat. In de blog De mentor als spil legden we die 7 belangrijkste aspecten, waaronder persoonlijke begeleiding, verder uit. Hoewel de coachrol in grote lijnen vergelijkbaar met de mentorrol is, zijn er toch wel flinke accentverschillen. Bij coaching is persoonlijke begeleiding het belangrijkste onderdeel. Voor dat aspect wordt veel tijd vrijgemaakt en worden (gespreks-)vaardigheden van coaches gevraagd. Dan komen de afkortingen Oma, LSD, Anna en Dik aan bod:

 

Oma, LSD, Anna en Dik

Tenslotte: we zijn benieuwd naar jouw ideeën over de rol van coach op school. Hoe organiseer je dat binnen de school? En last but not least: wat heb je nodig als coach, waarmee kan Tumult helpen? Denk aan lessen, werkvormen of andere handvatten. We horen het graag van je! 

Misschien vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search