Tijdens de mentorles kun je een scala aan onderwerpen behandelen, van profielkeuzes tot nieuwsberichten en van klassenuitjes tot conflicten die spelen. Dat kan ook een valkuil zijn. Herken je een van deze situaties?
– je bent te druk met het zoeken naar geschikte werkvormen
– aan het eind van het jaar merk je dat je je eigen doelen voor de mentorlessen niet hebt behaald
– collega’s lijken hun eigen koers te varen
Dit is zonde, want het potentieel waardevolle mentoruur verandert dan in een ongestructureerd geheel zonder duidelijke focus.
Hoe zou een methode voor het mentoraat dit kunnen veranderen?
Het scheelt tijd
Je bent druk met je vaklessen, oudergesprekken en teamvergaderingen. Daarom is het fijn dat de voorbereiding voor jouw mentorles al gedaan is. Je hoeft alleen de docentenhandleiding te lezen en de les te geven.
Het past bij jouw leerlingen
Een methode is helemaal ingericht op het leerjaar én niveau van jouw leerlingen. Kennis en activiteiten die de lesboeken bieden zijn hierop aangepast, vaak met een uitgebreid aanbod aan differentiatie.
Het biedt flexibiliteit
Dit klinkt misschien gek, omdat je zou denken dat je de druk voelt om een methode helemaal af te werken. Toch is die druk misplaatst. Daarvoor zijn methodes namelijk niet gemaakt. Je hebt de autonomie om zelf te kiezen welke lessen jij geeft en hoe je deze invult.
Het zorgt voor uniformiteit
Met een methode is de kans groter dat niet iedereen ‘maar wat doet’. Er is namelijk een doordachte methode, die (vaak) door de hele school wordt gebruikt. Zo ontstaan er geen grote verschillen tussen klassen. Daarnaast sta je er als mentor of docent niet alleen voor: anderen gebruiken hetzelfde materiaal. Er is een gedragen plan.
Het biedt garantie dat je werkt binnen de wettelijke kaders van het onderwijs
Uitgevers van methodes zorgen ervoor dat ze aan alle SLO-kerndoelen van hun vakgebied voldoen. Wanneer je een methode doorloopt met je klas, weet je zeker dat je aan alle doelen voor dat vak hebt gewerkt. Dit geldt ook voor je mentorlessen.
Een goede methode kiezen
Ben je overtuigd van de meerwaarde van een lesmethode voor de nieuwe mentorles? Dan begint het kiesproces: welke methode wordt het? In deze blog geven we je een aantal tips om het lesmateriaal te kiezen dat het best bij jouw school past. Ook is het belangrijk om een methode te kiezen die niet alleen direct inzetbaar, maar ook toekomstbestendig is. Hier lees je meer over in deze blog.