Lessen in geluk

Gepubliceerd op: 16 maart 2021
Door: Mijke Reuhl

20 maart is elk jaar de Internationale Dag van het Geluk. Heb jij het weleens met je leerlingen over geluk? Geluk is voor een groot deel aan te leren. Bijvoorbeeld door te werken aan je zelfvertrouwen of door je bewust te zijn van je emoties en ze te begrijpen. In deze blog geef ik je leuke ideeën om in de les aandacht te besteden aan geluk.

Geluksmomenten

Je leerlingen hebben vast genoeg geluksmomentjes, misschien wel meer dan ze zich realiseren. Maar hoe worden ze zich hier bewust van en hoe houden ze die positiviteit vast? Een manier hiervoor is de gelukspot. Laat je leerlingen eens in de zoveel tijd een geluksmomentje op een briefje schrijven. Vouw deze op en stop ze in de pot. Als je dit regelmatig doet, dan komt de pot lekker vol met briefjes. Pak vervolgens af en toe een paar geluksbriefjes uit de pot en bespreek ze met de klas. Leuk als opkikker of om even stil te staan bij het geluk van je leerlingen. Succes gegarandeerd!

Emotieregulatie

Gelukkig zijn heeft veel te maken met het kunnen reguleren van emoties. In de puberteit kan dat nogal ingewikkeld zijn. Wat voel ik nou precies? Wat maakt mij blij? Waarom reageer ik zo boos? Dit zijn vragen waar veel pubers zich veelal onbewust mee bezig houden. Een goede tip om je leerlingen iets te leren over emoties is om met ze te kijken naar de film Inside Out. Hierin krijg je een kijkje in het hoofd van Riley, die met allerlei emoties kampt. Vijf persoontjes in haar hoofd representeren de emoties angst, verdriet, plezier, woede en afkeer. Ze leggen precies de psychische uitdagingen bloot die zich in een mensenbrein afspelen. Een erg creatieve en grappige film, voor jong en oud. En ook nog eens heel leerzaam!

Mindfulness

Om nog even in de emotiehoek te blijven: misschien lees of hoor je er al veel over. Ik heb het dan over mindfulness. Steeds meer mensen raken overtuigd van de positieve effecten van mindfulness. Bijvoorbeeld dat je door mindful (aandachtig) te zijn beter je emoties kunt voelen en verwoorden. Voor jongeren bestaan er speciale oefeningen. Probeer de oefening hieronder eens met de klas.

Stilzitten als een kikker

Begin je les in alle rust. Laat je leerlingen lekker ontspannen en met een rechte rug zitten op hun stoel. Hun handen rusten in hun schoot. Laat ze inbeelden dat ze een kikker zijn, die stil zit te wachten op een prooi op de rand van een vijver. Begeleid ze bij het stilzitten. Dat doe je door ze zich bewust te laten worden van hun hele lichaam. Geef ze hier de tijd voor. Je kunt hiervoor deze tekst gebruiken:

‘Heel je lichaam is stil, aan het rusten. Misschien merk je wel dat er dingen bewegen in je lichaam. Bijvoorbeeld je adem, je handen of benen. Dat mag allemaal. Je hoeft het alleen op te merken, maar niks mee te doen. Voel dat de lucht in en uit je neus gaat, dat je buik opbolt of juist intrekt. Je kunt ook je handen op je buik leggen om te voelen wat er precies gebeurt. En hoe voelen je voeten aan? Steunen ze op de grond? Voel je je tenen of voel je eigenlijk niets?’

Met je begeleiding beantwoorden je leerlingen in gedachten de vragen. Vraag na de oefening hoe het ging of laat leerlingen dat voor zichzelf bedenken.

Veel succes en plezier met lesgeven in geluk!

Structureel aandacht besteden aan gelukkige leerlingen en een gelukkige klas? Bekijk onze titels voor sociaal-emotionele vaardigheden of boek een training Invloed op je werkgeluk.

Misschien vind je dit ook interessant

One Response

  1. Leuke blog Mijke. Mooie aanvulling: “Een klein beetje ongelukkig kunnen zijn, dat is de kunst van het leven.” Die conclusie trekt de Belgische psychiater Dirk de Wachter. Afgelopen maand verscheen zijn nieuwste boek De Wereld van de Wachter, waarin de psychiater vooral veel vragen stelt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search