Waarschijnlijk ben je nog volop aan het genieten van de zomervakantie, maar als je in regio Zuid werkt staat het nieuwe schooljaar alweer bijna voor de deur. Hoewel je er nog niet aan wil denken, moeten er weer nieuwe lessen worden voorbereid én moet er ook weer kennisgemaakt worden met nieuwe klassen. Laat een goede kennismaking met de leerlingen het halve werk zijn om een succesvol jaar in te gaan. Hoe je dat kunt doen? Door een leuk kennismakingsspel in te zetten!

Kennismakingskwartet

Elkaar beter leren kennen door middel van kwartetten – een spel dat iedereen kent! Je hebt voor elke leerling vier lege kaarten nodig. Van deze kaarten maken de leerlingen vier persoonlijke kwartetkaarten die iets vertellen over hem/haar. Je kunt de inhoud van de kaarten ook van tevoren bepalen. Denk bijvoorbeeld aan een hobbykaart, vakantiekaart, schoolkaart en favorietenkaart. Handig als op de kaart de naam van de leerling en de bijbehorende kwartetkaarten staan genoteerd. Voorbeeld: ‘Evelien houdt van: 1) dansen, 2) lasagne, 3) Curaçao, 4) biologie’. Op de kaart moet duidelijk zijn over welk thema de betreffende kaart gaat. Als alle kaarten zijn ingevuld, kan het kwartetten starten!

2 leugens, 1 waarheid

We kennen allemaal de kennismakingsrondjes waarin je kort iets vertelt over jezelf. Dit kan soms vrij langdradig zijn, vooral als je een grote groep hebt. Maar met dit spel blijven alle leerlingen betrokken en het kan ook voor hilarische momenten zorgen. Hoe speel je het? De leerlingen vertellen om de beurt drie interessante dingen over zichzelf. Bijvoorbeeld: ik kan trompet spelen, ik heb met dolfijnen gezwommen, en ik heb in een helikopter gevlogen. Twee zijn leugens en een is de waarheid. Laat de andere leerlingen raden wat de waarheid is. Je kunt er ook een competitie van maken door de leerlingen te laten stemmen op welke van de drie volgens hen de waarheid is. De leerling die de meeste onjuiste stemmen heeft gekregen wint. Als alternatief kun je het ook omdraaien: 1 leugen, twee waarheden.

 

 

Ik wil kennismaken met iemand die …

Met dit spel laat je de leerlingen actief kennismaken. Er staat een leerling in het midden van de kring of vooraan in het klaslokaal. De anderen zitten op hun stoel. De stoel van de leerling in het midden is weggehaald. Deze leerling roept door de klas: ‘Ik wil kennismaken met iemand die …’ en vult deze zin aan met een kenmerk, bijvoorbeeld ‘…op voetbal zit’. De kinderen die op voetbal zitten gaan staan en zoeken een andere plek om te zitten. Ze mogen niet meer terug naar hun eigen plek. De leerling in het midden moet nu ook zo snel mogelijk een lege stoel veroveren. Als alle stoelen weer bezet zijn, blijft er één leerling over. Deze leerling begint weer met de ‘zin’ en vult deze aan met een nieuw kenmerk.

Wie ben ik?

Dit spel is leuk als de leerlingen elkaar al een beetje kennen. Elke leerling schrijft op een blaadje drie persoonlijke kenmerken. De kenmerken mogen zo gek zijn als je maar wilt, zolang ze maar waar zijn. De briefjes met persoonlijke kenmerken worden verzameld in een bak en worden vervolgens willekeurig verdeeld over alle leerlingen. Een voor een lezen de leerlingen hun briefje met de drie punten voor. De leerling die het briefje voorleest, raadt bij wie het briefje hoort. Is dit juist, dan mag de geraden leerling een poging wagen. Is dit niet juist, dan is de leerling links van hem/haar aan de beurt. Als alternatief kun je van de briefjes ook propjes maken. Deze gooien de leerlingen door de klas. Elke leerling raapt een propje op. Wie weet het juiste propjes bij de juiste leerling te vinden?

Vind iemand die …

Met dit spel zijn leerlingen lekker in beweging. Zet ter voorbereiding 25 feitjes op een blad. Geef elke leerling een kopie van dit blad en laat ze door de klas lopen om iemand te vinden die aan die past bij één van de feitjes, bijvoorbeeld: speelt tennis. Wie weet bij elk feitje een naam te zetten van zijn/haar klasgenoten? Je kunt ook bonuspunten geven als ze zo veel mogelijk verschillende namen op hun blad hebben staan. Zo stimuleer je de leerlingen ook kennis te maken met klasgenoten die ze nog minder goed kennen.

Wil je de groepsvorming in de klas stimuleren? Laat leerlingen elkaar beter kennen, maak afspraken met de klas en besteed aandacht aan hoe iedereen met elkaar omgaat. In het lesmateriaal sociaal-emotionele vaardigheden vind je hiervoor kant-en-klare lessen voor jaar 1 en 2. Proberen? Vraag in de webshop een gratis proefexemplaar aan!

Print Friendly, PDF & Email