Jonge docent in de spotlight: Rick Teunissen

Gepubliceerd op: 12 juni 2014
Door: Veerle van Pinxteren

“De helft van de jonge leraren wil stoppen”, zo kopt een groot aantal media een tijdje geleden. Wij besloten op onderzoek uit te gaan, op zoek naar tegenberichten en de andere helft van die jonge leraren: degenen die voorlopig van plan zijn in het onderwijs te blijven. Waarom kozen zij voor het onderwijs en wat zijn hun ervaringen?

Vandaag Rick Teunissen. Waarom een leerling over hem zei dat ie het met Rick als docent ‘nog wel een paar jaar op school had kunnen volhouden’? Rick’s sleutels tot succes deelt hij met ons in dit interview!

Jonge docent Rick TeunissenWie? Rick Teunissen
Leeftijd? 26
Wat? Docent Biologie op het Baudartius College in Zutphen
Sinds? 2013
Achtergrond? Master Biomedische wetenschappen en een Educatieve master Biologie
Volgens zijn leerlingen: rustig, vriendelijk, georganiseerd, geeft duidelijke uitleg en veel individuele aandacht.
Waarom het onderwijs?
Rick studeerde Biomedische wetenschappen maar kwam erachter dat wetenschappelijk onderzoek doen niks voor hem is. Hij is al 10 jaar vrijwilliger bij een zomerkamp voor jongeren en heeft eens een dag meegekeken bij een bevriende docent. Daar kwam hij erachter dat het onderwijs wel eens iets voor hem zou kunnen zijn.

De eerste hoogte- en dieptepunten?
Het lesgeven is grotendeels wat hij ervan verwachtte. Maar op wat er allemaal bij komt kijken aan tijd die je aan vergaderen en voorbereiding kwijt bent, was hij niet helemaal voorbereid. De eerstegraadsopleiding die hij deed, sloot volgens hem dan ook niet genoeg aan op de stages: “Tijdens de stage heb ik heel veel geleerd, maar aan klassenmanagement had de opleiding bijvoorbeeld wel meer aandacht mogen besteden.” Verder is het praktijkonderzoek wat je moet uitvoeren voor de academische opleiding volgens Rick niet iets waar je als beginnend docent je tijd aan wilt besteden. Arnoud maakte hier in een eerder interview ook een opmerking over.

Als ik Rick vraag naar het leukste aspect van zijn werk, verschijnt er een kleine twinkeling in zijn ogen: “De interactie met de leerlingen! Ik vind het interessant om erachter te komen hoe ze denken en waar ze mee bezig zijn.” Dat leerlingen hém ook graag als docent hebben blijkt uit zijn mooiste ervaring: “Ik had een leerling die vanwege allerlei problemen van school af moest. In een enquête die ik afnam, schreef deze leerling dat hij het met mij als docent nog wel een paar jaar had kunnen volhouden op school.” Dat is natuurlijk een mooi compliment!

Toekomstdromen?
“Ik hoop dat ik over 10 jaar nog met veel plezier voor de klas sta.” Maar hij zou daarnaast ook graag andere uitdagingen aangaan, zoals het sectievoorzitterschap op zich nemen of een functie in het management. “Ik denk dat ik daar goed in zou zijn omdat ik georganiseerd ben, graag leiding geef en structuur aanbreng.”

Als je iets aan het onderwijs zou mogen veranderen, wat zou dat zijn? “Ik zou graag kleinere klassen willen. Ik heb een HAVO-4-klas met 20 leerlingen en ik zie gewoon dat ik daar meer resultaat boek en meer aandacht kan besteden aan de leerlingen”. En verder zou hij graag zien dat docenten meer moeite uit handen wordt genomen. Bijvoorbeeld door inhaaluren en nakomuren met surveillance te organiseren aan het einde van elke lesdag.

Tips voor jonge docenten?
“Zorg ervoor dat je de eerste paar weken veel positieve aandacht en complimenten geeft aan je leerlingen!” Dan willen ze de rest van het jaar voor je werken volgens Rick. “Je creëert zo echt goodwill voor de rest van het jaar”. Verder moet je er ook voor zorgen dat je je rust pakt. Want je kan als je wilt wel vier uur besteden aan het voorbereiden van een les, maar dat is niet altijd goed voor jezelf.

Tegen studenten die erover nadenken om de lerarenopleiding te gaan doen, zou hij zeggen: “Sowieso doen! Leraar zijn is een leuk beroep. En als je de opleiding doet, besteed dan vooral veel aandacht en tijd aan je stage.”

En tot slot nog een inspirerende documentaire. Bekijk eens de documentaireserie ‘Hoefnagels’ van de NTR. Het is geïnspireerd op een docent, dus wel nagespeeld, maar zeker de moeite waard! Deze docent doet soms vreemde dingen, maar ze zetten je wel aan het denken:

Misschien vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search