Vaardigheden zijn wat ons betreft een serieus onderdeel van het curriculum. En daarom is het nodig om als school-/mentorenteam een plan hiervoor te maken, net als bij andere ‘schoolvakken’. In een willekeurig ander sectieoverleg bepaal je als sectie met welke methode wordt gewerkt, hoe deze in de jaarplanning past en wat extra aandacht verdient, toch? Anders zou klas 1A aan het eind van het schooljaar alles weten over Engelse grammatica, terwijl 1B zich heeft verdiept in Engelse jeugdliteratuur. Hoe vervolg je dan in klas 2? En helemaal als de klassen gaan mixen? Als schoolteam volgens (samen) vastgesteld plan werken zorgt voor een duidelijke koers. Ook binnen het vaardighedenonderwijs.

In het kort: waarom is samenwerken als team belangrijk rondom vaardighedenonderwijs?

Ten eerste is het belangrijk om hier als team mee bezig te zijn, omdat vaardighedenonderwijs voor veel docenten waarschijnlijk nieuwe materie is. Je bent als vakdocent opgeleid, niet als mentor of vaardighedendocent. Samen weet en durf je meer en kun je jullie vaardighedenonderwijs beter vormgeven.

Ten tweede maak je de vaardigheden op deze manier belangrijk. Als je er samen aandacht aan besteedt en een plan maakt, is dit duidelijker naar de leerlingen toe. Lees hier meer over in deze blog (link naar blog Y).

Ten derde zorg je er zo voor dat leerlingen hetzelfde vaardighedenonderwijs krijgen aangeboden. En zo dus dezelfde basis voor hun verdere leven. Daarbij is de overdracht naar een volgende klas duidelijker, door het ongeveer gelijkwaardige vaardighedenbeheersingsniveau.

Als team samenwerken aan vaardighedenonderwijs doe je zo:

  1. Start met een visie. Waarom vaardigheden? Hoe willen jullie die aanbieden? Wat is de meerwaarde? Welke vaardigheden? Met een eigen visie maken jullie vaardighedenonderwijs samen belangrijk: je zet het écht op de agenda. En om een lang verhaal kort te maken: uiteindelijk halen de leerlingen een hoger rendement uit het vaardighedenonderwijs!
  2. Maak samen een planning. Welke vaardigheden passen op welk moment goed in jullie eigen jaarplanning? Wat past goed bij die ene themaweek? Wat doen we sowieso en wat is voor elke docent om zelf in te vullen?
  3. Spreek af hoe je samenwerkt. Plan een overleg, bijvoorbeeld drie of vier keer in het jaar. Bespreek of iedereen op schema loopt, welke uitdagingen jullie tegenkomen, of je iets aan de visie wilt doen voor volgend schooljaar, enzovoort.
  4. Deel je voorbereiding en ideeën. Bijvoorbeeld in de Google Drive of in jullie ELO. Die ene leuke intro voor de les prioriteiten stellen die jij bedacht, of die alternatieve les over informatie zoeken. Maak samen een bronnenbank aan extra (eigen) materiaal! Vele handen maken licht werk.
  5. Organiseer transfer. Zorg dat de vaardigheden niet alleen binnen de mentorles blijven, maar ook in de vakles gebruikt worden. En zelfs thuis! Overleg samen welke stappenplannen er verspreid worden door de school, organiseer een informatieuur voor de vakdocenten en deel de planning en in-de-vaklesopdrachten met hen. Bespreek hoe jullie leerlingen buiten de mentorles om herinneren aan de geleerde vaardigheden en denk ook aan de thuisopdrachten. Vaardigheden vragen procedurele kennis van een leerling en om dat te leren is herhaling in verschillende contexten nodig. Meer weten van hoe je de verschillende onderdelen van het Tumult-materiaal goed inzet? Bekijk deze tabel.

Heb jij tips of vragen over vaardighedenonderwijs? Deel die in een reactie onder deze blog. Zo werken ook wij samen aan vaardigheden!

Print Friendly, PDF & Email