Voorbereiding mentoraat 21/22: Tumults inspiratiesessies

Gepubliceerd op: 5 april 2021
Door: Hans Wendel

In deze periode van het jaar zijn veel scholen (ondanks alle corona-issues) bezig met plannen voor volgend schooljaar, zoals het voorbereiden van het mentoraat. Dagelijks helpen we scholen met inspiratiesessies om een plan voor het mentoraat in ‘21-’22 op te bouwen. Een eerste inspiratiesessie bestaat uit drie aspecten. In deze blog omschrijven we de drie aspecten. 

In deze blog een overzicht van de stappen die we met inspiratiesessies zetten:

1. Delen van uitgangspunten

  • Bij het mentoraat staat de (begeleiding van) de leerling centraal. Alle betrokkenen (docenten en mentoren, management en ouders) spelen daar een rol in die op elkaar afgestemd moet zijn.


Mentoraat doe je samen

  • De mentor is de spil. Dat is degene waar alles samen komt. Dat is degene die ‘alle ballen in de lucht moet houden’. Op basis van 20 jaar ervaring en onderzoek onder mentoren in 2020 maakten we onderstaande visual, die alle aspecten van de mentor weergeeft.
mentor als spil 2021
Bekijk video Alles voor mentoren

2.  Nulmeting en doelen

Elke school is anders en daarom starten we altijd, samen met een projectgroep van de school, met het in kaart brengen van de startsituatie. We gebruiken het Tumult Canvas voor de inventarisatie bij management, docenten/mentoren, ouders en leerlingen. Dit resulteert in een concrete omschrijving van:

    • De visie van de school op het mentoraat.
    • Concrete doelen voor het mentoraat voor het aankomende schooljaar.
    • Omschrijving van de taken en rollen rondom het mentoraat, zoals management team, mentorcoördinator, mentoren, leerlingen, ouders en Tumult.

3. Concrete jaarplanning

In het laatste onderdeel van een eerste inspiratiesessie werken we aan de concrete invulling en verbinden dat aan inzet en aanbod van Tumult. Dit zijn de concrete handvatten waar we samen aan werken:

    • Overzicht van het leerstofaanbod met leerdoelen per leerjaar en mogelijk per niveau.
    • Jaarplanning waarin de lessenindeling per leerjaar en mogelijk per niveau wordt weergegeven per schooljaar.
    • Evaluatieplan waarin staat hoe het leerstofaanbod wordt gemonitord.
    • Inzicht in de ontwikkeling en professionalisering van mentoren en het mentoraat.

 We zijn benieuwd naar jouw ideeën over de inrichting van het mentoraat in ‘21-’21. En aarzel niet om Tumult te betrekken natuurlijk

Misschien vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search