Het belang van zien en gezien worden in de mentorklas.

Gepubliceerd op: 14 september 2022
Door: Hans Wendel

Ieder jaar zijn ze weer enorm energiek: de sessies met directeuren, teamleiders en mentoren aan de start van het jaar! In een groep het jaar voorbereiden, werken aan lesvoorbereidingen en oefenen met werkvormen. Zo wordt er samengewerkt om leerlingen van de beste ondersteuning te voorzien. Vanuit Tumult heb ik veel van deze startsessies meegemaakt. In deze blog deel ik mijn bevindingen.

‘Zien en gezien worden’

Een gemeenschappelijk motto geeft houvast en richting. In augustus 2022 waren we op een school die bij het begin van dit schooljaar dit mooie mentormotto muntten: ’Zien en gezien worden’. Daar zitten twee kanten aan:
Zien: als je met je mentorklas start, ‘lees’ je je nieuwe mentorleerlingen, wat voor vlees heb je in de kuip? Goed idee om van te voren te bedenken wat je observeert, op welke dingen je let, op wat en hoeveel leerlingen zeggen, op lichaamshouding, gedrag met andere leerlingen. En daarbij: laat OMA thuis….Oordelen, Meningen en Aannames staat een open observatie in de weg!
Gezien worden: jij bent als mentor een ankerpunt en leerlingen willen je leren kennen, ze willen zien wie je bent en een persoonlijke band met je opbouwen. Geef ze een hand bij binnenkomen, vertel iets over jezelf. Over wat je wel en niet laat zien schreef mentor Angelica Ettema in april ‘22 deze blog, dat geeft houvast: https://www.tumult.nl/jouw-mentormoment-4-wat-vertel-je-wel-en-wat-vertel-je-niet-aan-je-leerlingen/

Growth Mindset

Nog een motto dat we op een school tegenkwamen: schoolbrede insteek op ‘Growth Mindset’. De mindset die bij uitstek past bij een school: daar gaat het toch om leren en elke dag beter worden. Onze blogger Arnoud Kuipers schreef er in 2016 deze blog over. Hoofdpunten hiervan: als je een fixed mindset hebt neig je naar vermijden van uitdagingen, stop je sneller bij tegenslag en ga je uit van vaststaande feiten. Bij growth ga je ervan uit dat je altijd beter kunt worden en kunt leren, ga je uitdagingen graag aan. En belangrijk: de verwachtingen van docenten zijn van grote invloed op prestaties van leerlingen. Oftewel: verwacht veel van je leerlingen, daag ze uit en wees positief ook als dingen mislukken, daar leren leerlingen meer van!

Tumult Actueel in member.tumult.nl

‘Alles voor mentoren’ beloven we en dat doen we onder andere door in onze omgeving member.tumult.nl leermiddelen te presenteren die aanspreken, activeren en makkelijk te gebruiken zijn. Onderdeel van die leermiddelen is ‘Tumult Actueel’: een verzameling korte lessen waarmee je in de klas een actueel onderwerp kunt introduceren. En in het begin van dit schooljaar hebben we drie Tumult Actueel’s in onze memberomgeving staan over ‘Gouden Weken’. Over ‘norming, storming en performing’ met handvatten hoe je dat als mentor met je klas behandelt. Elke Tumult Actueel maakt direct een verband met de lessen in de Tumultwerkboeken die je school gebruikt.

Kennismakingsspellen bij het begin van het schooljaar

Spelen is een lekkere manier van leren en daarom attendeer ik graag onze meestgelezen blog, met vijf kennismakingsspellen voor een goede start van het schooljaar. Duizenden mentoren maakten er al gebruik van!

Heb je zelf ideeën over de beste manier van het jaar beginnen? Laat ze hieronder weten! Heb je specifieke wensen en vragen? Neem dan contact op met jouw consultant van Tumult of bel ons op 020 – 421 51 29. Je kunt ook mailen naar info@tumultgroep.nl.

 

Misschien vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Zoeken