Studievaardigheden: een doorlopende leerlijn in schooljaar 21/22

Gepubliceerd op: 23 maart 2021
Door: Sanne van Esveld

In deze tumultueuze tijd zijn vakoverstijgende vaardigheden harder nodig dan ooit. Met aandacht voor vaardigheden geef je leerlingen een brede basis om zelfstandig te leren en te werken. Onze doorlopende leerlijn studievaardigheden (vmbo/havo/vwo) geeft mentoren houvast voor begeleiding van onderbouw tot bovenbouw. Zo werken leerlingen door de leerjaren heen gestructureerd aan hun studievaardigheden binnen en buiten de mentorlessen. In deze blog lees je alles wat jij moet weten over onze leerlijn. 

Hoe is de studievaardigheden leerlijn opgebouwd?

Ieder leerjaar komen de volgende vaardigheden terug: plannen, leerstrategieën, informatievaardigheden, mondeling presenteren, schriftelijk presenteren en samenwerken. In de bovenbouw komt daar ook studiehouding bij. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat leerlingen elk jaar vervolgens exact hetzelfde gaan leren. Daarom komt er in elk leerjaar een ander onderdeel van de vaardigheid, een nieuwe strategie of een verdieping van de vaardigheid aan bod. Op die manier heeft een leerling aan het einde van de middelbare school een volle gereedschapskist aan vaardigheden en strategieën. Helemaal klaar voor zijn/haar vervolgopleiding dus!

Ontdek zelf de mogelijkheden; met een digitaal proefexemplaar!

1. Van deelvaardigheden naar holistische aanpak

Je kunt van leerlingen in de brugklas niet verwachten dat ze uit zichzelf plannen of slimme leerstrategieën gebruiken. Dit moeten ze eerst leren. Als mentor begeleid je dat door uit te leggen waarom bepaalde vaardigheden belangrijk zijn, door vaardigheden voor te doen en door leerlingen te laten oefenen. Het onderbouwmateriaal van Tumult bevat kant-en-klare lessen om je mentorleerlingen klassikaal te begeleiden. Ze oefenen in deze lessen met deelvaardigheden, zoals een middag/week plannen, woordjes leren met flitskaarten en een zoekmachine gebruiken. Onder begeleiding van de mentor bouwen leerlingen zo een basisrepertoire van studievaardigheden op.

De verschillen tussen leerlingen lopen in de bovenbouw meer uiteen. Herhaling en begeleiding van een mentor blijft belangrijk, maar in de bovenbouw werken leerlingen zelfstandiger en sluiten we meer aan bij hun persoonlijke knelpunten. Daarmee werken ze dus aan leerdoelen die voor hen relevant zijn. Ook gebruiken we in de bovenbouw vanaf het begin een holistische benadering. Dit betekent dat leerlingen de hele vaardigheid oefenen, in plaats van de verschillende deelvaardigheden. 

2. Opbouw van het niveau

We bouwen de complexiteit van de opdrachten op en de ondersteuning bouwen we af. Hoe hoger het niveau, hoe groter en moeilijker de opdrachten en hoe meer de leerling zelf moet doen. Dit zie je terug in de leerlijn leerstrategieën op havo/vwo niveau. De leerling begint bijvoorbeeld met het maken van een vragensamenvatting en krijgt hierbij een uitgewerkt voorbeeld. Later in de leerlijn moet de leerling zelf beslissen welke leerstrategie hij/zij vindt passen bij de fase van het leerproces.

3. Authentieke leertaken

In de onderbouw wordt een vaardigheid voornamelijk ingeoefend binnen de context van de mentorles. Bijvoorbeeld hoe je het leren van woordjes kunt aanpakken. Daarna wordt de transfer gemaakt naar de vakles. In de bovenbouw vindt het leren vanaf het begin plaats in de belevingswereld van de leerling. Het doel hierbij is dat de leerling het geleerde direct in de praktijk toepast. Bijvoorbeeld in de module Leerstrategieën (3 havo/vwo) kiest een leerling een toets die hij binnenkort heeft. Voor deze toets gaat de leerling zijn aanpak voor leren onderzoeken, uitvoeren en verbeteren.

Klik op één van de afbeeldingen hieronder om de volledige studievaardigheden-leerlijn van Tumult te zien.

Studievaardigheden: een doorlopende leerlijn in het nieuwe schooljaar    Studievaardigheden: een doorlopende leerlijn in het nieuwe schooljaarStudievaardigheden: een doorlopende leerlijn in het nieuwe schooljaar

Heeft jouw school een doorlopende leerlijn voor studievaardigheden? Of zouden jullie die willen ontwikkelen? We denken graag met je mee. Dat kan in de vorm van ondersteuning of begeleiding bij het ontwikkelproces of door te kijken hoe onze leerlijn ingezet kan worden bij jullie op school. Dat geldt zowel voor studievaardigheden, als voor sociaal-emotionele ontwikkeling of LOB. Bel ons op 020-4215129 of mail naar info@tumultgroep.nl voor meer informatie!

Misschien vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search