Vijf kennismakingsspellen voor een goede start van het schooljaar!

Gepubliceerd op: 23 augustus 2024
Door: Nicoline van Slingelandt

Heb je nieuwe leerlingen in de klas? Of een hele klas die je nog niet kent? Of wil je leerlingen met elkaar laten kennismaken in de brugklas? Een goede kennismaking met leerlingen is het halve werk voor een mooie groepsvorming en samenwerking. Hoe je dat voor elkaar krijgt? Door deze vijf leuke kennismakingsspellen in te zetten aan het begin van het schooljaar!

Kennismakingskwartet

Elkaar beter leren kennen met een potje kwartet – het spel dat iedereen kent!

Wat heb je nodig?
– 4 lege kaarten per leerling
– pen of potlood

Hoe werkt het?
De leerlingen schrijven op hun vier persoonlijke kwartetkaarten iets over zichzelf. Je bepaalt de categorieën van de kaarten van tevoren. Denk bijvoorbeeld aan een hobby, favoriete vakantiebestemming, leukste schoolvak en favoriete muziek. Laat de leerlingen hun naam op hun vier kaarten zetten en vervolgens hun antwoorden bij de nummers 1 t/m 4. Voorbeeld: Evelien schrijft haar naam op haar kaarten en daaronder: 1) dansen, 2) Curaçao, 3) biologie, 4) Harry Styles. De nummers moeten bij iedereen overeenkomen met dezelfde categorie. Als alle kaarten zijn ingevuld, kan het kwartetten starten!

Schud de kaarten en geef alle leerlingen vier kaarten. De jongste begint: hij/zij vraagt een klasgenoot naar keuze om een kaart. Je mag je medespelers misleiden door kaarten te vragen die je al hebt. Heeft je klasgenoot de kaart? Dan krijgt degene die erom vroeg de kaart en mag hij/zij verder vragen. Heeft je klasgenoot de kaart niet? Dan is die klasgenoot zelf aan de beurt. Als iemand een kwartet heeft, legt hij/zij deze opzij. Wie als eerste drie kwartetten heeft, wint.

Download hier onze gratis kwartetkaarten

Twee leugens, één waarheid

We kennen allemaal de kennismakingsrondjes waarin je kort iets vertelt over jezelf. Dit kan soms vrij langdradig zijn, vooral als je een grote groep hebt. Met dit spel blijven alle leerlingen betrokken om klasgenoten beter te leren kennen. Het kan ook voor hilarische momenten zorgen in de Gouden Weken. Hoe speel je dit startspel? De leerlingen vertellen om de beurt drie interessante dingen over zichzelf. Bijvoorbeeld: ik kan trompet spelen, ik heb met dolfijnen gezwommen, en ik heb in een helikopter gevlogen. Twee zijn leugens en één is de waarheid. Laat de andere leerlingen raden wat de waarheid is. Je kunt er ook een competitie van maken door de leerlingen te laten stemmen op welke van de drie volgens hen de waarheid is. De leerling die de meeste onjuiste stemmen heeft gekregen, wint. Als alternatief kun je het ook omdraaien: één leugen, twee waarheden.

Kennismaken met iemand die …

Dit kennismakingsspel is een heel geschikt startspel voor de eerste week in de brugklas: je laat de leerlingen actief kennismaken. Er staat een leerling in het midden van de kring of vooraan in het klaslokaal. De anderen zitten op hun stoel. De stoel van de leerling in het midden is weggehaald. Deze leerling roept door de klas: ‘Ik wil kennismaken met iemand die …’ en vult deze zin aan met een kenmerk, bijvoorbeeld ‘…op voetbal zit’. De kinderen die op voetbal zitten gaan staan en zoeken een andere plek om te zitten. Ze mogen niet meer terug naar hun eigen plek. De leerling in het midden moet nu ook zo snel mogelijk een lege stoel veroveren. Als alle stoelen weer bezet zijn, blijft er één leerling over. Deze leerling begint weer met de zin en vult deze aan met een nieuw kenmerk.

Wie ben ik?

Dit spel is leuk als de leerlingen elkaar al een beetje kennen, bijvoorbeeld tijdens de groepsvorming in de Gouden Weken. Elke leerling schrijft op een blaadje drie persoonlijke kenmerken. De kenmerken mogen zo gek zijn als je maar wilt, zolang ze maar waar zijn. De briefjes met persoonlijke kenmerken worden verzameld in een bak en worden vervolgens willekeurig verdeeld over alle leerlingen. Een voor een lezen de leerlingen hun briefje met de drie punten voor. De leerling die het briefje voorleest, raadt bij wie het briefje hoort. Is dit juist, dan mag de geraden leerling een poging wagen. Is dit niet juist, dan is de leerling links van hem/haar aan de beurt. Als alternatief kun je van de briefjes ook propjes maken. Deze gooien de leerlingen door de klas. Elke leerling raapt een propje op. Wie weet het juiste propje bij de juiste leerling te vinden?

Vind iemand die…

Met dit spel zijn leerlingen lekker in beweging. Zet ter voorbereiding 25 feitjes op een blad. Geef elke leerling een kopie van dit blad en laat ze door de klas lopen om iemand te vinden die aan die past bij één van de feitjes, bijvoorbeeld: speelt tennis. Wie weet bij elk feitje een naam te zetten van zijn/haar klasgenoten? Je kunt ook bonuspunten geven als ze zo veel mogelijk verschillende namen op hun blad hebben staan. Zo stimuleer je de leerlingen ook kennis te maken met klasgenoten die ze nog minder goed kennen.

Kennismakingsspellen gedaan?

Dan is het tijd om de groepsvorming door te zetten! Laat leerlingen elkaar beter kennen, maak afspraken met de klas en besteed aandacht aan hoe iedereen met elkaar omgaat. In het lesmateriaal sociaal-emotionele vaardigheden vind je hiervoor kant-en-klare lessen voor jaar 1 en 2. Proberen?

Download digitaal proefexemplaar sociaal-emotionele vaardigheden vmbo

Misschien vind je dit ook interessant

2 reacties

  1. Goedendag,

    Mijn naam is Nisutis Petronia en ik ben docent Nederlands en ook mentor. Ik werk op Scholengemeenschap Otrobanda in Otrobanda.
    Ik geef les op Curacao(vooormalige Nederlandse Antillen).
    Ik wil heel graag meer info over jullie site en ik heb veel interessante dingen gezien. Opdrachten die me kunnen helpen bij mijn lessen.
    Helaas kan ik niks downloaden omdat mijn school niet in de lijst staat, dat vind ik erg jammer. Moet ik Nederland les geven om gebruik te kunnen maken van jullie site?

    Ik hoop dat u zo spoedig mogelijk een antwoord voor mij heeft.

    Met vriendelijke groet,

    Nisutis Petronia

    Met vriendelijke groeten,

    1. Beste Nisutis, bedankt voor je reactie. We hebben je een mailtje gestuurd als reactie op jouw bericht. Als het goed is kun je zo verder. Mocht dat toch niet zo zijn, laat het ons graag weten. Dan helpen we je verder!

      Hartelijke groet,
      Mijke Reuhl

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Zoeken