De tweede helft van het schooljaar is het weer tijd om lesmateriaal te bestellen voor het volgende jaar. Twijfel je of je volgend jaar wel hetzelfde lesmateriaal wilt gebruiken? Of ben je je gewoon aan het oriënteren op alle mogelijkheden? Dan is het niet zo gek als je door de bomen het bos niet meer ziet. In deze blog geef ik je een aantal tips voor het kiezen van lesmateriaal dat het best bij jou en je leerlingen past.
Wensen en budget bepalen
Ga eerst met je team na wat jullie verwachten van een lesmethode. Maak bijvoorbeeld een lijstje met voor- en nadelen van de lesmethodes die jullie eerder hebben gehad. Bedenk bij welke behoeften het lesmateriaal moet aansluiten en hoeveel tijd er beschikbaar is voor de methode. Maak uiteindelijk een checklist van jullie wensen. Voorbeelden van dingen die op je checklist kunnen staan zijn: het materiaal moet ook digitaal beschikbaar zijn, het materiaal moet aantrekkelijk zijn voor leerlingen, het materiaal moet verschillende soorten oefeningen bevatten. Bedenk ook of je papieren materiaal, digitaal materiaal of beide wil. Het budget dat jouw school beschikbaar heeft voor lesmateriaal is natuurlijk ook een belangrijke factor.
Lees ook ‘Een lesmethode gebruiken voor je mentoraat: 5 voordelen‘
Oriënteren
Houd de checklist bij de hand als je je gaat oriënteren. Streep de methodes die tijdens je zoektocht afvallen meteen af. Dit houdt het lekker overzichtelijk. Ga bij het oriënteren op zoek naar zo veel mogelijk informatie over verschillende methodes. Denk bijvoorbeeld aan presentaties of gratis proefmateriaal van uitgeverijen. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen met uitgeverijen voor meer informatie. Daarnaast kun je een (online) netwerk van vrienden of kennissen uit het onderwijs om hulp vragen. Informatie uit de eerste hand voelt meestal het meest betrouwbaar, toch? Platforms zoals LinkedIn of Facebook kunnen handig zijn om informatie en ervaringen uit te wisselen. Kijk eens bij een van de vele groepen speciaal gericht op onderwijs.
Verder informeren
Zorg ervoor dat je uitkomt op een klein handje methodes. Hier ga je vervolgens mee aan de slag, zodat je ze met elkaar kunt vergelijken: vraag proefmateriaal, docentenpakketten, toegang tot de digitale omgeving en andere mogelijke informatie aan. Dit kun je online doen, maar als je het prettig vindt kun je ook gewoon even bellen. Als je persoonlijke service belangrijk vindt, let daar dan ook op. Wordt er snel gereageerd, bijvoorbeeld? Zorg dat je een zo compleet mogelijk beeld van het lesmateriaal krijgt.
Ontvang je graag meer informatie over Tumult lesmateriaal? Bel naar 020 – 421 51 29 of mail naar info@tumultgroep.nl. We helpen je graag verder!
Experimenteren
Nu je het verschillende materiaal in huis hebt, kun je het gaan uitproberen! Welk materiaal vind jij het fijnst? En welk materiaal is voor jouw leerlingen het leukst of meest activerend? Als je de stappen tot nu toe op tijd hebt uitgevoerd, dan heb je nu nog alle tijd voor de belangrijkste stap van de zoektocht naar het juiste lesmateriaal. Want pas als je de methode gebruikt, weet je of het echt past. Tijdens het experimenteren is het ook handig om in gesprek te blijven met de uitgever van het materiaal. Heb je specifieke wensen of vond je iets heel fijn aan een andere methode? Laat de uitgever met je meedenken! Deze heeft het materiaal bedacht, heeft veel contact met andere scholen en kan dus ook adviseren over hoe je het lesmateriaal kunt inzetten op jouw school.
Kiezen
Ben je goed geïnformeerd, dan kun je een keuze maken. Is het duidelijk welke methode je voorkeur heeft, maar heb je budgetissues? Neem dan contact op met de uitgeverij. Vaak zijn er mogelijkheden voor een pilot of meerjarencontracten. Alles rond? Presenteer de keuze eventueel aan je collega’s. Doe dit met enthousiasme en laat ze hierbij alvast wat mogelijkheden van de methode zien. Laat zien dat de methode voldoet aan de eisen die jullie aan het begin van het proces hebben opgesteld.
Implementeren
Heb je een nieuwe lesmethode gekozen? Dan ga je het nieuwe materiaal toepassen in de les. Het is belangrijk dat jij en je collega’s van tevoren goed nadenken over de werkwijze met het nieuwe materiaal. Nieuw materiaal vraagt namelijk meestal ook om een nieuwe aanpak. Denk dus gezamenlijk na over zaken als een jaarplanning of toetsing. Evalueer regelmatig en geef elkaar tips!